• Tonsai

Vad tycker ni om namnet Leif?

Hej!

Vår son är nu två veckor. Hans storebröder heter Eskil och Birger. Nu funderar vi på att döpa lillebror till Leif. Vi tycker båda att det är ett fint namn och vi gillar lite ovanliga namn. När vi nämnt namnet för omgivningen har reaktionerna varit lite olika, några har tyckt att det är ett fint namn, någon har skrattat, någon har sagt att det är taskigt, någon har blivit tyst och någon har sagt "okey". Nu undrar vi vad ni tycker? Tacksam för såväl negativ som positiv återkoppling. Gärna så konstruktiv som möjligt.

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Leif?
  • Planetes

Inte tillräckligt gammalt för att det ska bli "hippt" igen. Just nu tänker jag på Jägarna och Leif GW när jag tänker på namnet Leif, vilket inte är något positivt när det gäller namn till en bebis. 

• DenNamnbitne
    sofiaC skrev 2015-02-23 23:45:28 följande:

Min kollega 57 år gammal heter Leif...

Passar inte en bebis!

Tycker jag... Finns andra äldre namn som funkar men inte Leif.

Okej.... Så alla Leifs föräldrar såg sitt lilla knyte och utbrast: "Nu måste vi hitta ett namn som passar på en 57-åring!"?

Tror inte det
  • Anonym (Bra!)

Jättefint! Om inte min pappa hette det hade jag lätt kunnat kalla min son Leif. Leif och Gunnar är namn som kommer bli poppis igen om några år, tror jag.

• Anonym (Hahaha)

Kan inte låta bli att skratta åt tråden då min pappa heter Leif. Men han är varken träslöjdslärare eller alkis. Född i slutet av 50-talet, och jag har inte mött så många med det namnet. Jag skulle aldrig döpa till Leif. Min son fick min pappas andranamn för det är så mycket finare än namnet Leif.

• Michael 310

Heter Leif i andranamn , efter min pappa.. är väl inget namn jag tycker passar på någon under 50...

• Donum

Jag tycker att Leif är fint. Det är lite tidigt än för att vara poppis men om några år lär det garanterat bli det, tillsammans med Rolf och Solveig. :)

Det passar utmärkt med Eskil och Birger. Mycket bättre än Tor som någon föreslog.

Kör på Leif ni!

(Hoppas att han gifter sig med vår Kerstin :p )

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • gbgumman
    sofiaC skrev 2015-02-23 23:45:28 följande:

Min kollega 57 år gammal heter Leif...

Passar inte en bebis!

Tycker jag... Finns andra äldre namn som funkar men inte Leif.

Fast så kan man inte resonera. Min pappa är 65 år och heter Bengt och det skulle passa jättefint på en bäbis. Just Leif gillar jag inte. Det är för att jag inte tycker det är fint precis för att jag inte gillar namnet Noah eller melwin Wilma som många barn heter eller Linda och Joanna som många fick heta på 80 talet. Dock gillar jag namnet Sara och Daniel Kristoffer som också är 80 tals namn och jag gillar namn som Alva och Saga som många barn idag heter.
  • En blå giraff

Nej min svärfar heter Leif. En 59-årig skäggig fastighetsskötare. Det är inget bebisnamn för mig. Men gillar ni namnet så ta det. Egentligen hellre Leif än Willam eller Lukas som 3-4 ungar i varje klass heter ?

• Tonsai

Tack! Där slog du huvudet på spiken. Jag hade inte kunnat förklara vårt resonemang bättre själv!

DenNamnbitne skrev 2015-02-23 21:23:38 följande:

Jag är villig att ge er hjärtliga ryggdunkningar!

Leif är ett FINT namn  Smeknamnet är inget vidare men det finns ju många namn med hemska smeknamn som Gabbe, Raffe, Roffe och så vidare.

Leif är ett gediget, klassiskt, enkelt men väldigt karaktäristiskt namn. Tänk att bära samma namn som Amerikas upptäckare! Eller utomordentlige Leif i Greveholm. Det passar utmärkt med brorsornas jättefina namn också och att det är "fel generation" är bara positivt i mina ögon. Så bry er inte om negativa reaktioner från vissa, de positiva reaktionerna kommer bli desto trevligare. När Leif är tjugo-trettio år kommer alla ungdomar tycka att han har ett jättecoolt namn  Men som sagt, ibland är det jobbigt att vara pionjär i en värld av tvivlare. 

• aldrigmer

Leif är fint. Funkar fint på engelska med. Ovanligt men inte "svårt" på en liten och bebisar blir dessutom stora ganska fort. Tidlöst, lättstavat och bra!????

• DenNamnbitne
    Tonsai skrev 2015-02-24 23:35:47 följande:

Tack! Där slog du huvudet på spiken. Jag hade inte kunnat förklara vårt resonemang bättre själv!

Varsågoda Glad Jag tror helt enkelt folk ibland ser lite väl mycket i generationsfack när de ser till namn. Men jag tror inte att det är negativt att vara "före sin tid". Barnet kommer ju att växa upp med en ny generation jämnåriga och även om inte så många i hans ålder heter som han, kommer säkert hans jämnåriga fascineras av hans namn och välja det sen på sina barn. 

Egentligen tycker jag denna typ av namn är ganska suverän. Det är namn som "alla känner till" men som barnet ändå blir ensamt om i sina kretsar. det är lite som min mammas namn - Eva - ett jättefint namn på alla sätt. Dock är det lite andefattigt på de som är 40-65 år, namnet är alltför vanligt där. På en 90-årig dam, en 20-årig tjej eller en 3-årig flicka är det däremot jättecoolt. 
  • Tonsai

Tack snälla för alla åsikter! Jag hade inte räknat med så många svar.

Jag kan inte riktigt förstå varför många har negativa associationer till namnet bara för att det var vanligt under 40- och 50-talet. På den tiden var det ett vanligt namn. Alltså måste många ha tyckt att det var fint då. Vi tycker också att det är fint och vi har skalat bort vilken tidsepok det är. Leif är alltid fint enligt oss. Gillar också namn med "e" och "i".

Nej, smeknamnet "Leffe" är inte lika fint som Leif men skulle han nu bli kallad för Leffe är det väl inte hela världen och när allt kommer omkring; är verkligen Ville, Abbe och Svante snyggare en Leffe?!

Jag tror att många stirrar sig blinda på att Leif är omodernt och ja, det kommer det att fortsätta att vara så länge ingen vågar tänka nytt.

Tack igen för all återkoppling. Känner mig just nu mer övertygad om att vi har en liten Leif här hemma.

• Ruh

Är inget fan av Leif på en bebis.

Men tycker Wilhelm eller kanske Alfred skulle passa.

Dock är det upp till er :)

• Grigri75

Hej
    Jag är pappa till "Leif" eller vad han nu slutgiltigt kommer att heta. Jag har en undran på några kommentarer i denna tråd. Det är att namnet Leif inte passar en bebis och det bara passar gamla gubbar. Håller med om att det kanske inte är det ultimata bebisnamnet, men han kommer ju inte att vara bebis resten av livet. Han kommer ju också bli äldre och till slut bli en gubbe han också. Då är det ju perfekt att heta Leif. Om han hade vart bebis hela livet hade jag velat att han skulle heta Bamse eller något liknande.

• Pastella
    Grigri75 skrev 2015-02-24 23:56:51 följande:

Hej
    Jag är pappa till "Leif" eller vad han nu slutgiltigt kommer att heta. Jag har en undran på några kommentarer i denna tråd. Det är att namnet Leif inte passar en bebis och det bara passar gamla gubbar. Håller med om att det kanske inte är det ultimata bebisnamnet, men han kommer ju inte att vara bebis resten av livet. Han kommer ju också bli äldre och till slut bli en gubbe han också. Då är det ju perfekt att heta Leif. Om han hade vart bebis hela livet hade jag velat att han skulle heta Bamse eller något liknande.

Fast när "Leif" är gubbe så kommer gubbnamnen vara Liam och Vincent :) men låt honom heta Leif, folk vänjer sig. Det viktigaste är ju vad ni tycker(och möjligtvis vad Leif tycker men det går ju inte att veta än).
  • Emmispemmis

Jag tycker verkligen ni ska ge honom namnet Leif. Jag tycker att det är "fel" generation, och det är enda skälet till varför jag inte gillar det, själva namnet är det inget fel på.

Många vill ju ge barnen ovanliga namn och gör misstaget att ge just gamla namn. Egentligen borde de ju kolla just på 40-50-talsnamn. Leif, Gunnar, Gösta, Kerstin, Maj-Britt. Barnen skulle bara rätt ensamma om namnen.

Sjalv resonerade jag som så att det enda som betyder något i slutämdan är att vi själva gillar namnen och vill kalla våra barn för det. Mina pojkar har rätt vanliga namn som många andra har, och j ag är nöjd med dem. :)

• Mamori

Min pappa heter Leif Drömmer Jag tycker att det är fint, typ vikinganamn. Associerar det inte alls med gamla gubbar eller så.

• fluu

Tycker dock inte att man ska välja bort enbart pga generationsfrågan, lite kul med namn ur "fel" generation.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Leif?