• Mamma Bönan

Hur göra om sommarn utan barnomsorg

Har en son som blir 10 år sommar i år..

Det innebär att nästa sommar har han ingen barnomsorg (fritids) längre.

Hur har ni gjort om somrarna... under de åren barnen inte är helt mogna för att lämnas ensamma om dagarna?

Om ni är två vuxna i familjen, har ni delat upp era semestrar och på så vis vart lediga 8 veckor för barnen? Nackdel blir väl att hela familjen får inte nån tid ihop...

Eller har ni släktingar som kan hjälpa?

Det är ju ett år tills dess.... och han hinner mogna... men tänkte ändå höra om nån ville berätta hur ni gjort?

• Svar på tråden Hur göra om sommarn utan barnomsorg
  • pigglet

Jag tänker blanda kompledigt, semester och tjänstledigt, så det blir möjligt att vara ledig många veckor. Vi kommer också saxa våra semestrar, så vi inte har så många veckor tillsammans. Och så utnyttjar vi våra föräldrar en del, samt kompisar om det behövs.

• Jennie med ie

Enligt lag ska skolbarnomsorg erbjudas upp till vårterminen det år barnet fyller 13 år. Efter tio års ålder kan det erbjudas så kallad öppen verksamhet i stället för vanligt fritidshem om barnet inte har särskilda behov som enbart kan tillgodoses av fritidshem. Bra att veta om man inte tycker man får ihop det rimligt på annat sätt, man måste inte sluta på fritids för att man slutar 3:an. 

• Duckan

Bra att veta Jennie med ie, när den dagen kommer.
    Vi kommer att försöka ha 6 v semester på sommaren samt ta hjälp av våra föräldrar i den månen de kommer att orka. Vår tjej är nu bara 8 år, men det duger att fundera på sådant här redan nu.

• Pescetarian
    Duckan skrev 2015-03-04 15:09:04 följande:

Bra att veta Jennie med ie, när den dagen kommer.
    Vi kommer att försöka ha 6 v semester på sommaren samt ta hjälp av våra föräldrar i den månen de kommer att orka. Vår tjej är nu bara 8 år, men det duger att fundera på sådant här redan nu.

Du bor väl i Vasastan?
    På Johannes och Engelbrektskolan så har de mellanstadiefritids.
  • Duckan

Finns säkert fritids hos oss, men om ej är det ju bra att veta det Jennie skrev.

• Pescetarian
    Duckan skrev 2015-03-04 17:02:03 följande:

Finns säkert fritids hos oss, men om ej är det ju bra att veta det Jennie skrev.

Har du ditt barn på Matteus, Vasareal, Gustav Vasa, Europaskolan? Jag vill minnas att Matteus samarbetar med Johannes och Engelbrekt, samt att Vasareal, Europa och Gustav Vasa har tillfälligt fritidshem i Vasaparken samt Observatorielunden.
  • Pescetarian
    Duckan skrev 2015-03-04 17:02:03 följande:

Har du ditt barn på Matteus, Vasareal, Gustav Vasa, Europaskolan? Jag vill minnas att Matteus samarbetar med Johannes och Engelbrekt, samt att Vasareal, Europa och Gustav Vasa har tillfälligt fritidshem i Vasaparken samt Observatorielunden.
  • Punkster

Ditt barn har som sagt rätt till fritids t.o.m VT det år han blir 13, som Jennie med ie skriver. 

• Mamma Bönan

Tack alla för era svar???? värdefullt att få höra hur andra gör....

Som en av er skriver, det är ett år tills nästa sommar (mer än det tom) så mycket kan hända tills dess, han kan mogna och vi kan träna????

En del jag hört med i omgivningen har kört 4 veckors semester var, omlott, positivt för barnen... men för familjen i det långa loppet vet jag inte....

Hos oss har de en fritids from från och med årskurs 4 som kallas fritidsklubben... den är uner lovet öppen från 10 på morgonen...

Det löser sig säkert... men om några fler vill berätta hur ni har gjort/gör om somrarna vore jag tacksam?

• Mamma Bönan

Oj blev något fel...

På de ställena där det är många frågetecken.. skulle det vara smileys..

• Mamma Bönan
    mammalovis skrev 2015-03-08 21:42:01 följande:

Prata med kompisarnas föräldrar hur de löser det och se om ni kan hjälpas åt.

Tack :) det där är ju en bra ide:) ska kolla det faktiskt:)
  • Dixie
    Mamma Bönan skrev 2015-03-08 21:06:09 följande:

Det löser sig säkert... men om några fler vill berätta hur ni har gjort/gör om somrarna vore jag tacksam?

Där vi bor finns det en del dagläger, särskilt i början av sommaren, tex 4H, fotbollsklubbar, friidrott etc - kanske sonen kan anmälas till någon sådan, oftast lämnar man mellan 8-9 och hämtar 15-16.
    Min son gick på 4H förra sommaren tillsammans med några kompisar - och då gjorde vi så att vi delade på lämning och hämtning, så alla föräldrar inte behövde gå tidigare från jobb alla dagar! 
  • Pescetarian

Kollo!

Annars finns ju " Sommarbarn i stan", iaf i Sthlm.

Svar på tråden Hur göra om sommarn utan barnomsorg