Johanna H skrev 2015-03-09 18:25:02 följande:
Jo det är väl det. Hade nog mest ställt in mej på att få komma hem om proverna såg bra ut. ????
Jasså, hur utvecklade sej allt för dej då? Fick du va hemma eller var du åxå inlagd? Fler kontroller? Berätta gärna om du vill :)
vilken av gångerna
första graviditeten så fick jag högt blodtryck och protein i urinen kring v 34, enligt bm var allt ok, läkaren fick spader när vi åkte in till inskrivningen till ks, då var dottern tillväxthämmad och jag hade organ påverka.
andra grav var inga problem alls.
tredje hade jag normala värden på fredagen, på måndagen hade jag 91 i undertryck och +0,5 i äggvita, bm tog blodprover och bokade läkartid till dagen därpå.
på tisdagen hade jag 101 i undertryck och 1 i protein, lillflickan var tillväxthämmad, flödet i navelsträngen var påverkat och blodproverna visade på komplikationen hellp.
jag blev inlagd på en gång och förblev inlagd tills hon var tvungen att komma ut tre veckor senare ( v 32+6) då bla mina njurar höll på att ge upp.
fjärde graviditeten började problemen tidigt. redan kring v 18 började mitt blodtryck hålla sig på gränsen ( låg och pendlade mellan 85 och 90) hade lite spår av protein i urinen som kom och gick, blodproverna var bra frånsett att mina njurar visade påverkan. dom höll mig under noga uppsikt. var hos bm två gånger i veckan för koll av blodtryck och urin prov. v 22 upptäcktes att flödet i navelsträngen var påverkat jag fick då gå på kontroll tre gånger i veckan på spec mvc, där dom kontrollerade flödet i navelsträngen, blodtryck, urin samt blodprov. tul var 14 dag.
jag kommer inte i håg exakt när men det hände två gånger att mitt blodtryck och protein i urinen steg så jag blev inlagd i två dagar, men sen lade det sig igen så jag fick åka hem på sängvila och fortsatt täta kontroller ( sjukskriven 100% sen v 18)
v 26 började mitt blodtryck och protein i urinen ligga konstant högt och när jag gjorde gluckos belastningen var undertrycket på 110 och gick inte ner med vila, + 2 i urinen. bm skickade mig vidare till spec då var undertrycket på 115 och +3 i urinen. jag blev inlagd och lillkillen fick komma ut två dagar senare v 27.