vad för arbeten skall man ha för att tjäna ca 30000 i månaden?
Hej som jag skrev i rubriken så undrar jag vad för arbete man skall ha för att tjäna ca 30000kr i månaden efter skatt, och vad för utbildning skall man ha för det arbete ni skriver ?
Hej som jag skrev i rubriken så undrar jag vad för arbete man skall ha för att tjäna ca 30000kr i månaden efter skatt, och vad för utbildning skall man ha för det arbete ni skriver ?
Håller med.
32 000 för att köra lastbil och klagar på konkurrens. Löjligt!
Om en anställd lastbilschaufför ska ha 32kkr efter skatt förstår jag att de är konkurrensutsatta av utländska åkare. Det har de i så fall gjort sig förtjänta av.
Tjänar inte pendeltågsförare asbra och dessutom jobbar två veckor sen lediga två?
Fast jag har ju inte räknat med traktamente. Ob ska man ha oavsett yrkeskategori om man arbetar obekväma arbetstider.. Sen beror ju ersättningens storlek på vilket avtal man går under. Finns chaffisar som kör ute på stan som också har hög lön. Fast vi har ju gruvan som trissar upp lönerna för alla. Likaså undersköterskor som barnskötare..
Man är knappast sugen på att jobba över när vi har dessa löner och de arbetstider vi har. Vi klarar oss lönemässigt och ledigveckorna är guld värda!
För att få en rimlig jämförelse så kolla vad en chaffis som jobbar dagtid tjänar. Inga 35 lök efter skatt då inte. Det som gör att knegare tjänar mycket är traktamenten, skiftersättningar och övertidstimmar.
Fast jag har ju inte räknat med traktamente. Ob ska man ha oavsett yrkeskategori om man arbetar obekväma arbetstider.. Sen beror ju ersättningens storlek på vilket avtal man går under. Finns chaffisar som kör ute på stan som också har hög lön. Fast vi har ju gruvan som trissar upp lönerna för alla. Likaså undersköterskor som barnskötare..
Man är knappast sugen på att jobba över när vi har dessa löner och de arbetstider vi har. Vi klarar oss lönemässigt och ledigveckorna är guld värda!
Min styvmamma kör lastbil, farligt gods. ~37.000 efter skatt.
Undvik humaniora och kultur!
Min man kör lastbil i Norge. Får ut 20 000 eller strax över.
Så mycket plus som det finns i kassan så brinner det inte i knutarna... Inte på långa vägar!! Så klart vill man bromsa och minimera att man går "mindre plus" än vad man gjort tidigare. Tyvärr är det mindre företag och kommunen i sig som blir mer lidande i dagsläget.
Ja det finns väl en del som svettas nu när malmpriserna rasar, luften går snabbt ur Klondyke misstänker jag.
De flesta yrkena i It-sektorn ger löner på den nivån. T.ex It-tekniker på privat företag ( INTE inom kommunen där är det oftast sämre betalt) It-konsult, Programmerare, Webbutvecklare och liknande :)
35-40k i månaden får jag ut.
Knackar dörr
För att få 30 000 kr/mån efter skatt behöver du en lön på över 50 000 ungefär. Då snackar vi om läkare, advokat, chefen, duktiga ingenjörer, vissa ekonomer odyl.
En släkting till mig jobbar som lågstadielärare i södra Sverige. Hon för ut ca 31000kr/mån EFTER skatt och är medlem i svenska kyrkan.
Min far sitter på ett helt vanligt kontor och knappar på en dator... får ut i runda slängar 35000 efter skatt. Också medlem i svenska kyrkan.
Detta är alltså jobb med fast lön där skatten är på 33-34%.
Sen finns det ju alla yrken där lönen är mycket mer rörlig ;) ibland går det ju att påverka om man säger så... bilförsäljare bland annat... är du en bra sådan så kan du nog garanterat komma över 30 lax efter skatt... är du dålig så kan du räkna med 15000 kanske....
Sen finns det också yrken där du har en grundlön och sedan en herrans massa tillägg som du mer eller mindre alltid kommer få... typ innom millitären och kustbevakningen om du jobbar som sjöman eller pilot tex... finns många som med alla tilläggen har över 60 lax innan skatt mer eller mindre varje månad så....
Lönen handlar nog mer om vilken specifik arbetsplats man hamnar på och inte så himla mycket vilket yrke eller yrkeskategori... sedan vad man får ut ?efter skatt? beror ju mycket på vilken kommun vi pratar om... kommuner i tjockhultsområdet har ju under 30% i skatt medan många kommuner i resten av landet har närmre 35%.
Det finns tex lärare som får ut över 30 lax efter skatt samtidigt som det finns lärare som inte ens har 30 lax innan skatt.
Det finns lastbilschaffisar som jobbar röven av sig och får ut 18000 efter skatt samtidigt som det finns lastbilschaffisar som får ut över 30000 och jobbar mycket mindre än ovannämnda.
Handlar ju så mycket om vilken arbetsgivaren är....
Ingenjörer, tekniker, elektriker mm.
Men det försätter rätt utbildning och rätt kompetens.
Med den lönen kan du räkna med att kommer tröttna på hotell frukost rätt snabbt. En annan fördel är att man behöver inte lägga några stora summor på hus eller lägenhet. Du kommer knappt se ditt hem oavsett.
Sen finns det undantag.