• anteante

Olika ägarandel borätt

Kommer att flytta ihop och bli sambo med min flickvän (hon har barn sedan innan men det är nog inte väsentligt vad gäller mina frågor nedan).

Här är caset:

Vi kommer att köpa en bostadsrätt och låt säga för enkelhetens skull att den kommer att kosta 1 miljon.

Jag går in med 100 000 och hon går in med 50 000 och jag funderar på om det är bättre rent ekonomiskt för min del att ändra ägarandelen istället för att skriva revers på 25 000 (antar att reversen blir 25 000 i det här specifika fallet).

Vi kommer att amortera på lånet 50/50. Vi kommer till väldigt stor del att ha separat ekonomi.

Frågor:

1.) Blir ägarandelen 55% och 45% i det här fallet? Eller blir den 52.5% och 47.5%?   (50 000 är 5% av 1miljon).

2.) Om vi låtsas att värdet på bostaden är detsamma den dagen vi säljer lägenheten, är då ägarförhållandet 55% och 45%?  (förutsatt att vi amorterar lika hela tiden och då har jag betalat 550 000).

3.) Vad är bäst rent ekonomiskt för min del? Revers eller ändrat ägarförhållande? 
    OBS! I det här fallet utgår vi från att lägenheten har ökat i värde. Säg att den nu är värd 1.3 miljoner!

Ser fram emot lite bra svar här nu :) 

//Ante

• Svar på tråden Olika ägarandel borätt
  • Kjell2

Under förutsättning att ni skriver samboavtal, annars spelar det ingen större roll, så är det bäst för dig med revers om bostaden sjunker i värde och med större ägarandel om den ökar.

Ni bör nog diskuttera igenom detta rätt noga innan ni blir sambo och köper bostad tillsammans och vara öppna med konsekvenserna av olika avtal och vad som är bäst för vem.

• Kerubmamman

Vi hade ett samboavtal som löd ungefär så här:
    Vid försäljning skulle:
    1. Mäklare mm betalas
    2. Lånen lösas
    3. Vardera skulle få sin handpenning
    4. Dela på ev vinst.
    Vid förlustförsäljning skulle 3an bli att man får delar procentuellt på det som är över. 2/3 resp 1/3 i ert fall. 

Jag kommer inte ihåg hur det skulle bli om inte hela lånet kunde lösas, det var väldigt orimligt i vårt fall iaf. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (inte ekonom)

Din andel blir 52.5%, och om ni amorterar av lånet 50-50 kommer du att ha betalat 525000 plus ränta. Som Kjell2 skriver så tjänar du på ägarandel vid vinst och på revers vid förlust. Däremot är värdet av reversen något oklar, vad skulle den ha för förfallodatum, och utgår någon ränta? En revers på 25000 skulle med lite ränta kunna vara värt mer än 2.5% av värdestegringen av en bostadsrätt.

• anteante

Bra svar! Ränta på reversen har jag uteslutit men bra att du nämner det.

Samboavtal ska förstås skrivas. Vi tänkte nog vända oss till juristbyrån för det, någon som vet om dom tar oskäligt betalt för att upprätta ett sånt här avtal?

Fler funderingar:

1.) Finns det någon nackdel för den person som har en lägre ägarandel om värdet på bostaden sjunker?

2.) Är det möjligt att den ena parten betalar in en klumpsumma efter att man bott en tid och samtidigt justera ägarförhållandet? Måste man då blanda in bostadsrättsföreningen för att ändra ägarförhållandet?

3.) Eftersom det är särkullbarn inblandade tänker vi även skriva papper gällande arv. Enkelt förklarat så har barnen alltid rätt till 25% om deras deras förälder går  bort. Hur blir det för mig som kommer in utan barn, bör jag testamentera 25% till min flickvän och sedan 25% till min föräldrar tills dess att vi har barn gemensamt?

//Ante

Svar på tråden Olika ägarandel borätt