• Liten till

Någon med 6-7 år mellan barnen? Erfarenheter?

Vi ska få syskon till sonen i sommar, så det kommer skilja 6 1/2 år ungefär.

Men min fundering är hur funkar det? Jag känner ingen som har så många mellan sina. Blir "tvåbarnschocken" alla pratar om lika jobbig än då? Kanske värre? Eller mindre ?

Alla erfarenheter tas tacksamt emot, som historier om hur det var för er när liten var nyfödd och kanske hur det är när de blir lite större med? Har dom inte alls roligt av varandra? Eller kan dom ha det ändå?

• Svar på tråden Någon med 6-7 år mellan barnen? Erfarenheter?
  • Blåsippan84

Hej. Grattis. Samma här nästan. Min son fyller 6 i maj och vi väntar syskon 8/7. Alla vi känner har syskon klara. Tänker att det nog blir mer ensamt. Går man på öppna kommer man inte ha då mkt gemensamt med förstagångs mammorna och de andra har yngre storesyskon till sina barn. Sen ska man hinna hämta på fritids och så vidare. Sådana tankar snurrar hos mig förutom allt positivt . Man har haft tid ned den första i många år. Inte behövt blivit stor. Nu klarar den sig en del själv tex ta på sig mm vilket gör att man kan lägga lite mer tid åt den lilla mm.

Hur kommer det sig att ni väntar några PR mellan? När har ni bf ?

• Liten till
    Blåsippan84 skrev 2015-03-04 22:03:19 följande:

Hej. Grattis. Samma här nästan. Min son fyller 6 i maj och vi väntar syskon 8/7. Alla vi känner har syskon klara. Tänker att det nog blir mer ensamt. Går man på öppna kommer man inte ha då mkt gemensamt med förstagångs mammorna och de andra har yngre storesyskon till sina barn. Sen ska man hinna hämta på fritids och så vidare. Sådana tankar snurrar hos mig förutom allt positivt . Man har haft tid ned den första i många år. Inte behövt blivit stor. Nu klarar den sig en del själv tex ta på sig mm vilket gör att man kan lägga lite mer tid åt den lilla mm.

Hur kommer det sig att ni väntar några PR mellan? När har ni bf ?

Samma bf 8/7!

Ja jag ville inte ha två tätt, visste inte ens om jag ville ha fler. Sen blev min mamma sjuk och gick bort, efter det tog det ett tag innan jag ens kunde tänka mig att skaffa barn som hon aldrig får träffa. Sedan tog det 1 1/2 år (med ett ma) innan vi blev gravida.

Ja jag tänker också att det finns mycket positivt, men just nu surrar det negativa runt alldeles för mycket

Va har vi gjort, vi som har ett så enkelt barn, kan resa och göra nästan vad som helst med honom. Aldrig några bekymmer. Och nu börja om med en liten igen?! Jag är såklart överlycklig, men dels alla som verkligen TJATAR om hur jobbigt det är med två barn, hur dåligt förhållandet blir osv, får mig att oroa mig som bara den just nu.

Varför har ni flera år emellan?
  • Blåsippan84

Men så häftigt med samma bf !!

När sonen kom våren 09 blev maken arbetslös till jul (jobbade inom bygg). Han jobbade kortare uppdrag under ett år men fanns inga fast jobb, vilket även idag är svårt. Så han började plugga till projektledare på 2 år. Vi tänkte väl att vi skulle börja försöka när han var klar med utb. När den var klar var det svårt att få jobb där vi bor då alla ville ha med erfarenhet. Han fick jobb direkt i Sthlm (vi bor i Östergötland) så han veckopendlade. Han sökte jobb runt oss men var svårt. Vi bestämde oss hösten -13 att ändå börja försöka. Plussade direkt men slutade i mf i v 8. Sen upptäcktes det att min medicinering för sköldkörteln (har hypotyreos) var för hög och sedan höll Vc läkaren på och ändrats dosen. Frågade flera ggr om det var ok värden för en bra graviditet för både för låga och höga värden kan göra det svårt att få barn och behålla fostret. Hon sa att de ligger inom referensvärdet så det är inga problem. Men när månaderna gick började jag efterforska och värdena måste ligga inom ett tätare spann när man vill bli gravid. Efter ytterligare påtryckning från min sida på Vc dr så ringde hon gyn och min medicin ändrades igen. Detta var i somras. Sen skulle vi börja utredning i nov men plussade 2 dagar innan besöket .

Det året var jätte jobbigt. Kollegor tjatade när vi skulle få syskon och varje gång kändes en stor sorg.

Tänker som du. Kommer ha två barn med olika behov som gå på bio mm kommer vi behöva dela på oss. Resa blir inte lika enkelt. Samtidigt som de med två barn tätt får det nog tuffare tänker jag. Två som inte kan sova, föräldrarna delar sig och sover med varsitt barn mm. Sådant tär på ett förhållande. Men det behöver inte vi direkt tänka på .

Hormonerna kan få tanken att springa iväg, hehe.

• nokla

Jag har 6 år mellan mina som är 12 och 6 och väntar nu barn till mars som alltså också blir 6 år efter senaste Jag tycker det har varit en helt optimal åldersskillnad, ja de leker och har glädje av varandra (både då och fortfarande), men den äldre är tillräckligt stor för att vara snäll och försiktig med lilla och eftersom åldersskillnaden är såpass håller de inte på och jämför sig med varann och syskonsvartsjuka har vi sluppit. Jag har långt mellan barnen för att jag har planerat det så, min bästa vänninna har lika långt mellan sina och övriga som skaffat barn tätare har mest verkat haft det jobbigt med ett barn som klänger i varje ben och stressen att inte hinna finnas tillräckligt för båda, bråk och osämja, så det har helt enkelt aldrig lockat mig.

• MuffinCake

Det skiljer 6 år mellan mig och min ena lillasyster.

När mina tvillingar föddes 08 så var det 6 år mellan dem och min yngsta lillasyster (deras moster).

Nu väntar jag mitt tredje barn och det kommer bli precis 7 år emellan :)

Ser mkt fördelar, de "stora" går i skolan nu och åker skolsjuts, vilket gör att tid kommer finnas även för denna lilla.

De stora förstår även mer och är lättare att förbereda på vad som komma skall, vilket jag tror bäddar för mindre avundsjuka.

Jag tycker det ska bli jätteroligt med en baby i huset igen! Jag hade helt enkelt inte orkat ha fler småbarn tätt.

• Liten till
    nokla skrev 2015-03-05 06:56:49 följande:

Jag har 6 år mellan mina som är 12 och 6 och väntar nu barn till mars som alltså också blir 6 år efter senaste Jag tycker det har varit en helt optimal åldersskillnad, ja de leker och har glädje av varandra (både då och fortfarande), men den äldre är tillräckligt stor för att vara snäll och försiktig med lilla och eftersom åldersskillnaden är såpass håller de inte på och jämför sig med varann och syskonsvartsjuka har vi sluppit. Jag har långt mellan barnen för att jag har planerat det så, min bästa vänninna har lika långt mellan sina och övriga som skaffat barn tätare har mest verkat haft det jobbigt med ett barn som klänger i varje ben och stressen att inte hinna finnas tillräckligt för båda, bråk och osämja, så det har helt enkelt aldrig lockat mig.

MuffinCake skrev 2015-03-05 07:07:28 följande:

Det skiljer 6 år mellan mig och min ena lillasyster.

När mina tvillingar föddes 08 så var det 6 år mellan dem och min yngsta lillasyster (deras moster).

Nu väntar jag mitt tredje barn och det kommer bli precis 7 år emellan :)

Ser mkt fördelar, de "stora" går i skolan nu och åker skolsjuts, vilket gör att tid kommer finnas även för denna lilla.

De stora förstår även mer och är lättare att förbereda på vad som komma skall, vilket jag tror bäddar för mindre avundsjuka.

Jag tycker det ska bli jätteroligt med en baby i huset igen! Jag hade helt enkelt inte orkat ha fler småbarn tätt.

Tack för era svar! Skönt att höra att det kan bli så bra som jag hoppats på också
  • MS

Jag har 2,5 år mellan de äldsta och sedan ett hopp så att det är 8 år mellan de yngsta. Har varit fantastiskt bra med det sista glappet. De stora var i skolan så man fick massor av tid att bara rå om minstingen. Sen har de stora tagit ett stort ansvar och de avgudar lillebror. Minstingen har fått hänga på allt vi gjort. Vi hade ju eg kommit i fas med att de stora klarade sig själva, vi kunde åka på skidsemester mm. Visst det var lite meck att börja om men med två syskon som hjälper till och frivilligt "leker" och sysselsätter lillebror så har det inte varit några problem. Och familjen blev liksom "hel" på ngt vis när trean kom. Nu har även trean börjat skolan och det funkar kanon! Det finns fördelar med tätt mellan barnen men det finns ännu fler i att ha lite andrum emellan! 6 år tycker jag verkar kanon. Grattis till er lillskrutt!!

• fluu

Vi siktar också in oss på något sådant mellan syskonen. Jag inbillar mig att det är det bästa av två världar.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • tikki masala

Min dotter var 7 nästan 8 år gammal när vårt andra barn föddes. Det gick sååå bra!
    Hon älskade honom och jag tycker inte att det har varit jobbigare med två barn. Ok vakennätterna igen har väl vart lite sisådär kul. hade vart bra att lägga ihop det och få barn tätt så skulle man fått det undanstökat men det är ingen tvåbarnschock här inte! =)

• Det vackraste

Grattis till att få många år mellan barnen. :) Hade jag vetat och kunnat påverka hade jag velat haft tre till sju år mellan vart och ett av mina. ;) Efter första förstod man ju inte bättre, men tredje kom fyra år efter och det var härligt, sen kom en oplanerad fyra två och ett halvt år efter och det var ju tufft. . . :/

• Liten till
    Det vackraste skrev 2015-03-27 15:47:11 följande:

Grattis till att få många år mellan barnen. :) Hade jag vetat och kunnat påverka hade jag velat haft tre till sju år mellan vart och ett av mina. ;) Efter första förstod man ju inte bättre, men tredje kom fyra år efter och det var härligt, sen kom en oplanerad fyra två och ett halvt år efter och det var ju tufft. . . :/

Tack ja det börjar kännas helt ok att ha så långt emellan
  • Liten till
    Det vackraste skrev 2015-03-27 15:47:11 följande:

Tack ja det börjar kännas helt ok att ha så långt emellan
Svar på tråden Någon med 6-7 år mellan barnen? Erfarenheter?