• telly

    Babysitter eller babygym?

    Vad rekommenderar du till ett nyfött barn som vill aktiveras?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Babysitter eller babygym?
  • Batmamba
    sextiotalist skrev 2015-02-25 13:47:19 följande:

    Det är ju två olika saker, går dessutom att kombinera.


    Nja. Numera betyder babygym ofta en tunn madrass eller filt med kanter över vilken det hänger smågrejer. (Rätta mig ni andra om jag har fel!)

    Vi har den gamla sortens babygym - en träställning, med dinglande leksaker, som kan ställa var man vill. Såna går att kombinera med babysitter.
  • MarianS

    Du behöver ingen av dessa när din bebis är nyfödd. Bara äta, sova och vara kroppsnära. Det är när bebisen blir lite äldre som man kan tänka på att aktivera den. Vi fick rådet att när vår dotter var stadig i nacken som hon kunde sitta i en babysitter men bara korta stunder i början. Då hade jag med henne när jag lagade mat t e x. Hon satt i babysittern på golvet och jag kunde då ha koll på henne och hon var med mig på ett annat sätt. Vi köpte en på second hand eftersom den inte användes så mycket, och vi visste inte hur hon skulle reagera. Tyckte att det var onödigt att lägga ut pengar på en sån om hon inte tyckte om det. När hon sedan började hitta sina händer, så investerade vi i ett babygym, för en sån har man mer användning av tyckte vi. Den älskade hon, att ligga på en filt på golvet och se allt som fanns runt omkring, som snurrade och lät. Hon följde ljuden och försökte gripa efter sakerna och efter ett tag kunde hon det. Tog dock ett tag :) Nu väntar vi bara på att hennes lillebror ska bli stor nog för att leka med det och vi hoppas att han också kommer att tycka om det. Det finns ju begagnade babygym också som är minst lika bra som ett nytt. Alla  babyleksaker kostar ju så mycket, och används inte så lång tid, så att köpa begagnade eller låna kan vara ett alternativ.

  • aleydis

    Jag har köpt en begagnad magkudde! Fischer price. Min lilla är inte född än, men är lite skeptisk till tanken att bebisar bara ska ligga på rygg och bli aktiverade. Jag tror att magläget är jätteviktigt, att ligga på en filt eller om man vill ha ngt extra en magkudde. Men vi får väl se :). Vi har fått ett babygym i trä och en babysitter oxå. Baby sitter är väl mest som "avlastning" att kunna lägga ifrån sig barnet en stund.

  • Batmamba
    aleydis skrev 2015-02-26 22:32:05 följande:

    Jag har köpt en begagnad magkudde! Fischer price. Min lilla är inte född än, men är lite skeptisk till tanken att bebisar bara ska ligga på rygg och bli aktiverade. Jag tror att magläget är jätteviktigt, att ligga på en filt eller om man vill ha ngt extra en magkudde. Men vi får väl se :). Vi har fått ett babygym i trä och en babysitter oxå. Baby sitter är väl mest som "avlastning" att kunna lägga ifrån sig barnet en stund.


    Vad är en magkudde?
  • Monkii
    aleydis skrev 2015-02-26 22:32:05 följande:

    Jag har köpt en begagnad magkudde! Fischer price. Min lilla är inte född än, men är lite skeptisk till tanken att bebisar bara ska ligga på rygg och bli aktiverade. Jag tror att magläget är jätteviktigt, att ligga på en filt eller om man vill ha ngt extra en magkudde. Men vi får väl se :). Vi har fått ett babygym i trä och en babysitter oxå. Baby sitter är väl mest som "avlastning" att kunna lägga ifrån sig barnet en stund.


    Men det är väl ingen som tror att bebisar bara ska ligga på rygg. Alla babygym jag har sett är ju tänkta att användas både på rygg och mage. Magkudde har jag aldrig behövt, vad gör den för skillnad?

    Personligen tyckte jag att babysittern var jättebra eftersom min bebis kunde sitta i den i badrummet när jag duschade och i köket när jag gjorde en macka. Utan den hade jag varken kunnat äta eller duscha under dagen.
  • aleydis
    Monkii skrev 2015-02-27 15:11:22 följande:
    Men det är väl ingen som tror att bebisar bara ska ligga på rygg. Alla babygym jag har sett är ju tänkta att användas både på rygg och mage. Magkudde har jag aldrig behövt, vad gör den för skillnad?

    Personligen tyckte jag att babysittern var jättebra eftersom min bebis kunde sitta i den i badrummet när jag duschade och i köket när jag gjorde en macka. Utan den hade jag varken kunnat äta eller duscha under dagen.
    Nej, men med rekommendationerna att sova på rygg och att många babygym hänger över barnet som ligger på rygg så spenderar många barn stor tid på rygg.

    Det är väl klart att man inte behöver en magkudde liksom barn i alla tider klarat sig utan babygym, babysitter, bumbostolar osv! Men eftersom ts vill ha tips så kan man väl diskutera olika saker

    Men jag förstår faktiskt inte riktigt varför man behöver ett babygym, då kan man lika gärna ligga på en filt på golvet. Visst kan man tycka att en magkudde är onödig men då är ett babygym minst lika onödig :)
  • Pescetarian

    Till en nyfödd rekommenderar jag mammans (och pappans) närhet.

    När barnet blir större och behöver aktiveras för att träna upp motoriken, så rekommenderar jag ett babygym framför någon typ av stol eller sitter.

  • Batmamba
    aleydis skrev 2015-02-27 15:05:52 följande:

    www.babyland.se/fisher-price-magkudde


    Aha! Den såg rolig ut!

    Vi har lagt en ihopvikt handduk att ligga på, men som någon skrev så är det ju få bebissaker man verkligen måste ha. Lite fina grejer är kul att köpa.
  • Pastella

    Om man bara skall skaffa det ena så hade jag skaffat en bra sitter. Guld värt att kunna sätta barnet i när man vill bre en macka, eller sätta vid toadörren(med dörren öppen) när man är nödig.

  • Pescetarian
    Pastella skrev 2015-02-27 21:26:53 följande:

    Om man bara skall skaffa det ena så hade jag skaffat en bra sitter. Guld värt att kunna sätta barnet i när man vill bre en macka, eller sätta vid toadörren(med dörren öppen) när man är nödig.


    Fast nu gällde det ju ett (nyfött!?) barn som ska _aktiveras_. Då är ju helt klart ett babygym att föredra. Bebisar måste få utveckla motoriken och den utvecklas hundra gånger bättre i babygym än i en babysitter.
  • sextiotalist
    Batmamba skrev 2015-02-26 15:37:29 följande:

    Nja. Numera betyder babygym ofta en tunn madrass eller filt med kanter över vilken det hänger smågrejer. (Rätta mig ni andra om jag har fel!)

    Vi har den gamla sortens babygym - en träställning, med dinglande leksaker, som kan ställa var man vill. Såna går att kombinera med babysitter.


    Exakt ett sådant babygym hade vi för 16 år sedan, som var äldre än så. Dock ingick inte filten. Dvs babygym har inneburit samma sak, men designen har självklart varierat genom tiderna
  • sextiotalist
    aleydis skrev 2015-02-26 22:32:05 följande:

    Jag har köpt en begagnad magkudde! Fischer price. Min lilla är inte född än, men är lite skeptisk till tanken att bebisar bara ska ligga på rygg och bli aktiverade. Jag tror att magläget är jätteviktigt, att ligga på en filt eller om man vill ha ngt extra en magkudde. Men vi får väl se :). Vi har fått ett babygym i trä och en babysitter oxå. Baby sitter är väl mest som "avlastning" att kunna lägga ifrån sig barnet en stund.


    Behöver barnen magkudde numera. Åh vad de lurar på folk numera
  • Monkii
    aleydis skrev 2015-02-27 15:39:29 följande:

    Nej, men med rekommendationerna att sova på rygg och att många babygym hänger över barnet som ligger på rygg så spenderar många barn stor tid på rygg.

    Det är väl klart att man inte behöver en magkudde liksom barn i alla tider klarat sig utan babygym, babysitter, bumbostolar osv! Men eftersom ts vill ha tips så kan man väl diskutera olika saker

    Men jag förstår faktiskt inte riktigt varför man behöver ett babygym, då kan man lika gärna ligga på en filt på golvet. Visst kan man tycka att en magkudde är onödig men då är ett babygym minst lika onödig :)


    Ett babygym funkar som sagt för både rygg och magläge. En magkudde verkar vara för enbart magläge. Så man har mer nytta av babygym.
  • Pastella
    Pescetarian skrev 2015-02-28 05:38:34 följande:
    Fast nu gällde det ju ett (nyfött!?) barn som ska _aktiveras_. Då är ju helt klart ett babygym att föredra. Bebisar måste få utveckla motoriken och den utvecklas hundra gånger bättre i babygym än i en babysitter.
    Ett nyfött barn behöver inte aktiveras eller träna på motoriken alls. Det räcker gott och väl med intrycken de får genom att ligga i famnen och titta sig omkring. Nu gällde det ett barn som var nyfött nu och behövde något om ett par månader och då är ju absolut ett babygym mer aktiverande än en sitter, även om jag fortfarande tycker att golvet är bättre. Vi har aldrig haft någon användning av några babygym då inget av våra barn har legat nöjda på rygg. Jag tycker fortfarande att om man bara skall skaffa det ena så är en sitter mer praktisk, träna på motoriken och vara aktiv kan vara ändå. Det finns mycket att pilla på i ett hem.
  • Pescetarian
    Pastella skrev 2015-02-28 11:28:12 följande:
    Ett nyfött barn behöver inte aktiveras eller träna på motoriken alls. Det räcker gott och väl med intrycken de får genom att ligga i famnen och titta sig omkring. Nu gällde det ett barn som var nyfött nu och behövde något om ett par månader och då är ju absolut ett babygym mer aktiverande än en sitter, även om jag fortfarande tycker att golvet är bättre. Vi har aldrig haft någon användning av några babygym då inget av våra barn har legat nöjda på rygg. Jag tycker fortfarande att om man bara skall skaffa det ena så är en sitter mer praktisk, träna på motoriken och vara aktiv kan vara ändå. Det finns mycket att pilla på i ett hem.
    Ja, läs mitt första inlägg, där jag redan uppmärksammat detta. I inlägget du citerade skrev jag "(nyfött!?) barn".


  • Donum

    Ingetdera. Inget av våra tre barn har velat aktiveras som nyfödd på annat sätt än att vara nära. Både babygym och babysitter har varit helt onödiga. Däremot har vi haft stor användning för bumbo, men då är de ju inte så små.


    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
Svar på tråden Babysitter eller babygym?