• anyXX

tacka nej till barn som vill leka

Min dotter är snart 7 och har haft kompis hemma ett par ggr och varit hemma hos andra barn ett par gånger. Det blir inte jätteofta. Den senaste tiden har en flicka i hennes klass upprepade gånger frågat min dotter om de kan leka efter skolan. Min dotter vill inte men vågar inte säga det för hon vill inte göra den andra flickan ledsen. Hur gör man? Jag vill ju inte tvinga min dotter. Anledningen till att hon inte vill leka med just den här flickan är att hon är väldigt på: närgången och ställer tex krav på att min flicka ska ta med sig en viss leksak hem till henne osv. Idag var mamman med så jag visste inte riktigt vad jag skulle svara utan sa att det inte passade så bra just imorgon men att snart skulle hon få inbjudan till dotterns kalas (vilket stämmer såklart). Hur har ni gjort i liknande situationer?

flicka 2008 & pojke 2010
  • Svar på tråden tacka nej till barn som vill leka
  • En blå giraff

Det var väl ett bra svar som du gav tycker jag. Ni kan väl säga om det krävs att din dotter inte alltid vill leka med någon efter skolan utan hon vill ta det lugnt?

• Pescetarian

Att göra en höna...av en fjäder...Suck!
    Du har ett ickeproblem framför dig.

• anyXX
    Pescetarian skrev 2015-02-23 17:17:08 följande:

Att göra en höna...av en fjäder...Suck!

Du har ett ickeproblem framför dig.

Och du vekar ha ännu färre problem eftersom du ändå svarar. Grattis! :) jag säger inte att det är ett jätteproblem men jag gillar inte att såra folk och därför tycker jag det känns taskigt att säga till en 7 - åring att min dotter vill inte leka med dig! Att säga at man vill ta det lugnt var en bra idé. Då förstår hon ju att hon inte vill men inte att det beror på henne.
    flicka 2008 & pojke 2010
  • Pescetarian
    anyXX skrev 2015-02-23 17:25:48 följande:
    Och du vekar ha ännu färre problem eftersom du ändå svarar. Grattis! :) jag säger inte att det är ett jätteproblem men jag gillar inte att såra folk och därför tycker jag det känns taskigt att säga till en 7 - åring att min dotter vill inte leka med dig! Att säga at man vill ta det lugnt var en bra idé. Då förstår hon ju att hon inte vill men inte att det beror på henne.
    Förlåt, men nu förstår jag ingenting. Jag måste ha svarat i fel tråd. Det där inlägget skrev jag i en annan tråd, trodde jag iaf.
    Fan va mysko.

Aja, jag har inte satt mig in i din tråd men bara för att säga nått - kanske kan du som förälder ta ett ansvar och anordna en playdate hemma hos er, under kontrollerade former.
    Vänner kan man ju aldrig få för många av, menar jag.

• anyXX
    Pescetarian skrev 2015-02-23 17:34:36 följande:

Förlåt, men nu förstår jag ingenting. Jag måste ha svarat i fel tråd. Det där inlägget skrev jag i en annan tråd, trodde jag iaf.

Fan va mysko.

Aja, jag har inte satt mig in i din tråd men bara för att säga nått - kanske kan du som förälder ta ett ansvar och anordna en playdate hemma hos er, under kontrollerade former.

Vänner kan man ju aldrig få för många av, menar jag.

haha ok ingen fara :)
    flicka 2008 & pojke 2010
  • Alexi

Min dotter (går också i fklass) har en tjej som hon lekt med ibland men de leker inte särskilt bra har vi konstaterat när de varit här hemma, de leker sällan i skolan och dottern pratar aldrig om henne hemma. Men ibland när man hämtar kommer dottern och den här tjejen och frågar om hon får komma med oss hem, det känns verkligen som att det är mer den tjejen som vill än min dotter. Då svarar jag att ja, hon får gärna komma hem till oss vid tillfälle men det ska planeras i förväg när det passar för henne och oss. Och det svaret accepterar båda och sen är det inte mer med det. Dottern frågar aldrig i lugn och ro hemma efter att bjuda hem den tjejen så det visar ju att hon inte är så intresserad.

Det är också en ganska "på" tjej, rätt bossig, ganska negativ osv.

Svar på tråden tacka nej till barn som vill leka