• estetbarnet

konflikt på dagis

Jag är en ensamstående mamma till en dotter som fyller två i april. Hon går på dagis och oftast så går det jättebra på dagis. Min dotter älskar fröknarna och hon har alltid roligt på dagis.

Men det är en sak som hela tiden händer på dagis. Det är en liten konflikt mellan min dotter och ett äldre barn.

Min dotter är och har alltid varit väldigt liten. folk blir chockade när jag säger att hon snart fyller två. Dessutom klarar hon av att göra det mesta själv. Eftersom hon är väldigt envis så har hon från tidig ålder viljat klara av saker själv och jag tycker det oftast är bra.

Men eftersom hon ser så liten ut så tycker de äldre barnen på dagis väldigt mycket om att hjälpa min dotter med allt, t.ex bära henne hela tiden. Detta gillar inte min dotter alls. Hon vill klara sig själv.

Det är framförallt ett barn som gärna vill hjälpa min dotter. men eftersom min dotter inte kan prata så jättemycket än så visar min dotter att hon inte vill genom att bitas.

Det har redan hänt två gånger som detta äldre barn viljat hjälpa min dotter och min dotter blir arg och bits och detta andra barnet biter tillbaka.

Hur ska jag få min dotter att förstå att man inte ska bitas när man blir arg? Jag har försökt säga till henne flera gånger att man inte ska bitas när man blir arg, men det verkar gå in i ens örat och ut genom det andra.

• Svar på tråden konflikt på dagis
  • viseversa
    estetbarnet skrev 2015-02-25 09:08:43 följande:

Jag förstår också att man får säga till det äldre barnet. Men eftersom de har sagt till detta barnet flera ggr om att min dotter klarar sig själv och att hon inte vill och inget händer så hoppades jag på att jag kunde få min dotter att hantera sin ilska på ett bättre sätt så att konflikten kunde upphöra.

Men hon är fortfarande ett litet barn. Du har för höga krav på vad hon ska "hantera" små barn agerar impulsivt och hon vet att enda sättet att få vara ifred är att bitas så då gör hon det. Det är inte ditt barn som är problemet här utan dom äldre barnen som behandlar henne som en leksak/docka. Säg till på förskolan att personalen pratar med dom ÄLDRE barnen om att köra din dotter VARA I FRED i fortsättningen så kommer hon sluta bitas.
  • estetbarnet

Tack så mycket!

Jag tycker själv inte heller detta är min dotters fel. Som ni säger, hade hon fått vara ifred så bits hon inte.

Jag får hoppas på att det äldre barnet slutar "hjälpa" min dotter så att hon får vara ifred.

• viseversa
    estetbarnet skrev 2015-02-25 09:26:23 följande:

Tack så mycket!

Jag tycker själv inte heller detta är min dotters fel. Som ni säger, hade hon fått vara ifred så bits hon inte.

Jag får hoppas på att det äldre barnet slutar "hjälpa" min dotter så att hon får vara ifred.

Du får ta upp detta problem med personalen. Säg att dom får hålla koll och säga ifrån när äldre barn ska "hjälpa" och bära runt på ditt barn. Säg att hon verkligen inte vill och att dom får hjälpa till och "försvara" henne från dessa äldre barn.
  • CissiJissi

Eftersom hon inte ens är två år tycker jag faktiskt det hon gör är sunt, det visar att hon inte tillåter andra att köra över henne, hon har stark nog självkänsla och tro på sig själv att våga säga ifrån fysiskt när hon inte får till det verbalt! Det imponerar mig! Så småningom kommer hon lära sig att vara verbal istället, men i en situation där du känner dig överkörd så är ilska på sin plats, man visar sig själv den respekt man kräver.

• Drottningen70

Men snälla människa. Hon är TVÅ!! Självklart kan du inte resonera med henne på en abstrakt nivå hemma som hon sedan ska föra över till en praktisk situation på dagis långt senare. Den absolut enda lösningen är att vakta och avleda pp plats när det händer.

• estetbarnet

Jag pratar inte med henne om saker som händer på dagis. Utan jag säger till henne när hon blir arg hemma. Blir hon arg så bits hon, detta händer inte bara på dagis utan hemma också.

Självklart fattar jag också att hon är liten och att hon inte förstår om jag säger till henne om saker som har hänt på dagis flera timmar tidigare.

Men hon biter ju inte bara på dagis utan varje gång hon blir arg, om hon inte får vad hon vill osv.

Att det nu händer på dagis också och inte bara hemma så tyckte jag att jag kanske skulle försöka få henne att sluta att bitas.

• CissiJissi
    estetbarnet skrev 2015-02-25 10:51:53 följande:

Jag pratar inte med henne om saker som händer på dagis. Utan jag säger till henne när hon blir arg hemma. Blir hon arg så bits hon, detta händer inte bara på dagis utan hemma också.

Självklart fattar jag också att hon är liten och att hon inte förstår om jag säger till henne om saker som har hänt på dagis flera timmar tidigare.

Men hon biter ju inte bara på dagis utan varje gång hon blir arg, om hon inte får vad hon vill osv.

Att det nu händer på dagis också och inte bara hemma så tyckte jag att jag kanske skulle försöka få henne att sluta att bitas.

Klart man säger till när man är där i stunden det händer ja!!:) Man kan nog inte göra så mycket mer än at fortsätta vägleda, visa nolltolerans för all "våld"!:)
  • Monkii

Men är det accepterat på fsk att barn bär mindre barn? Alltså jag skulle inte alls uppskatta att andra småbarn lyfte mitt barn det är som att be om en olycka...

• BeanBag
    Monkii skrev 2015-02-25 14:49:14 följande:

Men är det accepterat på fsk att barn bär mindre barn? Alltså jag skulle inte alls uppskatta att andra småbarn lyfte mitt barn det är som att be om en olycka...

Tror nog inte att det är ok på någon förskola men barn gör inte alltid bara det de får göra Personalen gör nog allt de kan för att förhindra incidenter eftersom de är medvetna om problemet.
  • Monkii
    BeanBag skrev 2015-02-25 15:09:41 följande:

Tror nog inte att det är ok på någon förskola men barn gör inte alltid bara det de får göra Personalen gör nog allt de kan för att förhindra incidenter eftersom de är medvetna om problemet.

Som det låter i ts så har ju fsk uppmärksammat problemet och det är givetvis deras jobb att hålla koll.
  • BeanBag
    Monkii skrev 2015-02-25 16:00:45 följande:

Som det låter i ts så har ju fsk uppmärksammat problemet och det är givetvis deras jobb att hålla koll.

Precis det jag skrev.
  • estetbarnet

Jo precis som ni skriver så har förskolan uppmärksammat problemet och de har börjat med åtgärder för att förhindra att det ska hända igen.

Har pratat med personalen och de försöker ha min dotter och det andra barnet separerade.

• Voodoodoll

Precis samma sak var vi med om när vår dotter började på förskolan. Ett av barnen som var 3 ville hela tiden "hjälpa" och bära på dottern, som inte alls uppskattade detta. Hon slog och/eller sa nej när detta hände. Jag tyckte det var bra att hon vågade säga ifrån, tog det bara positivt. Hade jag sett det hade jag aldrig aldrig tillrättavisat mitt barn. Hon har rätt till sin kroppsliga integritet fast att hon är liten och hon behöver aldrig bli runtburen, kramad eller pussad av någon hon inte vill bli buren eller kramad av (normal-situationer då, självklart).

Vill det större barnet bli bitet får det väl helt enkelt sluta att försöka bära runt på ditt barn, som inte vill.

Svar på tråden konflikt på dagis