• Batmamba

Funkar ministertestet?

Jag har ett namntest som jag kallar ministertestet. Det går ut på att jag tänker mig den lilla bebisens namn presenterat som tex finansminister. På det här viset undviks namn som bara funkar på små barn men blir lite märkliga, och i mitt tycke lite förlöjligande - på vuxna.

Exempel på namn som jag tycker INTE passerar testet:

Välkommen, kulturminister Plutten Andersson! Välkommen, finansminister Gullan Jonsson!

Namn i gråzonen:

Välkommen, jämställdhetsminister Lillebror Söderlund! Välkommen, stadsminister Tindra Hansson!

Solklara ministernamm: de allra flesta - Mohammed, Agnes, Tarja, Erik...

Tja, vad säger ni? Funkar testet, som alltid utförs med glimten i ögat?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Funkar ministertestet?
  • DenNamnbitne
    Fenna skrev 2015-02-23 09:03:13 följande:
    Överallt där människor från olika kulturer och här främst språk träffas.

Däremot har jag lite svårt för att vissa namn 'bara skulle passa', alternativt 'vara för fina för' arbetare eller städare. Då kommer ju även frågan om man ska ge sitt barn ett utländskt namn som tex Mohammed eller Aisha när man vet att de statistiskt sett kommer att ha det svårare på arbetsmarknaden än tex Carl och Elsa.
    Jovisst, men jag tycker bara att den "internationella" miljön sällan är speciellt internationell utan det är snarare väldigt stor anglo/keltisk/amerikansk tonvikt eller variationer på bibliska och romerska namn. Får kanske kalla dem allmänvästerländska namn Flört
  • fluu

Tycker inte att det är viktigt med ett internationellt namn. Bara att namnen inte betyder något dåligt på de största språken eller är helt och hållet hopplösa att uttala(med å,ä, ö osv).
    Det är kul med exotiska namn. Monica Zetterlund blev ju till och med omdöpt i USA för att hon hade ett sådant internationellt och trist namn

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • DenNamnbitne
    fluu skrev 2015-02-23 15:11:35 följande:

Tycker inte att det är viktigt med ett internationellt namn. Bara att namnen inte betyder något dåligt på de största språken eller är helt och hållet hopplösa att uttala(med å,ä, ö osv).
    Det är kul med exotiska namn. Monica Zetterlund blev ju till och med omdöpt i USA för att hon hade ett sådant internationellt och trist namn

Synd på Åke i sådana fall, är det så farligt att kallas Aaki utomlands tror du? Var det Monica (hos MZ) som var för internationellt)?
  • fluu
    DenNamnbitne skrev 2015-02-23 15:21:25 följande:
    Synd på Åke i sådana fall, är det så farligt att kallas Aaki utomlands tror du? Var det Monica (hos MZ) som var för internationellt)?
    Ja, det är det negativa med Åke. Amerikanska släkten håller på att skratta på sig när de ska uttala det

Marlon B skulle "ta hand om" MZ när hon var i USA, visa henne runt och presentera henne för alla. Han tyckte att Monica var så internationellt och tråkigt så han bad att få kalla henne Sven istället. "Sure" sa hon. Så hon hette det exotiska och spännande namnet Sven under sin tid i USA.
  • DenNamnbitne
    fluu skrev 2015-02-23 15:24:52 följande:
    Ja, det är det negativa med Åke. Amerikanska släkten håller på att skratta på sig när de ska uttala det

Marlon B skulle "ta hand om" MZ när hon var i USA, visa henne runt och presentera henne för alla. Han tyckte att Monica var så internationellt och tråkigt så han bad att få kalla henne Sven istället. "Sure" sa hon. Så hon hette det exotiska och spännande namnet Sven under sin tid i USA.
    Intressant att höra, jag måste se filmen om henne. Hon var en stor personlighet! Fast jag tycker nog att Svea hade passat henne bättre, alternativt Svenborg Flört.
  • fluu
    DenNamnbitne skrev 2015-02-23 15:26:55 följande:
    Intressant att höra, jag måste se filmen om henne. Hon var en stor personlighet! Fast jag tycker nog att Svea hade passat henne bättre, alternativt Svenborg Flört.
    Oh, vackert!
  • Fenna
    DenNamnbitne skrev 2015-02-23 15:11:07 följande:
    Jovisst, men jag tycker bara att den "internationella" miljön sällan är speciellt internationell utan det är snarare väldigt stor anglo/keltisk/amerikansk tonvikt eller variationer på bibliska och romerska namn. Får kanske kalla dem allmänvästerländska namn Flört
    I och för sig tycker jag inte att internationell måste betyda att man har kontakt med alla nationaliteter, men det är klart att tyngdpunkten generellt ligger på västvärlden som du säger och på engelskan som alla talar. Själv utgår jag från de språk/länder jag har mest kontakt med/har familj från och de ligger alla i Europa. 
  • Fenna
    fluu skrev 2015-02-23 15:24:52 följande:

Sven verkar och andra sidan vara det svenska namnet som alla engelsktalande känner till. Ändra det lite till Svante och det blir inte bara exotiskt utan helt omöjligt för många. 
  • DenNamnbitne
    fluu skrev 2015-02-23 15:27:24 följande:
    Oh, vackert!
    Ja, ett underskattat namn - enbart 88 kvinnor heter numera detta(1890 var de 350) och det är ju ett typiskt svensk och gammalt(1571) namn som förr var vanligt i Småland och Skåne(tack Roland Otterbjörk). Ett alternativ till de som idag väljer namnet Svea.
  • fluu
    Fenna skrev 2015-02-23 19:39:53 följande:
    Sven verkar och andra sidan vara det svenska namnet som alla engelsktalande känner till. Ändra det lite till Svante och det blir inte bara exotiskt utan helt omöjligt för många. 
    Inte på senare tid dock. Speciellt i USA är det rena nordiska boomen. Men så utspelade sig ovan episod på sent femtiotal - tidigt sextiotal också.
  • fluu

Apropå kvinnliga varianter av Sven så tycker jag att det norska Svenja är lite coolt.

• DenNamnbitne
    fluu skrev 2015-02-24 15:53:02 följande:

Apropå kvinnliga varianter av Sven så tycker jag att det norska Svenja är lite coolt.

Ja, faktiskt! Eller så gör man på franskt vis och lägger till ett e: Svene Flört
  • fluu
    DenNamnbitne skrev 2015-02-24 15:55:45 följande:
    Ja, faktiskt! Eller så gör man på franskt vis och lägger till ett e: Svene Flört
    Hm... Jag får bara upp en bild av en kvinnlig Sickan Jönsson
  • Fenna
    fluu skrev 2015-02-24 15:51:33 följande:
    Inte på senare tid dock. Speciellt i USA är det rena nordiska boomen. Men så utspelade sig ovan episod på sent femtiotal - tidigt sextiotal också.
    Jag kan inte uttala mig om USA. För Irländare vet jag genom personlig erfarenhet att det är ett mycket svårt namn. Jag har hört många olika versioner av uttal, av vilka det lustigaste var 'Santa', dvs jultomten. För att inte nämna när folk skulle försöka stava namnet. En fd kollega lyckades tex klämma in tre olika versioner i samma mail, han hoppades väl att åtminstone en av dem skulle vara rätt ;). Jag vet inte om det är roligt i längden att ha ett så svårt namn.
  • fluu
    Fenna skrev 2015-02-24 16:47:36 följande:
    Jag kan inte uttala mig om USA. För Irländare vet jag genom personlig erfarenhet att det är ett mycket svårt namn. Jag har hört många olika versioner av uttal, av vilka det lustigaste var 'Santa', dvs jultomten. För att inte nämna när folk skulle försöka stava namnet. En fd kollega lyckades tex klämma in tre olika versioner i samma mail, han hoppades väl att åtminstone en av dem skulle vara rätt ;). Jag vet inte om det är roligt i längden att ha ett så svårt namn.
    Jag vet inte. Skapar det så stora problem så kan man ju alltid byta namn. Dock ser jag inte det som en anledning till att man bör ge ett internationellt namn.
  • Fenna
    fluu skrev 2015-02-24 16:54:46 följande:
    Jag vet inte. Skapar det så stora problem så kan man ju alltid byta namn. Dock ser jag inte det som en anledning till att man bör ge ett internationellt namn.
    Ja, eller så kan man iallafall försöka välja ett fungerande namn så att det inte behövs. Jag tycker absolut att man ska använda traditionella svenska namn och för majoriteten spelar det egentligen ingen roll om andra nationaliteter kan uttala namnet utan hjälp. Jag vänder mig mest emot att den internationella aspekten skulle vara oviktig.

Sen är det inte bara att byta namn i alla länder. Det spelar naturligtvis ingen roll för de flesta som läser här, men för en internationell familj kan det göra det.
  • fluu
    Fenna skrev 2015-02-26 09:37:46 följande:
    Ja, eller så kan man iallafall försöka välja ett fungerande namn så att det inte behövs. Jag tycker absolut att man ska använda traditionella svenska namn och för majoriteten spelar det egentligen ingen roll om andra nationaliteter kan uttala namnet utan hjälp. Jag vänder mig mest emot att den internationella aspekten skulle vara oviktig.

Sen är det inte bara att byta namn i alla länder. Det spelar naturligtvis ingen roll för de flesta som läser här, men för en internationell familj kan det göra det.
    Men den är ju(ganska) oviktig. Det finns ingenting som säger att mitt barn ska göra internationell karriär eller bli någon globetrotter.
  • Fenna
    fluu skrev 2015-02-26 16:21:58 följande:
    Men den är ju(ganska) oviktig. Det finns ingenting som säger att mitt barn ska göra internationell karriär eller bli någon globetrotter.
    Ja det är klart Glad. Som jag skrev i mitt första inlägg; För människor som rör sig i en internationell miljö kan det vara viktigt. Det är ju inte så ovanligt idag. Även i Sverige finns det många som har flyttat in från andra länder eller har en utländsk partner.
Svar på tråden Funkar ministertestet?