• FCBJ

Skulle du lämna barnet på dagis/fritidsaktiviteten?

Att det ska hinna gå 48 timmar efter sista kräkningen innan man lämnar ett barn på dagis hoppas jag alla vet och respekterar.

Men skulle ni lämna ett till synes friskt barn på dagis eller inomhusaktivitet (tex gymnastik) om tex pappa i familjen har magsjuka?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du lämna barnet på dagis/fritidsaktiviteten?
  • enplattspåjorden

I vissa situationer är man ju illa tvungen.

Jag kan vabba för tiden då pappan skulle vårdat barnet.

Jag kan inte vabba för tiden som barnet har schemalagd tid på förskolan när pappan är sjuk.

För förskolan får man inte lämna barn när någon i familjen har magsjuka.

Sist kunde pappan ta hand om barnen trots sin magsjuka så barnen var hemma med honom.

Hade han inte klarat det hade jag fått lämna barnen ändå tyvärr.

• fluu

Gäller det inga måsten som jobb eller dylikt isolerar sig hela familjen om någon är magsjuk. Den friske går inte ens ut och handlar mat.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • pastamamman

Jag tar gärna någon buffertdag vid just magsjuka. Jag försöker agera så som jag önskar att andra skulle göra.

• BigMami

Här isoleras hela bunten för säkerhets skull. Jag blir alltid lika förbannad när man blir smittad av magsjuka av att folk inte kan hålla sig hemma! Lika med influensan osv.. Fy!

• cosinus

Är det bara en vuxen som är sjuk ja då går dagisbarnet. Är en vuxen sjuk så kan denne isolera sig och få egen toalett o s v. Risken för smitta inom familjen är väldigt mycket lägre än om ett av barnen kräks över en vuxen för att sen leka med syskonen.

Nu har det ännu aldrig hänt då vi vuxna aldrig blivit magsjuka först utan det är ju isf något syskon som dragit med en vuxen i fördärvet och därmed är det som regel ett annat barn hemma också och då är dagisbarnet hemma.

Är syskon sjuka är dagisbarn hemma, dock inte skolbarn.

Är syskon sjuka går samtliga mina barn på sina aktiviteter.

Det stora problemet med att lämna småttingar på dagis är ju att de kan insjukna under dagen och kräkas över någon innan personalen hinner få dit föräldrarna då små barn är rätt usla på att berätta om något är fel innan det är för sent. Är det en aktivitet under en timme där jag som förälder är med så lär jag ju hinna märka om barnet är hängigt i tid.

Har våra grannar magsjuka i familjen får friska syskon leka hos oss (de är ju friska och lär ju gå hem om de skulle känna sig risiga) medan jag brukar undvika att släppa in mina egna barn hos den sjuka familjen. Ute får de dock leka även med sjuklingen när denne är pigg nog.

• Hedebris

I fredags kräktes jag, alla tre barnen hemma och min man jobbade hemifrån

• skaviblifyra

mannen har varit magsjuk flera gånger sonen har gått på förskola och jag jobb. ingen av oss har blivit smittade. Egen toa och lagar ingen mat...skillnad om det är något av barnen som är sjuka.

Svar på tråden Skulle du lämna barnet på dagis/fritidsaktiviteten?