• Johanna H

Havandeskapsförgiftning

Är i v 36+1 idag. Var hos BM igår. 150/100 i blodtryck och 2+ på urinstickan.

Blev skickad till specMVC men där gjorde de inget än att ge mej Max dos på trandate och skickade hem mej.

Jag hade HF med första barnet 2005, i v 32, då blev jag inlagd med en gång, dock va hon 15%mindre än normalt för tiden

Fick det den sista veckan med andra tösen åxå, v 37, men då hade fl börjat lite smått med pinvärkar när jag blev inlagd, men hade inte högre blodtryck än jag har nu.

Jag har haft högt bltrk genom hela grav, då det aldrig gick ner efter första, har legat runt 130-150/85-100 hela tiden, men spec har aldrig brutt sej utan påstår att ett tryck på 145/95 är ok. Förutom om jag får andra symptom då.

ar det någon mer där ite som haft HF och fått varit hemma? Jag känner mej ärligt talad nonchad av läkarna då jag vet att Havandeskapsförgiftning faktiskt inte är att leka med! Varken för mej eller barney.

• Svar på tråden Havandeskapsförgiftning
  • Johanna H

Åkte in till förosningen igår då jag mådde allmänt dåligt. Könde mej sjk lixom. Proverna var lätt påverkad, och bdtrycket 170/100 när jag kom in. 1+ proteinuri.

Blev inlagd på KK för observation.

Idag är allt mirakulöst borta! Blodtrycket ligger på 150/90 dock, med högsta doseringen på medicinerna. Så egentligen är det ju lite högt. Men läktna är nöjda. Fast får ändå vara kvar en natt till *suck* fast det är väl bra förståss kanske

• yodi
    Johanna H skrev 2015-03-09 10:59:30 följande:

Åkte in till förosningen igår då jag mådde allmänt dåligt. Könde mej sjk lixom. Proverna var lätt påverkad, och bdtrycket 170/100 när jag kom in. 1+ proteinuri.

Blev inlagd på KK för observation.

Idag är allt mirakulöst borta! Blodtrycket ligger på 150/90 dock, med högsta doseringen på medicinerna. Så egentligen är det ju lite högt. Men läktna är nöjda. Fast får ändå vara kvar en natt till *suck* fast det är väl bra förståss kanske

better safe than sorry

mina prover gick också upp och ner på det där visset.
  • Johanna H
    yodi skrev 2015-03-09 15:21:39 följande:

better safe than sorry

mina prover gick också upp och ner på det där visset.

Jo det är väl det. Hade nog mest ställt in mej på att få komma hem om proverna såg bra ut. ????

Jasså, hur utvecklade sej allt för dej då? Fick du va hemma eller var du åxå inlagd? Fler kontroller? Berätta gärna om du vill :)
  • Anonym (Z)
    Johanna H skrev 2015-03-07 23:23:02 följande:

Va? Blev du inte sjukskriven när det var konstaterat hf? jag blev inte sjukskriven låt jagvhar ett blodtryck på 150/100 när jag va hos spec i v 22. Allt som allt tog det 3 min och hon höjde inte ens dosen på bltrksmedicinen. När jag fick kraftiga sammandragningar/förvärkar v 25 gick jag till min vanliga VC för att prata sjukskrivning. Läkaren där idiotförklarade mvcläkaren och sjukskrev mej direkt utan protester, samt höjde dosen på medicinen.

Ibland undrar jag allt om de verkligen vet vad de gör! Man har hört så mycket hemskt det senaste! Dagens sjukvård är i bott!!! ????

Nej, blev inte sjukskriven, men detta var under jullovet, så kunde ju vila lite. Med andra hade jag tänkt jobba några dagar till efter trettonhelgen, men det blev bara en och sen blev jag inlagd dagen efter, och han är född ytterligare två dagar senare.

Bra att de kollar dig nu. Kan tänka mig att de inte tar lika allvarligt på det eftersom ditt tryck varit lite högt. Ge dig inte bara om du börjar må dåligt. Som yodi sa: better safe than sorry. Sen är det ju så med hf, med vila kan ju blodtrycket gå ner igen.
  • yodi
    Johanna H skrev 2015-03-09 18:25:02 följande:
    Jo det är väl det. Hade nog mest ställt in mej på att få komma hem om proverna såg bra ut. ????

Jasså, hur utvecklade sej allt för dej då? Fick du va hemma eller var du åxå inlagd? Fler kontroller? Berätta gärna om du vill :)
    vilken av gångerna

första graviditeten så fick jag högt blodtryck och protein i urinen kring v 34, enligt bm var allt ok, läkaren fick spader när vi åkte in till inskrivningen till ks, då var dottern tillväxthämmad och jag hade organ påverka.

andra grav var inga problem alls.

tredje hade jag normala värden på fredagen, på måndagen hade jag 91 i undertryck och +0,5 i äggvita, bm tog blodprover och bokade läkartid till dagen därpå.
    på tisdagen hade jag 101 i undertryck och 1 i protein, lillflickan var tillväxthämmad, flödet i navelsträngen var påverkat och blodproverna visade på komplikationen hellp.
    jag blev inlagd på en gång och förblev inlagd tills hon var tvungen att komma ut tre veckor senare ( v 32+6) då bla mina njurar höll på att ge upp.

fjärde graviditeten började problemen tidigt. redan kring v 18 började mitt blodtryck hålla sig på gränsen ( låg och pendlade mellan 85 och 90) hade lite spår av protein i urinen som kom och gick, blodproverna var bra frånsett att mina njurar visade påverkan. dom höll mig under noga uppsikt. var hos bm två gånger i veckan för koll av blodtryck och urin prov. v 22  upptäcktes att flödet i navelsträngen var påverkat jag fick då gå på kontroll tre gånger i veckan på spec mvc, där dom kontrollerade flödet i navelsträngen, blodtryck, urin samt blodprov. tul var 14 dag.

jag kommer inte i håg exakt när men det hände två gånger att mitt blodtryck och protein i urinen steg så jag blev inlagd i två dagar, men sen lade det sig igen så jag fick åka hem på sängvila och fortsatt täta kontroller ( sjukskriven 100% sen v 18)

v 26 började mitt blodtryck och protein i urinen ligga konstant högt och när jag gjorde gluckos belastningen var undertrycket på 110 och gick inte ner med vila, + 2 i urinen. bm skickade mig vidare till spec då var undertrycket på 115 och +3 i urinen. jag blev inlagd och lillkillen fick komma ut två dagar senare v 27.
  • Johanna H

Oj vilka jobbiga grav du verkar ha gått igenom. Men tur de upptäckte det tidigt på dej iaf och att du gick på så täta kontroller. Kan ju gå riktigt fort till de värre varianterna av HF. Det är nog mest det jag är rädd för.

Får se vad de säger idag. Blir nog hemgång skulle jag tro. Väntar på att de ska komma å ta tryck å blodprov.

• yodi
    Johanna H skrev 2015-03-10 07:44:39 följande:

Oj vilka jobbiga grav du verkar ha gått igenom. Men tur de upptäckte det tidigt på dej iaf och att du gick på så täta kontroller. Kan ju gå riktigt fort till de värre varianterna av HF. Det är nog mest det jag är rädd för.

Får se vad de säger idag. Blir nog hemgång skulle jag tro. Väntar på att de ska komma å ta tryck å blodprov.

första blev bara mild hf, andra svår hf + hellp tredje svår hf med början till hellp men jag hade tur ( efter första där det missades) som har haft duktiga bm och läkare

hoppas allt ser ok ut och att du får åka hem
  • Johanna H

De verkade ju tar ditt blodtryck på allvar iaf. Vilket är bra. Här är de inte så noga sålänge det inte överstiger 150/100. Just nu ligger det iaf bra. 130/80 hade jag vid 13 när de tog det.

Va inget prat om hemgång idag. Väntar på att få göra UL och måste jag vänta tills imorrn kan jag lika gärna vara kvar så jag slipper åka 16 mil imorrn t.o.r igen när jag ändå är på plats nu.

yodi skrev 2015-03-10 08:23:50 följande:

första blev bara mild hf, andra svår hf + hellp tredje svår hf med början till hellp men jag hade tur ( efter första där det missades) som har haft duktiga bm och läkare

hoppas allt ser ok ut och att du får åka hem

• yodi
    Johanna H skrev 2015-03-10 13:12:59 följande:

de tog dock inga blodprover. :/

inte alls sen du blev inlagd?

jo ska du ändå ditt i morgon kan det vara skönt att slippa åka den sträckan  fram och tillbaka.
  • Johanna H
    yodi skrev 2015-03-10 16:02:31 följande:

inte alls sen du blev inlagd?

jo ska du ändå ditt i morgon kan det vara skönt att slippa åka den sträckan  fram och tillbaka.

Jo de tog igår. Men trodde de skulle ta typ varje dag tills jag blev hemskickad.

Fast det är klart, är trycket bra kanske inte proverna kan vara något avvikande?
  • Minza83

hur har det gått för dig???

jag har haft hf alla ggr och är nu gravid med nr 4 och är i v21+0, blodtrycket har redan börjat bli högt! :O aldrig haft såhär högt såhär tidigt, så är väldigt orolig! :( bm bara viftade bort mig och menade på att det inte finns på kartan att jag skulle få det igen! :O

• Johanna H
    Minza83 skrev 2015-03-25 14:40:51 följande:

hur har det gått för dig???

jag har haft hf alla ggr och är nu gravid med nr 4 och är i v21+0, blodtrycket har redan börjat bli högt! :O aldrig haft såhär högt såhär tidigt, så är väldigt orolig! :( bm bara viftade bort mig och menade på att det inte finns på kartan att jag skulle få det igen! :O

Har gått bra. Sitter just nu och ammar en 1v liten pojk ^_^

Vattnet gick på morgonen 18/3, hade tid till spec samma dag som tur var och där sa de att jag skulle bli igångsatt om det inte startade av sej självt. Skulle Skr dagen efter då vi sa att vi inte kunde komma in för kontroll tre dagar i rad då vi bor 8 min enkel resa till sjukhuset.

Sagt å gjort, igångsättning med propess dagen efter kl 9.15 då livmodertappen inte var utplånad, men mjuk och mogen, svarade efter 10-15min med värkar. Fick vörkstimulerande dropp på kvällen för att skynda på det lite. ~20.00 kände de på mej å va öppen 5cm, började känna av värkar igen trots EDA. 20.45 kände de igen och va då öppen 8cm. 20.50 kom de första krystvärkarna och 20.10 var han ute.

En liten kille på 2900gram och 49cm.
Svar på tråden Havandeskapsförgiftning