Olika ägarandel borätt
Kommer att flytta ihop och bli sambo med min flickvän (hon har barn sedan innan men det är nog inte väsentligt vad gäller mina frågor nedan).
Här är caset:
Vi kommer att köpa en bostadsrätt och låt säga för enkelhetens skull att den kommer att kosta 1 miljon.
Jag går in med 100 000 och hon går in med 50 000 och jag funderar på om det är bättre rent ekonomiskt för min del att ändra ägarandelen istället för att skriva revers på 25 000 (antar att reversen blir 25 000 i det här specifika fallet).
Vi kommer att amortera på lånet 50/50. Vi kommer till väldigt stor del att ha separat ekonomi.
Frågor:
1.) Blir ägarandelen 55% och 45% i det här fallet? Eller blir den 52.5% och 47.5%? (50 000 är 5% av 1miljon).
2.) Om vi låtsas att värdet på bostaden är detsamma den dagen vi säljer lägenheten, är då ägarförhållandet 55% och 45%? (förutsatt att vi amorterar lika hela tiden och då har jag betalat 550 000).
3.) Vad är bäst rent ekonomiskt för min del? Revers eller ändrat ägarförhållande?
OBS! I det här fallet utgår vi från att lägenheten har ökat i värde. Säg att den nu är värd 1.3 miljoner!
Ser fram emot lite bra svar här nu :)
//Ante