• Sugge

    Koppla ctek laddare till bil med start/stopp funktion

    Hej! Jag har en VW passat 2.0 tdi -2012.
    Jag undrar hur man ska koppla batteriladdaren till batteriet på korrekt sätt. + till + och minus till minus eller + till + och minus till kaross?

    Finns det någon skillnad om bilen har start/stoppfunktion som man ska tänka på? Jag hittar många olika lösningar när man googlar så jag vet inte vad som är rätt. Tacksam för svar

  • Svar på tråden Koppla ctek laddare till bil med start/stopp funktion
  • Nyfikna72

    Koppla den direkt på batteriet du, har ingen betydelse. Det är så små strömmar ändå om det bara är underhållsladdning. Det övriga har ingen betydele för laddningen eller hur menar du?

  • felix le chat

    plus till pluspol på batteriet och samma på minus
    Varför till kaross ?
    Kommer du inte åt polerna ? 
    start/stop spelar ingen roll

  • Anonym (mk)
    Här har du lite svar:

    - Stäng av tändningen och alla strömförbrukare
    - Kontrollera att rätt batterityp är inställt på laddaren
    - Anslut batteriladdarens röda klämma ?+? till batteriets pluspol
    - I bilar med start-stopp-funktion och monterat styrdon för batteriövervakning (J367) måste den svarta laddklämman ?-? anslutas till karossjord. En anslutning till batteriets minuspol orsakar felfunktioner på start-stopp-funktion.

    Råkade häromveckan ut för att min Volvo V50 -10 hade ett väldigt trött batteri och vägrade starta. Problemet löstes och jag införskaffade en CTEK-laddare för att ge batteriet en laddning.

    Den verbala instruktion som CTEK bifogade laddaren var att koppla plus till pluspol och minus till chassit. Samtidigt visade CTEK en illustration där plus från laddaren kopplades till pluspolen och minus till minuspolen. Det föranledde mig (som inte begriper sånt här) att skicka ett mail till CTEK om vilket som var korrekt. Svaret var kort och konsist: Anslut laddaren direkt på batteriet.


    Häromdagen råkade jag läsa i Vi Bilägare nummer 3/2013, ?Ladda via minuspolen??, om CTEK. Ni skriver där att minus ska gå till chassit så nu blev det lite bryderi i min hjärna igen! Vilket ska det vara egentligen? Är det olika för olika bilmärken?


    Ingemar


    SVAR:
    Vissa bilar av senare årsmodell är utrustade med något som kallas BMS (Battery Monitoring System) och de kräver speciell inkoppling av batteriladdaren. BMS är ett styrsystem som ser till att batteriet laddas på ett optimalt sätt och att generatorn inte behöver jobba i onödan. Detta spar bränsle.


    För att det ska fungera måste all laddning av batteriet passera BMS och det fungerar bara om minuskabeln ansluts till jord och inte direkt till batteriets minuspol. Skulle du ändå göra det uppkommer ingen skada, men generatorn kommer att arbeta i onödan vilket drar bränsle.


    Det ska tilläggas att din bil inte är utrustad med BMS.


    Bengt Dieden, Vi Bilägare

  • Nyfikna72

    Vilket märkligt svar? Det är väl ändå ingen som laddar med extern laddare under körning så jag vet inte riktigt hur nåt ska kunna gå fel. Bms övervakar ju laddningen i bilen under drift och är batteriet bra laddat innan så vet väl ändå inte bms att det är laddat av extern laddare. Eller pratar vi intelligens över det normala?

  • Rabarbapuppa
    Nyfikna72 skrev 2015-02-25 15:53:15 följande:

    Vilket märkligt svar? Det är väl ändå ingen som laddar med extern laddare under körning så jag vet inte riktigt hur nåt ska kunna gå fel. Bms övervakar ju laddningen i bilen under drift och är batteriet bra laddat innan så vet väl ändå inte bms att det är laddat av extern laddare. Eller pratar vi intelligens över det normala?


    Jag tror vi pratar om intelligens utöver det normala.
    Som jag fattar innebär extern laddare att man "går förbi" de ingångsvärden som BMS-funktionen hade innan. D.v.s den "tappar koll" när en extern laddare sätts in.

    Å andra sidan kan ju det indikera intelligens _under_ det normala - man tycker ju att BMS skall vara smart nog att adaptera efter nya omständigheter, d.v.s ett batteri som plötsligt är fulladdat givet vad BMS'en visste när motorn slogs av sist, ska den klara att ställa in sig efter.

    Knepigt det där.
    Sen undrar jag verkligen om det inte är ett spel för gallerierna - hur mycket mindre bränsleförbrukning blir det egentligen med en geneartor som inte är inkopplad jämt? Känns lite som teknik som kostar mer än det smakar, men vad vet jag.

    /Puppa
  • Demmpa

    BMSen måste ifall dem mäter all ström till/från batteriet klara strömspikar på ca 200 A, det är nämligen det en startmotor kan dra när motorn är kall.

  • Nyfikna72

    Troligtvis mäter den inte all ampere som flödar utan den känner antagligen av batteriet på samma sätt som elektroniska batteriprovare och styr laddningen efter det.

  • Rabarbapuppa

    Jag har ju ganska svårt att tro att man tillverkar hyfsat finkänslig övervakningselektronik att klara så kraftiga strömmar som upp till 200A så det resonemanget känns inte ens relevant. 

    Om den har som syfte att inte engagera generator i syfte att spara bränsle, så torde ju batterispänningen och batteriets "kondition" vara faktorer som är intressanta för dylikt system.

    /Puppa

  • Demmpa

    @ Nyfikna72 & Rabarbapuppa

    Jag håller med att det är orimligt att strömmen till startmotorn går genom BMSen, håller även med om att det borde vara batterispänningen på något sätt den håller koll på.

    Det jag menade med föra inlägget var att det borde kvitta var man kopplar in batteriladdarens + & - poler i fordonet bara att bägge anslutningspunkterna har kontakt med batteriets + & - poler under den tid då man vill ladda batteriet.

    För ca 10 år sedan blev Volvo tvungna att "återkalla" mängde med nya bilar där dom bara hade dragit +kabel från batteriet i bagagen till motorrummet fram, -kabeln hade man kopplat direkt till karossen. "Återkallelsen" gjorde dom pga att vissa personer tror att magnetfältet som bildades runt +kabeln är skadlig när den inte "jämnas ut" av en intilliggande -kabel. Dom blev tvungna att byta ut kabelstammen som går från batteriet i bagagen till motorrummet.

Svar på tråden Koppla ctek laddare till bil med start/stopp funktion