• Bluttanblä

Vad är rimlig hjälp av morföräldrar

Är enda barnet till mina föräldrar och har själv tre barn. Som föräldrar till tre blir det mycket inköp av kläder och mycket jobb kring tvätt, skjutsningar och läxläsning, support till våra barn. Men jag saknar stöd från mina föräldrar. Det hade varit fantastiskt att de någon gång kunnat glädja oss med hjälp att köpa vårjackor eller skor till barnen. De har det bra ställt, gott om tid, så ekonomiskt eller kapacitetsmässigt är det inga problem men de hjälper aldrig till, hur har ni det? Själv skulle jag vilja hjälpa mina barn så mycket jag kan när de blir föräldrar men mina föräldrar verkar inte förstå hur tufft det är att ha tre barn och jag som inte har några syskon kan inte jämföra med nån. Hur mycket hjälp av far/ morföräldrar är rimligt idag? Känner mig ensam.

• Svar på tråden Vad är rimlig hjälp av morföräldrar
  • algarve1

Har själv tre barnbarn som bor tio mil bort.Träffade dem oftare förr och då var det jag som åkte till dem.Hela familjen har blivit bjudna på resor och fått presenter och julklapparTycker om att ge. Mina föräldrar var likadana. Men har ibland fått höra från mitt ex. som aldrig ger dem något eller ens träffar dem att jag köper mina barnbarn. Jag har aldrig tänkt i de banorna.Då blir jag så ledsen.
    Att jag inte träffar familjen så ofta nu beror på ett uttalande som min svärdotter gjorde." Du bor så litet och det blir så trångt." Så nu har jag tappat lusten att åka dit.

• algarve1

Farmor med tre barnbarn. Vad jag menade med ett uttalande från min svärdotter var att jag inte hade någon lust att åka till dem då de aldrig kommer till mig.Mitt äldsta barnbarn är 17 år och jag tror att senast de var hos mig hela familjen var när äldsta barnbarnet var 5 år. De träffar dock sin mormor och morfar ofta då de bor i närheten. Får ofta höra att de minsann hjälper dem med barnbarnen. Det skulle jag också kunna göra, men inte så roligt att de aldrig kommer på besök.

• Soetkorv
    algarve1 skrev 2015-02-23 09:50:27 följande:

Farmor med tre barnbarn. Vad jag menade med ett uttalande från min svärdotter var att jag inte hade någon lust att åka till dem då de aldrig kommer till mig.Mitt äldsta barnbarn är 17 år och jag tror att senast de var hos mig hela familjen var när äldsta barnbarnet var 5 år. De träffar dock sin mormor och morfar ofta då de bor i närheten. Får ofta höra att de minsann hjälper dem med barnbarnen. Det skulle jag också kunna göra, men inte så roligt att de aldrig kommer på besök.

Tyvärr hade det nog inte sett ut så om mamman till barnbarnen hade varit din dotter. 
  • amia01
    Soetkorv skrev 2015-02-23 10:00:40 följande:
    Tyvärr hade det nog inte sett ut så om mamman till barnbarnen hade varit din dotter. 
    Kan jag mycket väl tänka mig att det gjort ändå.
    Vardagen i en familj med många barn brukar vara minst sagt fullbokad, fritidsaktiviteter, skjutsar, skolarbete, kompisar mm. För mig är det naturligt att den äldre generationen ofta har större möjligheter att komma på besök så länge de har ork. Klart att även barn och barnbarn ska besöka sina föräldrar ibland, men tycker inte det är konstigt att det blir de äldre som åker mest. Problemet blir när man börjar räkna besök...
    Däremot tycker jag det är jättebra när barnen kan åka och hälsa på mor/far- föräldrarna själva. De får möjlighet till egentid utan syskon och föräldrar, och far/mor-föräldrarna får besök, trots att inte hela familjen kan att åka.
    Kanske en idé "algarve1" kan ta upp?
  • algarve1

Nej,situationen hade säkert varit en annan då.Min svärdotter är inte elak  inte heller min son.Men det vore roligt om de kunde ringa någon gång.Nu är det jag som gör det.Men har som sagt tröttnat.

• sextiotalist

Jag funderar. Svärmor har 10 barnbarn, hennes man 6. Svärfar har 12 barnbarn och hans fru fyra.
    Det hade inte funnits en chans att de skulle kunna sitta barnvakt, hämta på dagis, resa runt och hälsa på. Än mindre köpa dyra julklappar och födelsedagspresenter eller spara en massa pengar.

• algarve1

Nu är det så att jag INTE räknar besök jag varit hos dem.Skulle aldrig gå ha ha..
    Men det måste vara åt båda hållen.

• nokla

Mina föräldrar har aldrig hjälpt mig ekonomiskt, jag har aldrig bett om det eller förväntat mig det heller. Det är ju mina barn. Jag har varit ensamstående och haft båda mina barn 100% sen yngsta föddes, ja det var ganska fattigt att vara ensam med två på föräldrapenning, men det går och jag skulle aldrig förvänta mig av någon annan att lösa det åt mig. Min mamma brukade gilla att vara barnvakt fast hon bodde långt bort, nu gick hon bort för 3 år sedan och min pappa är inte så intresserad så då blev det inte så mycket med det heller.

• LeaveMeAlone

Dom här frågorna som i TS har jag sett många ggr. Tycker inte det är speciellt konstigt alls. Det handlar inte om att förvänta sig massa saker som är orimliga utan att man ju blir smärtsamt medveten om hur engagemanget från mor- och farföräldrar skiljer sig enormt åt. Man kan aldrig kräva något men tror nog de flesta gärna hade önskat att deras föräldrar visade ett genuint intresse i ens barn. Behöver inte vara något överflöd där de inte får leva sina egna liv men alla vet väl hur det skulle värma i hjärtat om de ville bjuda till lite extra ibland.

Min mamma var sån när hon levde som kunde gå förbi barnavdelningen när hon var och handlade och ta med något fint åt min son. Inte för att jag inte hade råd utan för att hon ville. Pappa brukar ringa och fråga om han vill med till deras stuga och tom hans sambo köper och stickar kläder till mina barn. Jag är ytterst tacksam och jag förstår att de som inte har sådana föräldrar blir avundsjuka.

Min mans föräldrar är rätt uppe i sig själva och gör inte mycket extra för oss. De bor båda 5 min bort men kommer aldrig förbi utan det är vi som får bjuda in oss själva om vi ska ses. Trist ja!

Jag tycker inte att kommentarer som "ni har väl valt att skaffa barnen för eran skull" passar in där. Att ens föräldrar är ointresserade av sina barnbarn brukar höra ihop ned att de även är ointresserade av sina barn, vilket jag tycker är otroligt ledsamt.

• sextiotalist
    LeaveMeAlone skrev 2015-02-23 11:25:21 följande:

Dom här frågorna som i TS har jag sett många ggr. Tycker inte det är speciellt konstigt alls. Det handlar inte om att förvänta sig massa saker som är orimliga utan att man ju blir smärtsamt medveten om hur engagemanget från mor- och farföräldrar skiljer sig enormt åt. Man kan aldrig kräva något men tror nog de flesta gärna hade önskat att deras föräldrar visade ett genuint intresse i ens barn. Behöver inte vara något överflöd där de inte får leva sina egna liv men alla vet väl hur det skulle värma i hjärtat om de ville bjuda till lite extra ibland.

Min mamma var sån när hon levde som kunde gå förbi barnavdelningen när hon var och handlade och ta med något fint åt min son. Inte för att jag inte hade råd utan för att hon ville. Pappa brukar ringa och fråga om han vill med till deras stuga och tom hans sambo köper och stickar kläder till mina barn. Jag är ytterst tacksam och jag förstår att de som inte har sådana föräldrar blir avundsjuka.

Min mans föräldrar är rätt uppe i sig själva och gör inte mycket extra för oss. De bor båda 5 min bort men kommer aldrig förbi utan det är vi som får bjuda in oss själva om vi ska ses. Trist ja!

Jag tycker inte att kommentarer som "ni har väl valt att skaffa barnen för eran skull" passar in där. Att ens föräldrar är ointresserade av sina barnbarn brukar höra ihop ned att de även är ointresserade av sina barn, vilket jag tycker är otroligt ledsamt.

Fast många värderar detta med att köpa saker, sitta barnvakt. Vårt barn har en fin relation med den äldre generationen utan att de har varit barnvakt eller köpt en massa.
    Man kan visa intresse på så många andra sätt.
    Jag vet ju själv hur nära jag och min mormor stod varandra, och detta trots 50 mils avstånd och att vår relation växte fram när jag var äldre.
  • nokla

Ja ointresse är hemskt trist, min mamma visade ju som sagt stort intresse även om hon var både allvarligt sjuk och hade det väldigt svårt ekonomiskt. Med min pappa kan jag störa mig på ointresset, men aldrig på att han inte köper grejer fast han har det ganska bra ställt, det förväntar jag mig inte.

• tankfull

Mycket bra skrivet - håller verkligen med i det du säger!
  • MS

Mycket välformulerat och bra sammanfattat! Instämmer precis i det du skriver!
  • LeaveMeAlone
    sextiotalist skrev 2015-02-23 11:32:12 följande:
    Fast många värderar detta med att köpa saker, sitta barnvakt. Vårt barn har en fin relation med den äldre generationen utan att de har varit barnvakt eller köpt en massa.
    Man kan visa intresse på så många andra sätt.
    Jag vet ju själv hur nära jag och min mormor stod varandra, och detta trots 50 mils avstånd och att vår relation växte fram när jag var äldre.
    Jo kanske ser vissa det så. Jag tolkar det mest som exempel på "att göra det där lilla extra". Har också vänner vars barn blir otroligt bortskämda med vansinnigt mycket saker av mor- och farföräldrar. Tycker inte att jag har det sämre än dom men hade jag inte haft något vidare intresse från mina föräldrar hade det kanske stuckit i ögonen.
  • amia01

Håller med om nästan allt. Det enda jag inte riktigt är med dig på är avundsjuka. Mina svärföräldrar har tyvärr valt att inte umgås med oss eller våra barn mer än några gånger om året, fast vi bor bara 5 minuter från varandra. I början var vi både ledsna, arga och besvikna. Mest min man, som dessutom skämdes för sin familjs beteende. Med tiden har det ersatts av en stor sorg och saknad över den relation barnen och farföräldrar aldrig kommer att få uppleva. Så avundsjuk - nej. Men ledsen - Ja!

Har insett att det är föräldrarnas val, och inget vi kan ändra på. Det ser olika ut i olika familjer, och vi har själva valt att skaffa våra barn, och hanterar det därefter. Men jag önskar verkligen att jag kunde förstå hur de tänker och känner i frågan. Vad det är som gör så att de inte vill umgås med sina barn och barnbarn? Om det är något jag kan göra för att ändra på det?
  • LeaveMeAlone
    amia01 skrev 2015-02-23 13:25:00 följande:
    Håller med om nästan allt. Det enda jag inte riktigt är med dig på är avundsjuka. Mina svärföräldrar har tyvärr valt att inte umgås med oss eller våra barn mer än några gånger om året, fast vi bor bara 5 minuter från varandra. I början var vi både ledsna, arga och besvikna. Mest min man, som dessutom skämdes för sin familjs beteende. Med tiden har det ersatts av en stor sorg och saknad över den relation barnen och farföräldrar aldrig kommer att få uppleva. Så avundsjuk - nej. Men ledsen - Ja!

Har insett att det är föräldrarnas val, och inget vi kan ändra på. Det ser olika ut i olika familjer, och vi har själva valt att skaffa våra barn, och hanterar det därefter. Men jag önskar verkligen att jag kunde förstå hur de tänker och känner i frågan. Vad det är som gör så att de inte vill umgås med sina barn och barnbarn? Om det är något jag kan göra för att ändra på det?
    Ja det är verkligen svårt att förstå. Själv tycker jag att relationen med ens barn borde vara något man siktar på ska hålla hela livet. Andra tycker det räcker med de 18 år man "måste" ha hand om dom och så finns det ju alla varianter därimellan.

Apropå det där med avundsjuka så är det ju inte säkert alla känner det. Men ofta övertolkar man in mer i det ordet än vad där finns. Jag säger relativt ofta att jag är avundsjuk på andra. För mig betyder det inte mer än att jag önskade att jag också hade vad de har. Som i detta fall, både mor- och farföräldrar som är engagerade i sina barn och barnbarns liv.
  • vonKatt

Vad man gör med sina pengar är bara ens egen ensak. Om min mamma vill köpa något till min dotter så blir jag glad och tacksam för det. Om min pappa köper något till sig själv så gläds jag med honom.

Jag anpassar min ekonomi efter mina behov och räknar inte med att få något av någon och jag räknar inte med att behöva ge någon annan vuxen i min närhet sådana saker som hör till det vardagliga behovet.

Så TS, det är rimligt att räkna med noll hjälp rent ekonomiskt. Iaf enligt mig.

• vonKatt

Samma sak med tiden förresten. Min vardag anpassar jag så att jag hinner med mitt liv/barn. Bytte jobb när jag blev ensamstående tex, för att få närmre till fsk. För att hinna jobba heltid.

Jag väntar inte hämthjälp i det vanliga. För mig är det viktigast att de träffas ibland så att min dotter har olika vuxna runt sig som bryr sig om henne.

• Bestemor

Svar på tråden Vad är rimlig hjälp av morföräldrar