• Anonym (Gäller ej mig)

Är det etiskt okej att lämna kvinna som föder barn mot mannens vilja?

Hur resonerar man i det fallet?

• Svar på tråden Är det etiskt okej att lämna kvinna som föder barn mot mannens vilja?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Gäller ej mig) skrev 2015-03-05 23:42:36 följande:
    Självfallet. Nej, långt därifrån. Vad är det som är så fel med att jag råkade göra några inlägg på engelska?
    Du är på ett svenskt forum så det ser väl konstigt ut att börja svara på finska, engelska eller vilket språk man nu väljer att svara på. Alla kan tex inte engelska, än mindre finska. Förstod inte grejen bara.
  • Anonym (Gäller ej mig)
    Anonym (Jag) skrev 2015-03-05 23:46:45 följande:

Du är på ett svenskt forum så det ser väl konstigt ut att börja svara på finska, engelska eller vilket språk man nu väljer att svara på. Alla kan tex inte engelska, än mindre finska. Förstod inte grejen bara.

Finska kan nog ytterst få. Engelska kan väldigt många, svenskar faktiskt bäst i hela världen, efter Holland. Så naturligtvis inget att hänga upp sig på, att jag råkade skriva litet engelska.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Gäller ej mig) skrev 2015-03-06 00:15:44 följande:
    Finska kan nog ytterst få. Engelska kan väldigt många, svenskar faktiskt bäst i hela världen, efter Holland. Så naturligtvis inget att hänga upp sig på, att jag råkade skriva litet engelska.
    Lite halvtöntigt dock?
  • Anonym (Gäller ej mig)
    Anonym (Jag) skrev 2015-03-06 00:34:35 följande:

Lite halvtöntigt dock?

Inte töntigare än avsaknad av kunskaper i engelska skulle jag säga.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Gäller ej mig) skrev 2015-03-06 00:42:22 följande:
    Inte töntigare än avsaknad av kunskaper i engelska skulle jag säga.
    Tycker faktiskt inte att folk som inte fått in engelskan är töntiga.
  • Anonym (tjej)

Jag skulle inte klara av att göra en abort. Ser inget fel med det i teorin men har gjort det en gång för rätt länge sedan och mår fortfarande väldigt dåligt över det. Jag ser det som bådas ansvar att skydda sig. Har man inte tagit sitt ansvar så får man ta konsekvenserna för det. Däremot så är det skillnad om man blivit lurad på något sätt. Jag skulle aldrig lura någon utan jag har sagt till min man att om jag skulle bli gravid så kommer jag behålla det. Han tycker att det är helt okej. Men jag var ärlig från början och sa det.

• Anonym (Gäller ej mig)
    Anonym (Jag) skrev 2015-03-06 00:51:16 följande:

Tycker faktiskt inte att folk som inte fått in engelskan är töntiga.

Nja, men obildade.
  • Anonym (Gäller ej mig)
    Anonym (tjej) skrev 2015-03-06 04:36:48 följande:

Jag skulle inte klara av att göra en abort. Ser inget fel med det i teorin men har gjort det en gång för rätt länge sedan och mår fortfarande väldigt dåligt över det. Jag ser det som bådas ansvar att skydda sig. Har man inte tagit sitt ansvar så får man ta konsekvenserna för det. Däremot så är det skillnad om man blivit lurad på något sätt. Jag skulle aldrig lura någon utan jag har sagt till min man att om jag skulle bli gravid så kommer jag behålla det. Han tycker att det är helt okej. Men jag var ärlig från början och sa det.

Bra av dig, där!
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Gäller ej mig) skrev 2015-03-06 08:36:26 följande:
    Nja, men obildade.
    Men inte töntiga.,
  • Anonym (Gäller ej mig)
    Anonym (Jag) skrev 2015-03-06 14:05:30 följande:

Men inte töntiga.,

Obildad är lika illa som töntig.
  • Anonym (Vuxenlektion)

Hur många talar finska här förutom mig?

• Anonym (Gäller ej mig)
    Anonym (Vuxenlektion) skrev 2015-03-06 18:29:45 följande:

Hur många talar finska här förutom mig?

You're the only one.
  • Anonym (Vuxenlektion)

Vet ni hur många svenskatalande finländare som finns här? Går i svensk skola och får service på svenska och ser på svensk tv lyssnar på svensk radio umgås med andra svensktalande individer och blir mobbade av finsktalande för att de inte kan finska. Hela släkten talar svenska. Jag bor i Finland men känner mig som halvutlänning eftersom min svenska är bättre än min finska.

• Anonym (Gäller ej mig)
    Anonym (Vuxenlektion) skrev 2015-03-06 21:17:09 följande:

Vet ni hur många svenskatalande finländare som finns här? Går i svensk skola och får service på svenska och ser på svensk tv lyssnar på svensk radio umgås med andra svensktalande individer och blir mobbade av finsktalande för att de inte kan finska. Hela släkten talar svenska. Jag bor i Finland men känner mig som halvutlänning eftersom min svenska är bättre än min finska.

Jag tror vi bör släppa finskan just i denna tråd som då handlar om graviditet och abort.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Gäller ej mig) skrev 2015-03-06 15:08:22 följande:
    Obildad är lika illa som töntig.
    Kanske(då kanske) Men vilken utbildning misslyckades något så kopiöst med att få dig att funka korrekt i tex sociala medier? Engelskan sitter iaf i minst 3 meningar. Men ditt iq tex? Du verkar ju väldigt väldigt väldigt ....'bildad'. Eller inte alls.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Jag) skrev 2015-03-06 23:53:59 följande:
    Kanske(då kanske) Men vilken utbildning misslyckades något så kopiöst med att få dig att funka korrekt i tex sociala medier? Engelskan sitter iaf i minst 3 meningar. Men ditt iq tex? Du verkar ju väldigt väldigt väldigt ....'bildad'. Eller inte alls.
    Måste rätta mig mitt i natten. Menar såklart EQ .
  • Anonym (Gäller ej mig)
    Anonym (Jag) skrev 2015-03-06 23:53:59 följande:

På vilket sätt har du erfarenheter av hur jag fungerar i sociala medier?

Och på vilket sätt känner du till min IQ-nivå?
  • Anonym (Gäller ej mig)
    Anonym (Jag) skrev 2015-03-06 23:55:46 följande:

Måste rätta mig mitt i natten. Menar såklart EQ .

Du är sjukt off topic här vill jag påpeka.
  • Anonym (Vuxenlektion)

Ja, jag håller med. Vi borde hålla oss till svenskan och etiken. Det är aldrig etiskt att övergiva sitt eget barn. Pappan borde göra det bästa av situationen som kan tänkas uppstå. Män kan bli i panik när de får reda på att de ska bli förälder. Ibland går det över för någon gång ska de ju växa upp, så varför inte ta ett visst ansvar och se barnet som en lärdom och en glädje i livet.

• Anonym (Gäller ej mig)
    Anonym (Vuxenlektion) skrev 2015-03-07 13:30:01 följande:

Ja, jag håller med. Vi borde hålla oss till svenskan och etiken. Det är aldrig etiskt att övergiva sitt eget barn. Pappan borde göra det bästa av situationen som kan tänkas uppstå. Män kan bli i panik när de får reda på att de ska bli förälder. Ibland går det över för någon gång ska de ju växa upp, så varför inte ta ett visst ansvar och se barnet som en lärdom och en glädje i livet.

Så alla som inte vill ha barn har inte växt upp?
Svar på tråden Är det etiskt okej att lämna kvinna som föder barn mot mannens vilja?