• Anonym (fladder)

Hallå, telefonförsäljarna!

Har tyckt mig märka att antalet av telefonsamtal av telefonförsäljare ökat. Jag säger i 9 fall av 10 bara nej och hej och lägger på så egentligen är det ju inget problem med det. Men jag undrar ibland, hur är det att jobba som telefonförsäljare? Tror ni verkligen på det ni gör och kan ni i ärlighetens namn med handen på hjärtat och anonymt om så vore säga att det är för kundens bästa ni ringer? Vad har ni för knep? Känns det inte konstigt att behöva ta till dessa knep för att sälja? Om produkten ni vill sälja är tillräckligt bra behövs väl inga knep? Och till sist, varför envisas ni med att kalla mig vid förnamn som om vi vore kompisar? Det gör mig bara irriterad. Är det något ni får lära er att man ska göra och har ni inte förstått att man inte blir charmad av att ni är för familjära? Många frågor och lite spretigt kanske, men jag är nyfiken på det här.

• Svar på tråden Hallå, telefonförsäljarna!
  • Tecum
    BengtH skrev 2015-03-04 10:33:51 följande:
    Telefonförsäljarna ringer upp via en dator och på 1 timme hanterar telefonförsäljarna  ca 50-60 samtal varav 9 av 10 samtal inte besvaras alls. Folk har mobiler med nummerupplysning nu för tiden och svarar sällan på misstänkta försäljarnummer.

Om någon mot all förmodan svarar, så säger de flesta att de inte har tid, inte är intresserade, vissa lägger på direkt. 

Sen finns det då den lilla lilla minoriteten av personer som svarar, lyssnar och tom. kan tänka sig att köpa något. Det är dem som telefonförsäljarna vill åt, därför är de villiga att plöja igenom 1000-tals nummer och få höra NEJ; NEJ; NEJ och åter NEJ i luren, för någon gång dyker den där lyssnade sk. potentiella kunden upp.
    Men hur f-n kan det löna sig att ha folk anställda om ingen köper något? Vad jag förstår måste de sälja en del, annars skulle branschen självdö.
    Om alla lät bli att köpa skulle vi slippa skiten.
  • Anonym (d)
    Anonym (M) skrev 2015-03-04 09:11:53 följande:
    Det där skämtet var bara roligt första gången Seinfeld drog det.
    Kanske det, men lik förbannat är det effektivt. 
  • Tecum
    Anonym ( ) skrev 2015-03-04 09:18:28 följande:
    Och titta, jag har inte varit ett dugg otrevlig och du anklagar mig för att trakassera folk.

Där ser man var hyfsen ligger.
    Okej, jag ber om ursäkt!

Men frågorna kvarstår, vad fick ni för utbildning och vad är det för kul med ett jobb där de flesta uppringda blir sura?
    Vilken produkt sålde du och hur många samtal per dag ledde till köp?
  • beetroots

Jag har jobbat som telefonförsäljare och sålde bra, inte bäst men bra. Där fanns även äldre som jobbade som hade familj och barn.

Det var ett tufft jobb (iaf för mig) då man har press på sig att sälja så mycket som möjligt och de gjordes som en tävling om de på jobbet vilket för mig inte kändes så bra när alla fick se vem som sålde sämst under dagen. Sedan får man stå ut med otroligt många elaka människor, om någon blir irriterad kan man ta, men det kommer många personangrepp och ibland mordhot.

Jag kände att jag inte kunde jobba kvar då pressen om att sälja mer och "bättre" och ilskan var för mycket.

Sen märkte jag även när jag ringde upp folk som hade köpt produkten innan att det var för många som kände sig lurade och t.o.m folk som inte pratade svenska. Jag själv var alltid noga med att fylla i vilka som inte ville bli uppringda, men såklart så märkte man att många inte brydde sig om de.

Tillslut blev allt för jobbigt och jag valde att sluta.

Hoppas inte texen blev för flummig.

• beetroots
    Tecum skrev 2015-03-04 19:26:15 följande:

Men hur f-n kan det löna sig att ha folk anställda om ingen köper något? Vad jag förstår måste de sälja en del, annars skulle branschen självdö.

Vi var nog över 50 anställda och snitt var att sälja 4 produkter i timmen och de flesta jobbade heldagar så det blev en del
  • Tecum
    beetroots skrev 2015-03-04 19:49:34 följande:

Jag har jobbat som telefonförsäljare och sålde bra, inte bäst men bra. Där fanns även äldre som jobbade som hade familj och barn.

Det var ett tufft jobb (iaf för mig) då man har press på sig att sälja så mycket som möjligt och de gjordes som en tävling om de på jobbet vilket för mig inte kändes så bra när alla fick se vem som sålde sämst under dagen. Sedan får man stå ut med otroligt många elaka människor, om någon blir irriterad kan man ta, men det kommer många personangrepp och ibland mordhot.

Jag kände att jag inte kunde jobba kvar då pressen om att sälja mer och "bättre" och ilskan var för mycket.

Sen märkte jag även när jag ringde upp folk som hade köpt produkten innan att det var för många som kände sig lurade och t.o.m folk som inte pratade svenska. Jag själv var alltid noga med att fylla i vilka som inte ville bli uppringda, men såklart så märkte man att många inte brydde sig om de.

Tillslut blev allt för jobbigt och jag valde att sluta.

Hoppas inte texen blev för flummig.

Heder åt dig som berättar hur det verkligen är och dessutom tog det kloka beslutet att lämna "jobbet"!
  • Mandel
    Problemet är väl att folk tvingas ta de jobben och så är de enbart på provision.
    Säljer de inget får de ingen lön och eftersom de arbetar så har de inte någon rätt till a-kassa vilket gör att staten sparar pengar på det hela. Annars hade det förbjudits för länge sedan !
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • beetroots
    Mandel skrev 2015-03-04 19:57:15 följande:

Problemet är väl att folk tvingas ta de jobben och så är de enbart på provision.

Säljer de inget får de ingen lön och eftersom de arbetar så har de inte någon rätt till a-kassa vilket gör att staten sparar pengar på det hela. Annars hade det förbjudits för länge sedan !

vi fick 46 kr i timmen i fast lön om jag inte minns fel och sen efter höjning 50 kr för varje såld produkt.

Har även jobbat som säljare för ett larmbolag som knackar dörr, där de endast var provision... Jag gick ingen lön
  • Anonym (fladder)
    Jamen det undrar jag också!
  • Anonym (fladder)
    Tecum skrev 2015-03-04 19:56:14 följande:
    Heder åt dig som berättar hur det verkligen är och dessutom tog det kloka beslutet att lämna "jobbet"!
  • BengtH
    Ja, du "anställningen" är provisionsbaserad, möjligt att vissa ger en löjligt låg grundlön till det ovanpå provisionen. 

Det finns alltid fattiga studenter som nappar på tele-nasarjobbet, men personalomsättningen är hög, de flesta pallar bara några månader.

Telefonförsäljning sker med en sk "dialer" ett dataprogram som automatiskt ringer upp personer, du får upp ett namn och en mening du ska säga, tex. jag heter..och ringer från ett företag som heter...

Man ringer med internet, alltså IP-telefoni en teknik som inte är 100% utvecklad än, vilket leder till att rösten försvinner ibland. Skulle internet dessutom lagga, blir kommunikationen ännu svårare. Otroligt stressigt och enerverande om du äntligen har fått en köptorsk på kroken.
  • Utflykt i verkligheten

Själv svarar jag i växeltelefonen på mitt jobb, vilket innebär att jag får ta emot en hel del försäljarsamtal.

En försäljare som har något intressant att komma med kan jag lyssna på och eventuellt koppla vidare till rätt beslutsfattare. Men oftast blir bedömningen att det här inte är intressant för just vårt företag och då avböjer jag respektfullt och vänligt.

Däremot finns det de försäljarna som kör med fula knep som enbart gör mig irriterad och i vissa fall snorförbannad! En del är kaxiga och SKA prata med just den personen de ber om. Men jag släpper inte förbi samtalet förrän du har berättat ditt ärende så jag vet att det är just den personen du ska prata med!

En försäljare blev så fruktansvärt arg och kaxig för att jag inte kopplade honom vidare till en specifik medarbetare - sen visade det sig att det var jag som var ansvarig för den grejen, när han till slut klämde ur sig vad det var han ville. Behöver jag säga att han ändra tongång rätt omgående? Idiot....

Och så har vi rövslickarna förstås... "Heeeeej ******, hur står det till idag?" Blä!

Svar på tråden Hallå, telefonförsäljarna!