Här har du lite svar:
- Stäng av tändningen och alla strömförbrukare
- Kontrollera att rätt batterityp är inställt på laddaren
- Anslut batteriladdarens röda klämma ?+? till batteriets pluspol
- I bilar med start-stopp-funktion och monterat styrdon för batteriövervakning (J367) måste den svarta laddklämman ?-? anslutas till karossjord. En anslutning till batteriets minuspol orsakar felfunktioner på start-stopp-funktion.
Råkade häromveckan ut för att min Volvo V50 -10 hade ett väldigt trött batteri och vägrade starta. Problemet löstes och jag införskaffade en CTEK-laddare för att ge batteriet en laddning.
Den verbala instruktion som CTEK bifogade laddaren var att koppla plus till pluspol och minus till chassit. Samtidigt visade CTEK en illustration där plus från laddaren kopplades till pluspolen och minus till minuspolen. Det föranledde mig (som inte begriper sånt här) att skicka ett mail till CTEK om vilket som var korrekt. Svaret var kort och konsist: Anslut laddaren direkt på batteriet.
Häromdagen råkade jag läsa i Vi Bilägare nummer 3/2013, ?Ladda via minuspolen??, om CTEK. Ni skriver där att minus ska gå till chassit så nu blev det lite bryderi i min hjärna igen! Vilket ska det vara egentligen? Är det olika för olika bilmärken?
Ingemar
SVAR:
Vissa bilar av senare årsmodell är utrustade med något som kallas BMS (Battery Monitoring System) och de kräver speciell inkoppling av batteriladdaren. BMS är ett styrsystem som ser till att batteriet laddas på ett optimalt sätt och att generatorn inte behöver jobba i onödan. Detta spar bränsle.
För att det ska fungera måste all laddning av batteriet passera BMS och det fungerar bara om minuskabeln ansluts till jord och inte direkt till batteriets minuspol. Skulle du ändå göra det uppkommer ingen skada, men generatorn kommer att arbeta i onödan vilket drar bränsle.
Det ska tilläggas att din bil inte är utrustad med BMS.
Bengt Dieden, Vi Bilägare