• Hubbatixa

Anmäla förskolan?

Hej, tänkte höra om nån har bättre koll än mig. I skollagen finns ett stycke om förskolan och att barn skall ges det stöd de behöver. Skolan brukar gå över budget men inom förskolan så ska allt lösas inom de jävla befintliga ramarna. Men om det inte går då? Om chefen säger "vi har inte råd" kan man då anmäla förskolan eller är det kommunen man anmäler och vart? Till skolinspektionen? Kommunen? Faller förskolan som det nu verkar under skollagen o då ska pengar inte vara en anledning till uteblivet stöd?

• Svar på tråden Anmäla förskolan?
  • Aaglars

Du får nog vara lite mer precis.
    Vad är det för stöd som behövs? Och varför? Vem anser att stödet behövs?

För att särskilt stöd ska ges så ska det beslutas efter utredningar.

• Hubbatixa

Resursbehov. Det finns resurs till 50% men behövs till minst 100% men det finns det inte pengar till enligt chef. Men vet att i skolan får det inte vara en anledning. Anpassningar har gjorts hela hösten men verksamheten fungerar fortfarande inte.

• Hubbatixa

Förlåt, glömde ett svar. Alla anser att det behlövs. Personal, föräldrar o egentligen chefen också men det finns inga pengar åtrkoms det till hela tidden

• tundra

Ja. Du anmäler skolan till Skolverket.

Bedömer de efter utredning att skolan brutit mot Skollagen så får skolan betala böter till Skolverket.

• Lena

Kontakta förskoleförvaltningen i kommunen, om det inte hjälper Skolverket.

• Lena

Har du svaret att pengar saknas skriftligt? Be annars om ett skriftligt svar.

• jenny99

Är du missnöjd så byt skola.Det är inget nytt att pengar är slut eller finns ont om.

• Drit

Att det saknas pengar får man ju höra jämt, skillnaden är att skolan drar över sin budget med rent samvete som de säger men inom förskolan är man rädd att göra det. Jag kan inte bara byta, jag är personalen och vill barngruppens bästa därav min fundering om även vi i förskolan går under skollagen trots att det inte finns någon närvaroplikt?

• Drit

Och om ni undrar så hände nåt med min inloggning så nu har jag spenderat timmar med att försöka ta mig ini igen, tyvärr fick jag registrera om mig (om ni undrar varför jG plötsligt heter nåt annat)

• Superpappa

Loggades ur igen. Jag är tillbaka, med ett NYTT nick.

• Drit

[quote=74886840][quote-nick]Superpappa skrev 2015-02-19 19:23:36 följande:[/quote-nick]

[

Va? Jag kan ju inte svara i jag-form under annat nick utan att förklar, skulle inte det bli tokigt?du har ju samma nick...

• Superpappa
    Drit skrev 2015-02-19 20:27:53 följande:

[quote=74886840][quote-nick]Superpappa skrev 2015-02-19 19:23:36 följande:[/quote-nick]

[

Va? Jag kan ju inte svara i jag-form under annat nick utan att förklar, skulle inte det bli tokigt?du har ju samma nick...

Vem är du?
  • Drit

Tack, jag såg oxå den där artikeln och det var då jag började fundera på allvar. Det står ofta skolan o elev men samtidigt förskolechefer så den var förvirrande men jag såg sen i ett svar i en annan grupp på artikeln att den gäller skolan och inte förskolan tyvärr. Så frågan var om man kinde gå vidare ändå på något sätt?

• Drit

Jag är trådstartaren som tydligen inte kommer in längre för min mailadress används redan typ eller nåt sånt...därav mitt nya nick, drit, som betyder skit. För så kändes familjeliv när jag inte kom in på något sätt. Varken via mail eller fb

Superpappa skrev 2015-02-19 20:33:19 följande:

Vem är du?

Svar på tråden Anmäla förskolan?