• Lindis77

Treårig dotter röd runt slidöppnig/blygdläppar

Min 3-åriga dotter blir ofta kraftigt röd & irriterad runt slidöppningen & på dom yttre blygdläpparna. Ibland kan det vara som en röd ?sträng? från slidan till analhålet. Ingen klåda eller flytningar. Utan bara detta röda som ser torrt ut. Hon har varit blöjfri sedan sommaren både dag & natt så det är ju inte det som irriterar.

Tvättar henne på kvällen med mild tvål eller bara varmt vatten & smörjer med Inotyol (som jag även hade då hon använde blöjor & ofta blev röd) då jag märker av detta.Då kan hon klaga på att det svider. Läste dock på en gammal tråd att Inotyol kan förvärra & torka ut? Det var någon som tipsade om vit vasselin istället...

Hon torkar sig själv när hon kissat. Kanske inte blir helt torrt?

Nån som har erfarenhet & tips av detta?

• Svar på tråden Treårig dotter röd runt slidöppnig/blygdläppar
  • cosinus

Min 4-åring är likadan. Kissar extremt sällan så när hon väl gör det blir det väldigt koncentrerat och de droppar som blir kvar irriterar såklart.

Vi märker klar skillnad på när hon torkat sig själv på dagis och när vi hjälpt henne hemma på helgerna.

Tvättar vi med tvättlapp på kvällarna håller vi det iaf hyggligt i chack. Räknar med att det blir bättre när hon blir större och torkar nogrannare.

• Lindsey Egot the only one

Blir hon inte helt torr när hon torkar sig blir ju huden irriterad när det ligger urin emot och fräter. Ställ en pall jämte toaletten med våtservetter som hon kan tvätta av med efter varje toalettbesök.

• isolande

Min dotter är likadan. Oftast är det värre i veckorna då hon torkar sig själv på dagis. Vi brukar blaska av med vatten och klapptorka med handduk, sedan kör vi en rejäl puff med kroppspuder (utan att sära på blygdläpparna då...) Det brukar funka bra och hon kan be om det själv när hon känner att det är svidigt och rött.

• Annelie 76

Sluta tvätta med tvål, det torkar ut. Gör rent och smörj med olja istället (ekologisk olivolja är bra) eller köp krämer på Apoteket gjorda särskilt för underlivet att smörja med efter att ha tvättat med vatten.

• Lindis77

Ja jo jag misstänkte att det kunde vara så att hon inte blev helt torr. Jag ska tvätta henne varje kväll (utan tvål) i förebyggande syfte.

Tack för svaren!

Svar på tråden Treårig dotter röd runt slidöppnig/blygdläppar