• Anonym (Orolig)

Missa foster på VUL i v 12-13?

Undrar hur vanligt det är att en läkare/bm (på en abortmottagning) missar ett foster runt vecka 12-13? Borde det inte synas ganska lätt på ett VUL? Trodde jag var gravid och ville göra abort men de kunde inte se något på VULet. Graviditetstestet de tog var neg. Nojar tyvärr ändå eftersom jag inte vill vara gravid :( Någon som varit med om att det blivit så?

• Svar på tråden Missa foster på VUL i v 12-13?
  • Anonym (Nej)

Nej du är inte gravid.

Vet du hur en abort går till i den veckan ?

2 stegs abort. Dvs du föder fram fostret efter värkar etc. Självklart syns det på ett ultraljud.

• Nalasdrottning

Jag hade valt att göra ett vanligt UL hos någon annan, någon annanstans, innan jag hade kunnat avfärda "ålen".

• Anonym (Skojar du)
    Nalasdrottning skrev 2015-02-23 21:34:52 följande:

Jag hade valt att göra ett vanligt UL hos någon annan, någon annanstans, innan jag hade kunnat avfärda "ålen".

Eh. Varför då? Mens negativa test och inget syns på ultraljudet. Verkar ju helknäppt av dig att råda till det pga trötthet.
  • Nalasdrottning
    Anonym (Skojar du) skrev 2015-02-23 21:36:10 följande:

Eh. Varför då? Mens negativa test och inget syns på ultraljudet. Verkar ju helknäppt av dig att råda till det pga trötthet.

Pga trötthet? Nej. Pga den sk "ålen".

Faktum är att man missade en graviditet för mig i vecka 14. Och märkligare saker än så har skett, så låt inte så förvånad.

Bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite.
  • Anonym (Orolig)
    Nalasdrottning skrev 2015-02-23 21:43:59 följande:

Pga trötthet? Nej. Pga den sk "ålen".

Faktum är att man missade en graviditet för mig i vecka 14. Och märkligare saker än så har skett, så låt inte så förvånad.

Bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite.

Men gjorde du UL och hade negativa test?
  • Nalasdrottning
    Anonym (Orolig) skrev 2015-02-23 21:47:22 följande:

Men gjorde du UL och hade negativa test?

Yesbox! Jag gjorde också ett VUL, men jag var i vecka 14 då. Graviditeten upptäcktes i vecka 19 genom ett vanligt UL pga att jag hade extrema smärtor i buken.

Likheten är att jag också kände som en "ål" som vände sig i magen. Det var det jag reagerade på.
  • Anonym (Orolig)
    Nalasdrottning skrev 2015-02-23 22:02:47 följande:

Yesbox! Jag gjorde också ett VUL, men jag var i vecka 14 då. Graviditeten upptäcktes i vecka 19 genom ett vanligt UL pga att jag hade extrema smärtor i buken.

Likheten är att jag också kände som en "ål" som vände sig i magen. Det var det jag reagerade på.

Det låter ju helt sjukt att de inte upptäckte det i vecka 14. Vad var anledningen till att de inte såg något? Och du hade negativa test hela tiden?
  • Anonym (Orolig)
    Nalasdrottning skrev 2015-02-23 22:02:47 följande:

Läste denna artikeln tidigare. Var det dig det handlade om?

www.ystadsallehanda.se/simrishamn/43-aring-ofrivilligt-gravid-gynekologen-missade-fostret/
  • Anonym (Orolig)

Jag kanske borde göra ett nytt UL och få en "second opinion" för att känna mig säker... Två UL kan väl inte ha fel tänker jag...

• Anonym (Orolig)

Nu har jag fått tid för nytt UL imorgon. Vet inte om det är vanligt ultraljud eller vaginalt. Ska fråga läkaren om det spelar någon roll för möjligheten att kunna se ett ev foster. Kommer inte gå därifrån förrän jag är 100% säker på att jag inte är gravid (eller vet hur det ligger till)

Fy fan vad nervös jag är nu

• Anonym (Nja)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-02-24 09:56:33 följande:

Nu har jag fått tid för nytt UL imorgon. Vet inte om det är vanligt ultraljud eller vaginalt. Ska fråga läkaren om det spelar någon roll för möjligheten att kunna se ett ev foster. Kommer inte gå därifrån förrän jag är 100% säker på att jag inte är gravid (eller vet hur det ligger till)

Fy fan vad nervös jag är nu smile4.gif

Lycka till!
  • Anonym (Orolig)

Har varit på VUL nu och läkaren sa att jag kan vara 100% säker på att jag INTE är gravid. Fick själv se på en monitor när han gjorde VULet och där var verkligen inget att se. Frågade om det stämmer att man kan missa foster när man gör ett sent VUL och han sa att man inte kan se hela då men delar av det och definitivt kan man se OM man är gravid eller inte. Han såg till och med en ägglossning som var på g. Så nu får jag väl släppa detta efter två ultraljud och en miljon negativa graviditetstest

Svar på tråden Missa foster på VUL i v 12-13?