OCD, GAD? Skillnad?
Hej! Jag har läst mycket om både OCD och GAD och känner att jag kan relatera mycket till båda... Tänkte beskriva mitt "problem" här nedan och så kanske någon spontant vet vad jag antagligen lider av? Jag ska för övrigt träffa en doktor snart som antagligen kan fastställa min diagnos, men jag gör ändå ett försök här!
Allting började med en panikattack som jag fick för cirka ett år sedan, helt plötsligt utan förvarning. Efter det blev jag väldigt rädd och orolig att få en till vilket som resulterade i att jag blev konstant spänd/nervös/rädd, och fick fler panikattacker.
Efter lite "självterapi" och att ha pratat med familj och vänner, har detta lugnat sig en aning. Nu på sistone (kanske 4-5 månader tillbaka eller så) har jag börjat få fruktansvärt obehagliga tankar, irrationella sådana. Tankar som "tänk om jag inte finns?" "Tänk om jag är en mördare?" som sagt, helt irrationella tankar som skapat fruktansvärd ångest och oro för mig. Dessa tankarna tar upp mycket av min energi och tid.
Jag kan ha en hur bra dag som helst, och när en sådan här irrationell tanke kommer går mitt humör ner på en millisekund till den grad att jag bara ligger och gråter/skakar i princip. Dessa tanker skrämmer mig extremt mycket, tillsammans med en oro att de skulle bli sanna. För att lugna mig själv "räknar jag upp motbevis" i mitt huvud, "bevis till att tankarna är falska" i princip. Detta kan pågå i timmar. Har jag lyckats "bevisa" för mig själv att tankarna är falska, blir jag temporärt lugn och glad, tills nästa hemska tanke kommer.
Vad kan detta vara? OCD, GAD? vad är skillnaden egentligen?
Kram!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-04 18:22
Vill också tillägga att dom här fruktansvärda tankarna är tankar som berör det jag "älskar mest" så att säga. Det känns nästan som att mitt sinne försöker hitta hemska tankar som ska förstöra min relation till det jag älskar i livet, som min familj, mina (förhoppningsvis) framtida barn, mina vänner, karriär osv. Sedan om det också är relevant så är jag 20 år (om åldern är intressant)!