• vaniljkaka

Vad göra ensam hemma med 2åring?

Jag får så dåligt samvete när jag nu på eftermiddag och kväll är ensam hemma med vår dotter på snart 2 år. Alltså oroar mig för att hon tycker det är tråkigt att gå här hemma med mig i lägenheten, nu är det ju kallt å mörkt så kan inte gå ut... 

Finns inte så mkt mer att göra än att kolla på tv, bada, och leka lite...

På dagarna är hon ju på dagis och när hennes pappa är hemma åker vi ju iväg och hälsar på släkt . 

Åh vad jag är rastlös, kan det påverka henne dåligt att bara gå hemma med mig och tråka? 

• Svar på tråden Vad göra ensam hemma med 2åring?
  • Lena

Idag pusslar vi, bland läser vi saga, bygger med duplo, bakar, leker med lera eller med dockor

• kasovi

Hon kanske tycker det är skönt med lugn fritid tillsammans med mamma :) Är hon glad och mår bra så tycker jag inte att du ska oroa dig. Du har säkert mycket tråkigare än vad hon har!

• En blå giraff

Nej det är nog mest du som har tråkigt tror jag. Om du ägnar dig åt henne genom att leka, läsa, sjunga, sitta med henne och titta på TV o.s.v. så mår hon bra även om ni är inne.

• Anonym (Låt henne vara med)

Låt henne vara med på allt du gör hemma. Diska, städa , baka, tvätta. Det älskar min tvååring. Ibland leker han själv också. Sysselsätt dig själv, så kommer du också sysselsätta henne.

• lövet2

Om en 2-åring blir uttråkad, så är hon dagisskadad. Då behöver hon vänjas vid mindre aktiviteter i stället för mer.

Ensam med en 2-åring? Då sköter jag mitt, och så får 2-åringen vara med om hon vill. Är hon upptagen med sina egna lekar, så får hon fortsätta med det. Vill hon göra en speciell sak med mig, så är jag med på det om jag inte är upptagen med annat.

• Amanda84

Hej TS!

Jag tror inte alls att din dotter har tråkigt tillsammans med dig. Barn behöver koppla av och "bara vara", speciellt efter en stressig dag på förskolan. En tvååring är dessutom ganska lätt att underhålla.

Om du är rastlös så gör sådant med henne som tar en liten stund att göra, så går tiden fortare. Gör sådant som även du tycker är roligt men får du idétorka så kan jag ge dig några tips här och gör ni de här sakerna tillsammans så får även du roligt eftersom du med största sannolikhet kommer att "smittas" av hennes lycka och utforskarglädje. Det räcker att ni gör EN enda grej av alla de här sakerna så lovar jag dig att din dotter tycker att du är världens toppenmorsa och bättre än alla dagiskompisar och släktingar i världen! Dessutom kanske även du får lite behållning av det. Annars räcker det att bara leka. Tvååringar kräver inte så mycket. Skrattande

- rita tillsammans på ett papper
    - blanda filmjölk med några droppar karamellfärg och kladda på ett papper med händerna (blir jättesnyggt och luktar inte alls när det har torkat)
    - blås såpbubblor i vardagsrummet
    - "diska" plastbestick och bunkar tillsammans (ta av kläderna på flickan. Det blir blött)
    - sätt på en skiva med barnmusik, dansa och hoppa tillsammans!
    - fyll varsin plastburk med ris (med ordentligt lock) och skaka, banka på kastruller och bunkar, ja, helt enkelt producera ljud och musik tillsammans.
    - fyll halvliters petflaskor med vatten, karamellfärg och glitter. Titta på det tillsammans och turas om att skaka flaskan, håll upp flaskorna mot en lampa och se hur ljuset reflekteras i flaskan.
    - lek med play-doh-lera
    - lek med en ficklampa
    - göm en tickande klocka eller äggklocka någonstans och "leta" och lyssna efter ljudet tillsammans. Så småningom kommer du få vara allt mer kreativ för att hitta gömställen som gör att det tar lite tid för henne att hitta klockan. Tvååringar har superhörsel! :)
    - fyll en liten låda eller kartong med massor av små (inte så små så att de kan sväljas) knappar, prylar, skruvar, klossar eller vad det nu kan vara och sortera dem tillsammans i små skålar. Det är kul att sortera och pilla bland många lika saker.
    - häll ris eller makaroner i en bunke eller låda och låt henne ösa över dem i en annan bunke eller låda (låter kul och är kul, men var redo med sopborste eller dammsugare)

• Dixie

Har hon varit på förskolan på dagen är det väl bara bra och mysigt att få ta det lugnt där hemma!

• Natulcien

Hmm...om det är en unik situation att du är hemma med din dotter så är det nog en mycket värdefull tid som du ska försöka få till mer av. Om hon ständigt växlar mellan förskola och flängande runt bland släkten, så är nog lite lugn hemmatid med bara mamma eller pappa guld värd för henne.
    Läs för henne, sjung, dansa, lek med lera, rita, pyssla, bygg med lego, bada, baka, låt henne vara med och städa/laga mat/tvätta etc. Jag har mycket svårt att se att en 2-åring skulle kunna bli uttråkad..?

• Anonym (C)

Utveckla kreativiteten och pyssla och rita. Vattenfärger är kul oxå. Läs böcker för henne, det är utvecklande och bra. Baka eller laga mat ihop.

• MarianS

Du ska bara njuta av att vara med din dotter. Det är inte alla som kan/får det. Hon får ju vara på förskolan på dagarna och leka av sig och vara med sina kompisar. Förresten så har inte 2-åringar något behov av kompisar. Det brukar komma i 3-4 års åldern. Om du känner dig rastlös så kan du och din dotter göra sakaer som du tycker om. Du kanske har en vänner ni kan hälsa på. Åka och fika, shoppa eller något annat som du tycker om. Barn brukar tycka om att göra vuxensaker :) 
    Du kan  fråga vad din dotter vill göra när hon kommer hem. Ni kan mysa, måla, rita, pyssla, baka, laga mat, läsa bok, lyssna på musik m.m. Visst kan ni gå. Det kanske finns en lekparken i närheten, eller bara en liten promenad. Det finns mycket att upptäcka för en 2 åring. Bara att hitta en sten, känna på is, eller snö och kanske se någon liten insekt som vaknat. Egentligen spelar det ingen roll vad ni gör, bara ni är tillsammans. Alla barn vill ha närvarande föräldrar och det kommer en dag när din dotter bara vill hänga med sina kompisar. Ta vara på varje stund med henne. Det är stunder du kommer att minnas och som du aldrig får tillbaka. Om hon vill vara för sig själv så passa på att göra saker som du inte hunnit med i hemmet. Hon säger till när hon vill ha sin mamma. 

• nozpa

Min 2 åring älskar att vara ensam med mig eller pappan. Hon tycker om allt vi gör. Lagar mat, dukar, städar, tvättar, läser, pusslar, leker med hennes grejer, ritar osv.

Det är mest vi som kanske ibland känner att det blir lite tråkigt. Men hon älskar det. :)

• mammalovis

Ett barn som utforskar sin omgivning och leker har sällan tråkigt. Min 20-månaders kan sysselsätta sig själv väldigt bra med pussel, sina leksaker, bära och bädda ner dockan, duka fram mat och servera, lyssna på sångböckerna ( t ex Svenska barnvisor med ljudpanel). Sedan kan vi plocka fram papper och kritor, mosaiken (stora pluppar att sätta i stora hål) medan storasyrran pärlar. Så här är ofta full rulle. Vill vi göra mer tillsammans sätter jag mig på golvet och leker med i hennes lek eller tar fram en bok. Sjunga och dansa älskar hon också.

Svar på tråden Vad göra ensam hemma med 2åring?