• fannybk

Avgift förskola vid ferietjänst

Jag jobbar som lärare och har ferietjänst och är då ledig under bl a sommaren. I år kommer jag ha sommarlov i två månader och då kommer min son vara hemma och inte på förskolan. Påverkas avgiften på något sätt då eftersom han inte kommer vara där eller måste man säga upp sin plats för att få ändrad avgift?

Sen undrar jag en sak till. Min sambo är vikarie på sitt jobb men jobbar heltid. Under sommaren kommer han vara ledig en månad men han har ingen betald semester utan kommer gå utan lön den månaden. Hur påverkas avgiften till förskolan då? Är det bara att gå in och ändra inkomstutgifterna den månaden och sen ändra tillbaka när han börjar jobba igen?

• Svar på tråden Avgift förskola vid ferietjänst
  • Dixie

hos oss betalar man för sin plats på förskolan - inte hur ofta man använder den. men kolla vad som gäller hos er kommun, men gissningsvis får du betala för platsen även under sommaren! 

• Jennie med ie

Antagligen påverkas inte avgiften eftersom ditt barn ändå upptar en plats fast han är ledig, precis som alla andra som är lediga, och de kan inte ta in ett annat barn de månaderna bara. De flesta kommuner med maxtaxa har det så, men en del kan ge visst avdrag för längre frånvaro p g a sjukdom t ex. Kolla din kommuns hemsida men det är som sagt allra troligast att det inte påverkar.

(Är barnet över tre år och har avdrag för allmän förskola blir avgiften tvärtom högre, d v s ordinarie taxa, eftersom avdraget för 15 h/v bara är under skolas läsår)

Svar på tråden Avgift förskola vid ferietjänst