• Anonym (...)

Jag har inte kunnat betala min hyra!

Blev arbetslös i januari, från föräldraledighet. Lägsta nivå på föräldrapenning. Ensamstående. Fick söka försörjningsstöd i mitten av januari.

Hyran blev inte betald för pengarna dök inte upp. Ringer upp handläggaren, och får reda på att hon ännu inte börjat handlägga ärendet (9 februari). Det är den 24 e idag och jag har inte ens fått ett beslut i brevlådan.

Jag har blivit lovad vikarie jobb såfort jag har friska barn (vattkoppor bl.a.). Men det är knappast så det skulle täcka upp för den hyran som är sen i 4 veckor redan, eller för hyran som ska betalas nu den sista (har inte ens kunnat söka försörjningsstöd denna månaden pga sjuka barn). Hur sjutton gör man nu då? Jag kommer bli vräkt om jag inte får pengar att betala hyran. Bostadsbidrag o barnbidrag får jag. Men det är ju el o andra räkningar (inget onödigt) som behöver betalas, samt mat på bordet.

Snart 4 veckor sen hyran skulle varit betald, o snart 6 veckor sen jag lämnade in ansökan. Har inte ens fått en tid för att ansöka för denna månaden.

Råd någon?

• Svar på tråden Jag har inte kunnat betala min hyra!
  • Anonym (...)
    Anonym (soc sekr) skrev 2015-02-25 19:51:12 följande:

Förstår du inte? Att man ligger under normen betyder inte att man har rätt till bistånd!

Du kan förklara hur sjuka dina barn var bäst du vill, det hjälper inte. Jag tror t ex inte att ditt barn låg på över 40 graders feber i flera veckor? Strunt i det, du hade kunnat få svar tidigare om du velat, dina bortförklaringar om sjuka barn håller inte i nästan 1,5 månad. Du behöver inte skriva ytterligare inlägg om hur väldigt mycket koppor de hade också, det spelar ingen roll.

De kan inte skicka iväg dig om du inte har fått svar på dina frågor eller din ansökan inom rimlig tid. Det är DE som gjort fel här och du har rätt till svar.

Nej, du har INTE gjort allt du kan. Frågan är om du inte får en kalldusch nu när beslutet kommer hem i brevlådan till slut.

Vad gör du om du får avslag?

Jag har inte sagt att mina barn haft feber i flera veckor! Jag lämnade in ansökan i tid, med ALLA papper. När pengarna inte hade kommit, eller beslut, så kontaktade jag min hyresvärd o fick uppskov till den 15 onde!

Jag ringde handläggaren och lämnade meddelanden men fick inte kontakt med henne förrän den 9 onde, då hon inte ens hade börjat handlägga ärendet!

Jag kontaktar hyresvärden, men det va uppskov till den 15 onde, inte mer.

Och de skickar iväg personer utan svar, för det är telefontid som gäller om man inte har en tid för möte.

Alla papperna var inkomna, jag är inskriven på AF, söker alla jobb jag kan o redovisar för AF och socialen. Jag har inte haft extra inkomster under tiden jag varit föräldraledig och jag ligger under normen nu.

Jag KAN inte ta lån. Har frågat alla möjliga, men ingen har den sortens pengar.

Så om man då ligger under normen o inte har haft, eller har extra inkomster, varför i sjutton skulle de då ge avslag?? Om de gör det, så är det enormt fel från deras sida!

Så ursäkta mig, men vad mer begärs av en person för att få bifall, enligt dig?

Jag tror definitivt inte att de ger avslag. Jag har gjort allt som krävts från min sida.
  • Anonym (soc sekr)
    Anonym (...) skrev 2015-02-25 20:05:53 följande:
    Jag har inte sagt att mina barn haft feber i flera veckor! Jag lämnade in ansökan i tid, med ALLA papper. När pengarna inte hade kommit, eller beslut, så kontaktade jag min hyresvärd o fick uppskov till den 15 onde!

Jag ringde handläggaren och lämnade meddelanden men fick inte kontakt med henne förrän den 9 onde, då hon inte ens hade börjat handlägga ärendet!

Jag kontaktar hyresvärden, men det va uppskov till den 15 onde, inte mer.

Och de skickar iväg personer utan svar, för det är telefontid som gäller om man inte har en tid för möte.

Alla papperna var inkomna, jag är inskriven på AF, söker alla jobb jag kan o redovisar för AF och socialen. Jag har inte haft extra inkomster under tiden jag varit föräldraledig och jag ligger under normen nu.

Jag KAN inte ta lån. Har frågat alla möjliga, men ingen har den sortens pengar.

Så om man då ligger under normen o inte har haft, eller har extra inkomster, varför i sjutton skulle de då ge avslag?? Om de gör det, så är det enormt fel från deras sida!

Så ursäkta mig, men vad mer begärs av en person för att få bifall, enligt dig?

Jag tror definitivt inte att de ger avslag. Jag har gjort allt som krävts från min sida.
    Jag har inte sagt att du inte uppfyller kraven utan bara påpekat att det faktum att man ligger under normen inte berättigar till bistånd.

Det som talar för ett avslag i det här fallet är att de inte gav dig beskedet på telefon med tanke på omständigheterna i det här fallet, nämligen att du riskerar vräkning pga att DE inte handlagt i tid.
  • Anonym (...)
    Anonym (soc sekr) skrev 2015-02-25 20:19:34 följande:

Jag har inte sagt att du inte uppfyller kraven utan bara påpekat att det faktum att man ligger under normen inte berättigar till bistånd.

Det som talar för ett avslag i det här fallet är att de inte gav dig beskedet på telefon med tanke på omständigheterna i det här fallet, nämligen att du riskerar vräkning pga att DE inte handlagt i tid.

Jag har haft försörjningsstöd en gång tidigare i mitt liv, och då fick jag veta att de inte talar om beslutet över telefon, oavsett beslut, oavsett situation.

Den gången fick jag bifall. 3 dagar efter beslutet kom, så fanns pengarna på kontot.

De gör det av ren säkerhetsskäl. Det är samma sak att de inte får svara på mejl heller, endast ta emot mejl. Så fungerar det här där jag bor.

Så att de inte talar om beslutet på telefon, hör till deras policy, inte för att det handlar om avslag.
  • Anonym (soc sekr)
    Anonym (...) skrev 2015-02-25 20:27:04 följande:
    Jag har haft försörjningsstöd en gång tidigare i mitt liv, och då fick jag veta att de inte talar om beslutet över telefon, oavsett beslut, oavsett situation.

Den gången fick jag bifall. 3 dagar efter beslutet kom, så fanns pengarna på kontot.

De gör det av ren säkerhetsskäl. Det är samma sak att de inte får svara på mejl heller, endast ta emot mejl. Så fungerar det här där jag bor.

Så att de inte talar om beslutet på telefon, hör till deras policy, inte för att det handlar om avslag.
    Alltså nu jobbar jag ju själv med försörjningsstöd så jag vet hur policys fungerar. En policy att inte tala om beslut per telefon har ju kommit ur just att slippa direkt konfrontation och upprörda samtal vid avslag. Därför säger man att man aldrig lämnar beslut per telefon.

Att man inte svarar på mail har med sekretess att göra då kommunernas epost ofta inte är krypterad och därför inte säker.

Ja, de har säkert sina rutiner och sin policy på ditt kontor men de är inte huggna i sten och man har rätt att ifrågasätta. De lyder under en del olika lagar och man kan nföra rutiner som man tycker passar en men medborgarna ska få den service den har rätt till. De har inte rätt att avvisa dig från kontoret för att de tycker det. De ska svara dig skyndsamt vilket de inte gjort.

Man behöver inte bara svälja allt en myndighet säger. Särskilt inte när myndigheten gör fel.

1. Handläggningen av din ansökan är på tok för lång och borde anmälas
    2. En myndighet ska svara inom 48 timmar på kommunikation enligt Förvaltningslagen. 
  • Anonym (Eller)
    Anonym (soc sekr) skrev 2015-02-25 20:38:43 följande:
    Alltså nu jobbar jag ju själv med försörjningsstöd så jag vet hur policys fungerar. En policy att inte tala om beslut per telefon har ju kommit ur just att slippa direkt konfrontation och upprörda samtal vid avslag. Därför säger man att man aldrig lämnar beslut per telefon.

Att man inte svarar på mail har med sekretess att göra då kommunernas epost ofta inte är krypterad och därför inte säker.

Ja, de har säkert sina rutiner och sin policy på ditt kontor men de är inte huggna i sten och man har rätt att ifrågasätta. De lyder under en del olika lagar och man kan nföra rutiner som man tycker passar en men medborgarna ska få den service den har rätt till. De har inte rätt att avvisa dig från kontoret för att de tycker det. De ska svara dig skyndsamt vilket de inte gjort.

Man behöver inte bara svälja allt en myndighet säger. Särskilt inte när myndigheten gör fel.

1. Handläggningen av din ansökan är på tok för lång och borde anmälas
    2. En myndighet ska svara inom 48 timmar på kommunikation enligt Förvaltningslagen. 
    Det varierar säkert väldigt mycket mellan rutinerna i olika kommuner! Jag jobbar själv inom kommunen. Du behöver inte låtsas att du kan allt bara för att du råkar jobba på soc. I själva verket har du ingen aning om TS fått bifall eller avslag.

TS, lite konkreta råd: begär alltid att få prata med en tillgänglig handläggare och hänvisa till ditt akuta läge och att du har barn. Ge dig inte i första taget i telefon. Lägg inte meddelanden och förvänta att bli uppringd, se istället till att ta reda på när du kan få tag i vederbörande. Och ring och be snällt hos din hyresvärd ytterligare en gång, förklara läget och att du har barn. Hoppas det löser sig och att du får pengarna snart.
  • Anonym (Kram)

Men snälla människor!

Håller med ts. Finna det ingen medmänsklighet kvar?

Tycker du har gjort att du kunnat i din situation ts och jag tycker det är galet att det ska behöva vara såhär i ett rikt land som Sverige. Du lämna in i god tid och de ska ha Max 10 dagar på sig att handlägga. Skyller de på att det är för lite personal så är det nog sanning men då får de ta in mer personal. Helt ofattbart att det ska behöva ta mer än två veckor.

Hade jag haft mer pengar TS så hade jag skickat dig vad du behöver utan att tveka. Ingen ska behöva ha det som du. Skickar 100 varma kramar och hoppas allt löser sig nu på en gång.

PS lyssna inte på nedtryckande människor.

• whohoo

Jag önskar jag kunde göra något för dig. Även om inte försäkringskassan kan hjälpa dig enligt deras regler så finns ju andra att vända sig till. Fb-grupper, majblomman, kyrkor. Du vet att det finns stipendier att söka som ensamstående va? Man kan alltid ringa till en Minna mottagning och få stöd och råd. Vet inte om du har koll på deras arbete?!?  I vab-tider som nu i februari är det mkt tungt att vara själv. Jag vet.
    Lycka till och hoppas att du inte tar åt dig av de elaka kommentarerna.

• Anonym (Chef)

Håller med. TS behöver inte Messerschmitt-kommentarer SOM " hyran betalar man först".....Ibland blir det inte som man tänkt sig men huvudsaken är att man inte ger upp och att man löser det. En annan sak: TS kanske faktiskt inte HAR NÅGON som ställer upp, så orättvist är livet ibland. Och ni som skriver här som arbetar på kommunen får väl lära er under utbildningen att allt inte är svart/vitt, inte ens rutiner på andra enheter. Hoppas du får ett positivt besked nu TS och ge inte upp! Mer medmänsklighet. Det verkar vara sååååå lätt att kasta sten på andra......

• Anonym (soc sekr)
    Anonym (Eller) skrev 2015-02-25 22:27:16 följande:
    Det varierar säkert väldigt mycket mellan rutinerna i olika kommuner! Jag jobbar själv inom kommunen. Du behöver inte låtsas att du kan allt bara för att du råkar jobba på soc. I själva verket har du ingen aning om TS fått bifall eller avslag.

TS, lite konkreta råd: begär alltid att få prata med en tillgänglig handläggare och hänvisa till ditt akuta läge och att du har barn. Ge dig inte i första taget i telefon. Lägg inte meddelanden och förvänta att bli uppringd, se istället till att ta reda på när du kan få tag i vederbörande. Och ring och be snällt hos din hyresvärd ytterligare en gång, förklara läget och att du har barn. Hoppas det löser sig och att du får pengarna snart.
    Ja, jag skrev just det att kommunerna har sina olika policys som passar dem bäst ochdet är just det som är faran. Policys är en sak och lagar en annan. Ett stort problem som jag ser det är att folk bara sväljer och finner sig i vad myndigheter för man antar att de gör rätt. Så är det inte alltid.

och jag har inte på något sätt sagt att jag kan allt. Däremot vill jag som myndighetsperson uppmana folk till att ifrågasätta eftersom jag ser från insidan hur fel saker ibland görs men att vi kommer undan med det för att "den vanliga människan" bara accepterar rutiner, policys mm utan att ens reflektera. För att man har någon slags inbyggd respekt för svenska myndigheter och antar att det de säger är rätt.
  • Anonym (Jesus?)

Gå till kyrkan och fråga din diakon om hjälp ... Något kan dom säkert hjälpa dig med .

• Anonym (Empati)

TS jag kan inget om hur soc fungerar enler något men kan mycket väl tänka mig in i hur du känner och mår just nu. Har själv en fruktansvärt pissig månad då min sjukpenning inte är färdigbehandlad och det enda jag fick i lön var innestående ob pengar.

Jag har tackolov folk omkring mig som räddat mig tills pengarna kommer.

Jag håller alla tummar och tår för att du får ett bifall och att du snart har pengarna i handen.

Många människor här på fl verkar ha glömt hur lätt det kan vara att hamna på kant i livet. Man gör inte alltid helt rätt i sina val och ibland skiter det sig ordentlig som det nu gjort för dig. Det sista man då behöver är att få ingnuggat i ansiktet hur många fel man gjort och hur man borde ha agerat. Jag är säker på att du spelat upp tusen olika sätt du kunde ha hanterat situationen på ändå utan folks hackande. Det är lätt för mig att säga att du inte ska ta åt dig men svårare att göra.

Hoppas det ordnar sig för dig nu och att du får lugn i kroppen att kunna njuta av livet och dina fina barn. Massor med kramar till er

• Anonym (...)

Hej alla! Tack för ni som svarat nu senast. Skönt att veta att det finns människor som förstår att man gör allt vad man kan. Jag kan ju omöjligt ta beslutet åt dem, och drar de ut på tiden så är det ju inte mycket mer jag kan göra, än vad jag hade gjort.

Jag fick beslutet idag. Verkar ha en förstående handläggare ändå, trots att det tog sådan lång tid.

Hon hade förlängt perioden och gett bifall för både januari och februari och bokat in en tid för att ansöka om mars månad. Förhoppningsvis är vår otur med sjukdomar slut då, så jag hinner jobba ihop lite egen inkomst då.

Jag fick alltså råd att betala för båda hyrorna nu.

Jag skrev denna tråden just för att jag hade gjort allt som krävdes av mig och hade ringt och lämnat meddelanden. Jag hade frågat om lån från både den ena o den andra och försökt ta lån från bank o andra ställen, utan någon lycka. Visste inte vad jag kunde göra mer, o ville ha råd.

Men nu lämnar jag denna tråden, för det har lyckats lösa sig nu :)

• Anonym (soc sekr)
    Anonym (...) skrev 2015-02-26 14:05:17 följande:

Hej alla! Tack för ni som svarat nu senast. Skönt att veta att det finns människor som förstår att man gör allt vad man kan. Jag kan ju omöjligt ta beslutet åt dem, och drar de ut på tiden så är det ju inte mycket mer jag kan göra, än vad jag hade gjort.

Jag fick beslutet idag. Verkar ha en förstående handläggare ändå, trots att det tog sådan lång tid.

Hon hade förlängt perioden och gett bifall för både januari och februari och bokat in en tid för att ansöka om mars månad. Förhoppningsvis är vår otur med sjukdomar slut då, så jag hinner jobba ihop lite egen inkomst då.

Jag fick alltså råd att betala för båda hyrorna nu.

Jag skrev denna tråden just för att jag hade gjort allt som krävdes av mig och hade ringt och lämnat meddelanden. Jag hade frågat om lån från både den ena o den andra och försökt ta lån från bank o andra ställen, utan någon lycka. Visste inte vad jag kunde göra mer, o ville ha råd.

Men nu lämnar jag denna tråden, för det har lyckats lösa sig nu :)

Bra att det löste sig men jag vidhåller att du varit passiv i processen

Sen vet jag inte vad du menar med en förstående handläggare? Att hon beviljade en längre period var inte särskilt förstående utan hon hade inget val. De har fortfarande gjort fel och borde anmälas.

Nu kan du betala din hyra men du har fortfarande varit väldigt sen med den vilket skulle kunna få konsekvenser för dig framöver. Detta pga att Socialtjänsten inte följt sin handläggningstid.

Bra att det löste sig för dig i alla fall
  • Anonym (?)

Skönt att det löste sig trots allt.
    Jag hade formellt lämnat klagomål, pratat med sektionschefen osv.
    Nästa gång det händer se till att ta tag i saker istället för att skylla på omständigheter.
    När det gäller soc etc finns det inga snälla förstående människor.
    Det är människor som ska göra sitt jobb som de får betalt för att göra.
    De ska följa reglerna.
    Om de inte gör det ska de anmälas.

Lycka till framöver.

Svar på tråden Jag har inte kunnat betala min hyra!