• HannahLee

Förtvivlad mamma

Jag är gravid i v 30 med vårt andra barn och känner mig förtvivlad. Det är ett efterlängtat välplanerat barn, vår stora pojke är 3,5 nu. Det har varit en överrumplande tuff graviditet med många komplikationer, som kraftig anemi, kraftigt illamående, och förhöjt blodtryck. Äter flera mediciner för det. Är trött, matt och orkar liksom inte.

Min man jobbar jättemycket och vårt barn går sina vanliga 8-14 på dagis eftersom jag är sjukskriven helt sedan ett par veckor. Jag vill bara vara ensam, orkar inte med stora killens tjat och aktiva lek- han är ett väldigt aktivt barn som aldrig sovit en hel natt, slutade sova på dagen tidigt, är inte nöjd med att gå hem och vila efter fsk utan kräver mycket aktiviteter. Han är underbar- men fruktansvärt trotsig nu. Det är ständiga utbrott och konflikter.

Vi har INGEN avlastning. Har ingen kontakt alls med mina föräldrar pga många sorgliga anledningar, säkert ett år sedan jag träffade dem, farmor bor granne och är pensionär men är helt upptagen av sina väninnor, sitt golfande och sig själv. Om hon passar vår son är det efter noggrantnt checkande av sin egen almanacka och med stor tveksamhet- i max2 timmar. Ja, jag hatar henne. Hon kommer över titt som tätt och kräver kaffe och pratar om sitt meningslösa liv, sen skruvar hon på sig när vår son vill ha farmors uppmärksamhet och går hem.

Vi var just på bröllopsresa och vår son var förstås med, tre nätter i annat land. Det var faktiskt mest jobbigt. Massa trots och bråk och inte en sekund för oss själva. Vi somnade med honom mellan oss, trötta och lite irriterade på kvällarna.

Har börjat känna att jag inte orkar eller vill ha ett barn till. Känner mig så ensam och utmattad och småbarnsåren känns som ett fängelse. Jag hade inga syskon och blev alltid bortprioriterad och numera helt glömd av mina föräldrar som satsade allt på sig själva- så har velat göra allt annorlunda. Gick ner i halvtid och ambitionsnivå på jobbet när han började fsk, försökte tycka det är kul att sitta på golvet och Bromma med bilar och prata om urtrista saker med andra mammor- fast innerst inne kryper det av tristess i mig.

Älskar min son så ofantligt mycket men saknar mitt jobb, mitt liv, min självständighet. Blickar mot kanske sex års intensiva småbarnsår till- och det känns som ett fängelsestraff. Känner mig gråtfärdig och vet inte hur jag ska stå ut. Är jag/ vi ensamma om detta?

Dessutom- vår son har aldrig sovit borta el haft barnvakt mer än några timmar.Förlossningen närmar sig. Farmor hade länge lovat att vara tillgänglig men har nu bokat en resa kring bf. Vänner har erbjudit sig , men alla har småbarn och jag är så orolig för detta. Funderar på att föda ensam så att min man är hemma. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Förtvivlad mamma
  • Penida
    framfet skrev 2015-03-07 00:25:39 följande:

Jag brukar inte kommentera på FL, men jag känner att jag måste nu.
    Mitt tips är att du ska våga öppna dig för din barnmorska på MVC. Säg att du behöver prata med någon. MVC är knutna till psykologer i ditt län. Jag har själv vänt mig dit när livet känts hopplöst. Jag kom till en toppenbra psykolog som även var barnpsykolog och där kunde jag ventilera sådant som jag upplevde som svårt i föräldraskapet, samtidigt som jag kunde få ur mig sådant som legat och grott sedan barnsben.
    Bland det bästa jag gjort och rekommenderar det till alla som vill lyssna.

Sedan är det väldigt synd att du inte får den uppbackning som du behöver i ditt förhållande, hade sin man bara sett det behovet du har så hade det nog varit enklare för dig och sonen. Och visst, ibland får man inse vad man gett sig in i och acceptera det, men samtidigt så handlar det om respekt mot varandra, om din man verkligen ser att du lider och mår dåligt, varför gör han inte allt i sin makt för att du ska må bättre? Kanske behöver ni hjälp att prata om sådana saker också.

Ett sista tips, gör det till en stor grej och låt sonen sova hos en av era kompisar redan nu, då kanske det går lättare när väl förlossningen drar igång.

Stort lycka till i alla fall. Och glöm inte att även om man alltid älskar sina barn, så älskar man inte alltid att vara förälder, det är bara väldigt få som vågar erkänna att det är så.

Klokt!
    Avskyr CIO-metoder
  • Anonym (Jag)

Sen förstår jag att du inte verkar ha det lättaste barnet vilket jag förstår är jobbigt. Jag har barn svårt för när man säger att graviditeten var ogenomtänk och att man ångrar, varför inte tänka före. Men att det är jobbigt med någon som rymmer mm det Förstår jag är jobbigt

• Anonym (Jag)
    Anonym (Jag) skrev 2015-03-07 07:20:47 följande:

Sen förstår jag att du inte verkar ha det lättaste barnet vilket jag förstår är jobbigt. Jag har barn svårt för när man säger att graviditeten var ogenomtänk och att man ångrar, varför inte tänka före. Men att det är jobbigt med någon som rymmer mm det Förstår jag är jobbigt

Det ska stå, jag BARA svårt...
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Jag) skrev 2015-03-07 07:22:17 följande:

Det ska stå, jag BARA svårt...

Suck.. JAG HAR BARA SVÅRT ska det stå.
  • Bianca1

Vart bor du? Jag ställer mer än gärna upp! Först och främst med det praktiska (barnvakt) men även som vän och stöttepelare!

• Moiranna

Det här är lite OT, hoppas det är OK. Men jag undrar varför det har blivit så här nu, att så många mammor har svårt att passa barn? Att det inte känns naturligt att umgås med barn, utan upplevs som så himla jobbigt?

Beror det på att vi lever för isolerat i små hushåll, att få (svenska) flickor får hjälpa till att passa barn under uppväxten som de självklart fick göra förr, och som flickorna i vissa invandrarkulturer fortfarande får göra? Jag kommer ihåg när min dotter gick på dagis. När jag hämtade brukade det vara ett par flickor med slöja där, i 10-11-årsåldern, som hämtade var sitt småsyskon.

Uppfostras flickor till att bli så intellektuella och karriärinriktade idag, att vi helt glömmer bort att uppfostra dem till mödrar också?

Hur påverkar det barnen? Och vad ska vi göra åt det?

• 1234568
    Elaaunna skrev 2015-03-06 23:14:20 följande:

Hon är en dålig förälder! Hon tål inte sin son, inte ens när de är på semester! Det är hemskt att höra/läsa! Vill du ha en sådan mamma? Livet är inte lätt, men det ska ALDRIG gå ut över barn hur svårt det än är! Annars ska man inte skaffa barn! Enkelt!

Men herregud! Hon påpekar flera gånger att hon älskar sin son, men att det är jobbigt ibland och att han är ett krävande barn just nu. Hon påpekar att hon älskar honom för att det finns just såna som du med såna extrema åsikter, där allt är svart och vitt.

Vilken förälder har nu ibland inte tyckt att barnet har en jobbig tid just nu. Vilken förälder har inte ibland varit slutkörd och i behov av lite avlastning.

Usch vad hemskt av dig att ge en trött gravid mamma ett sådant inlägg!

• sextiotalist
    Moiranna skrev 2015-03-07 09:26:55 följande:

Det här är lite OT, hoppas det är OK. Men jag undrar varför det har blivit så här nu, att så många mammor har svårt att passa barn? Att det inte känns naturligt att umgås med barn, utan upplevs som så himla jobbigt?

Beror det på att vi lever för isolerat i små hushåll, att få (svenska) flickor får hjälpa till att passa barn under uppväxten som de självklart fick göra förr, och som flickorna i vissa invandrarkulturer fortfarande får göra? Jag kommer ihåg när min dotter gick på dagis. När jag hämtade brukade det vara ett par flickor med slöja där, i 10-11-årsåldern, som hämtade var sitt småsyskon.

Uppfostras flickor till att bli så intellektuella och karriärinriktade idag, att vi helt glömmer bort att uppfostra dem till mödrar också?

Hur påverkar det barnen? Och vad ska vi göra åt det?

Nu är jag 50+ och växte upp under hemmefrueran och nej, ingen av mina kompisar tog hand om småsyskon eller något sådant. Själv kommer jag från en familj där kvinnorna yrkesarbetade och hade barnflickor.

Jag är glad att man uppfostrar flickor (och pojkar) till att göra vad de själva känner för att göra.

Jag känner ingen som är uppfostrad till att bli hemmafru. När det gäller barn så är varn generellt intetsägande och jobbiga. Speciellt i pluralis.

Som uppvuxen med en yrkesarbetande mamma, som tredje generationens kvinna med eftergymnasial utbildning så är jag väldigt nöjd. Min mormor har varit min förebild, yrkesarbetande, utbildad. Även min äldsta moster (född på 1910-talet) som började doktorera i biologi är också en förebild.

Vi son är den uppväxande generationen har nu barn som också går i samma spår, oavsett om det är pojke eller flicka.
  • Elinleo
    Jag har tre råd till dig! !) Gå och prata med någon, kurator på vårdcentralen, eller en psykolog privat, vad som helst bara du får tillfälle att ventilera med någon, gärna professionell. Detta är mycket viktigt, annars kommer du bara må sämre och sämre.  2) Om din pojke är aktiv, gillar dagis etc, varför inte låta honom gå längre dagar där? Eller får du inte detta pga att du är sjukskriven? 3) Be/kräv att din man och du delar på föräldraledigheten med nästa barn. Dina barn behöver en mamma som mår bra, och inte försöker vara perfekt. Mår du dåligt för länge, kommer du kanske inte klara av att tillgodose dina barns behov i den mån du behöver. Gör dessa saker och det kommer att lätta! Lycka till!
  • Anonym (Mal)

Öh. Varför är du otrevlig, ts? Slänger in spydiga kommentarer lite här och var?

Hursomhelst. Tycker du ska gå igenom hur du hanterar sonen, att du aldrig förut faktiskt satt dig på huk och sagt nej med bestämd röst när sonen betett sig fel får mig att gissa att du annars.. ignorerar sonen? Skriker åt honom? Står över honom och bannar? Alla barn är inte vilda djur trots att de har mycket energi, att sonen svarade så bra på "rätt" behandling dessutom tyder förmodligen på att ni behöver jobba med erat förhållande till sonen och hur ni svarar på hans beteende. Skaffa gärna en extramormor så du får vila, men försök även hitta nya sätt att hantera sonen på.

• Moiranna
    sextiotalist skrev 2015-03-07 09:39:42 följande:
    Nu är jag 50+ och växte upp under hemmefrueran och nej, ingen av mina kompisar tog hand om småsyskon eller något sådant. Själv kommer jag från en familj där kvinnorna yrkesarbetade och hade barnflickor.

Jag är glad att man uppfostrar flickor (och pojkar) till att göra vad de själva känner för att göra.

Jag känner ingen som är uppfostrad till att bli hemmafru. När det gäller barn så är varn generellt intetsägande och jobbiga. Speciellt i pluralis.

Som uppvuxen med en yrkesarbetande mamma, som tredje generationens kvinna med eftergymnasial utbildning så är jag väldigt nöjd. Min mormor har varit min förebild, yrkesarbetande, utbildad. Även min äldsta moster (född på 1910-talet) som började doktorera i biologi är också en förebild.

Vi son är den uppväxande generationen har nu barn som också går i samma spår, oavsett om det är pojke eller flicka.
    Nu talar du ju emot dig själv. Du erkänner ju att din uppfostran har fått dig att tycka att barn är intetsägande och jobbiga?! Tror du att det är bra för barnen, att deras mammor, barnskötare, fröknar, nannies o.s.v. tycker så?

Det går ju tyvärr inte att komma ifrån, att om vi inte skaffar barn och fostrar upp dom på ett bra sätt, så tar den här världen slut... och NÅGON måste göra det. Varenda barn måste ha minst en person som tar hand om det under en (i jämförelse med andra arter) mycket lång tid.
  • Vi 5

Jag tycker att det låter som att du kan ha blivit lite deprimerad. Det är vanligt under graviditeten, och i ditt fall har du det tufft med krämpor och även ett väldigt aktivt barn i kombination med bristande avlastning. Jag tycker att du ska prata med mvc-psykolog redan nu. Det finns risk att du annars får en förlossningsdepression efter att bebisen kommit. Det är ju därför också jättebra att din man ska vara ledig de första tre månaderna tycker jag.

Sedan skulle du behöva lite vila nu den sista tiden med. Om sonen kan gå lite längre dagar nu under en period kanske du också orkar vara mer den mamma du vill vara. Jag tänker att det bara är en period och att det sent på dagarna faktiskt kan vara lite mysigt på förskolan med färre barn och mer uppmärksamhet från pedagogerna.

Jag har haft lite liknande som du, med svår graviditet, man som jobbar mycket och ingen avlastning alls (nu är min minsta 16 månader). Min man låter lite lik din och delar inte heller ansvar och ser inte alltid på saker på samma sätt som jag (han tycker tex sonen kan gå långa dagar på förskola jämt, men jag tycker det blir för långa dagar). Men nu är det så så jag gör som du och väljer att fokusera på det positiva. Men för oss som har det så är det viktigt att tänka på sin egen ork.

Vi lät vår son sova hos vänner med barn i samma ålder. Han provsov en gång först och sedan provsov vännen hos oss med. Det gick över förväntan och han tyckte det var roligt. Jag har också skrivit in mig på distanskurser på nätetför att vår stora som då var 5 år skulle få gå lite mer än 15 timmar och för att vi skulle få välja tider o inte behöva gå stressiga 8-11. Han gick inte jätte mycket mer, typ 9-14 men det var skönt att kunna ha flexibla tider. Man måste alltså inte ta kurspoängen då utan det räcker att man skriver in sig på kurserna. Detta gjorde att sonen hade lekt av sig med kompisar, jag fått tid till bebis och vilat på fm och orkade vara glad mamma som hittade på något när han kom hem. Det är ett tips till dig om ni bara har 15h på förskola.

Sköt om dig, så hoppas jag du får lite bättre avslut på graviditeten.

• sextiotalist
    Moiranna skrev 2015-03-07 10:36:06 följande:

Nu talar du ju emot dig själv. Du erkänner ju att din uppfostran har fått dig att tycka att barn är intetsägande och jobbiga?! Tror du att det är bra för barnen, att deras mammor, barnskötare, fröknar, nannies o.s.v. tycker så?

Det går ju tyvärr inte att komma ifrån, att om vi inte skaffar barn och fostrar upp dom på ett bra sätt, så tar den här världen slut... och NÅGON måste göra det. Varenda barn måste ha minst en person som tar hand om det under en (i jämförelse med andra arter) mycket lång tid.

Jag har aldrig varit en barnmänniska. Inte ens som liten flicka. Det har inget med uppfostran att göra. Min lillebror är mer barnkär än vad jag är.

Jag har ett barn, det var precis lagom.
  • Anonym (Bibbi)
    HannahLee skrev 2015-03-05 19:05:19 följande:

Tack för er respons. Ser att det kommit lite frågor, försöker svara:

- som ett förtydligande. Min man kommer i samband med fl. att stanna hemma tillsammans med oss tre i tre månader( fl led/ semester) enl

Ök med sin arbetsgivare. Visst kanske vi skulle ha ekonomiskt möjlighet att han gick ner i tid redan nu - men arbetsmässigt är det omöjligt, av hänsyn till denna kommande långa ledighet.

- han lämnar redan nu på mornarna och har gjort länge för att jag skulle kunna vara på kontoret redan vid 07. Nu är det för att jag ska få vila.

- vi bor i stor villa och vår son har ett rymligt lekrum med rutschkana, tält och massa prylar.

- jag ska fundera över detta att han i bland kanske får gå på fsk tom kl 15. Det har pedagogerna själva föreslagit eftersom dom väl tröttnade på min bleka gravid matta nuna ett tag när illamåendet var som värst. Jag blev själv väldigt mycket lämnad som liten och var alltid sist kvar på dagis. Det är en stor rädsla för mig- att mitt barn ska känna sig övergiven. Mina föräldrar struntade som sagt för det mesta i mig och det är, även om jag inte brukar prata om det, en livssorg att bli bortvald jämt.

Till sist: tack för dom konkreta tipsen om vad jag kan göra ang att han sticker. Jag hämtade honom plus en annan sagismammas barn i dag och gick lugnt med dom en bra bit till en väntande aktivitet. Efter aktiviteten åt han och jag i en mindre restaurang ( vi gör det rätt ofta) och han gjorde då ett rymningsförsök. Jag satte mig bestämt på huk framför honom och sa med mörk, bestämd röst bara " nej". Han kom av sig- och det har varit en allt igenom bra kväll. Jag ska också fundera över hans kost och det här med socker.

Undrar också om nån kan hjälpa mig med min oro över var han ska vara/ med vem

När fl. Startar? Hur kan jag förbereda? Nån som fött " själv?"

Hej vad bra att du kunde använda dig av tipsen. Nu när du hämtade ett annat dagisbarn, skulle du inte kunna fråga om din son kan vara hos dem?

Eftersom farmor verkar upptagen så skulle jag annonsera även efter en barnflicka hon kan ju vara hemma hos er, då har han sin trygga miljö. Ibland kan du även se lite lappar i affärer. Tänk att du vill ha en tjej på 18-20 år som har syskon och är van vid barn.

Låt din son och barnflickan umgås hemma i ca 2 timmar åtgången så blir det mer lagom. Lycka till, ni kommer att fixa detta, kram.
Svar på tråden Förtvivlad mamma