• pixipixi

Efter titthålsoperation (endometrios, cysta)

För några dagar sedan gjorde jag en titthålsoperation för att ta bort cystor på äggstockarna. Det upptäcktes även att jag har endometrios. (Jag har misstänkt det ett tag) Skulle vilja höra andra som gjort liknande operation hur ni mådde efteråt etc? Jag mår okej, men magen blir SÅ svullen när jag ätit, riktigt jobbigt.
    Det enda jag fick veta innan jag åkte hem var egentligen bara att jag ska ta bort plåstren efter en vecka. Jag funderar på om jag ska tejpa med kirurgtejp sen? Hur gjorde ni?

Jag har tre små plåster vid "troskanten" och ett stort plåster över naveln. Är nyfiken på om såret är bredvid eller i naveln..?

Hur snabbt läkte era sår? Om ett par veckor ska vi åka utomlands. Hoppas att jag kan bada och sola då!

Skriv gärna och berätta era erfarenheter.

• Svar på tråden Efter titthålsoperation (endometrios, cysta)
  • Jag är bara jag

Det i naveln läkte som det skulle,minns inte när jag bytte till vanliga plåster. Det nedre såg läkt ut,men var det inte utan sprack upp några veckor senare tyvärr. Gick dock fixa med ny omläggning. Det viktigaste för mig-och borde vara för alla!- är dock att få medicin efteråt så endon torkar ut. Alla mina symtom försvann och inga spår hittades vid ny op. jättemånga år senare.  Glad

• pixipixi

Gick såret upp av någon speciell anledning? Ska man undvika lyfta och speciella rörelser länge efteråt, tro? Tänker att jag nog ska tejpa ärren sen. Har opererat sköldkörteln (på halsen) tidigare och då skulle jag ha det tejpat minst ett halvår. Det syns knappt alls nu. Du skrev att du inte minns när du bytte plåster, hade du vanliga plåster sen?

Har inte hört talas om den medicinen?

• Jag är bara jag

Såret blev infekterat,men det syntes inte utåt utan helt plötsligt sprack det bara. Inga lyft och tung träning gäller efter alla operationer,men hur länge,minst 2 veckor kanske? Jag hade vanliga plåster tills det såg läkt ut,det gick snabbt.

Jag förstår inte varför de verkar bytt rutin vad gäller medicin mot endo.! Det är ju bästa boten faktiskt. Synarelaspray ett halvår-utan mens 7,5 månader och det var en befrielse! En enorm befrielse sen också att upptäcka att jag hade noll och intet mensvärk. Solig

• pixipixi
    Jag är bara jag skrev 2015-03-06 18:50:29 följande:

Såret blev infekterat,men det syntes inte utåt utan helt plötsligt sprack det bara. Inga lyft och tung träning gäller efter alla operationer,men hur länge,minst 2 veckor kanske? Jag hade vanliga plåster tills det såg läkt ut,det gick snabbt.

Jag förstår inte varför de verkar bytt rutin vad gäller medicin mot endo.! Det är ju bästa boten faktiskt. Synarelaspray ett halvår-utan mens 7,5 månader och det var en befrielse! En enorm befrielse sen också att upptäcka att jag hade noll och intet mensvärk. Solig

Hur är den medicinen med tanke på eventuell graviditet? Nu vet jag inte om du har barn eller inte eller ens vill ha men.. Jag har ett barn men har i många år försökt bli gravid igen. De rekommenderar ju p-piller eller liknande för endometrios, men det är ju inte aktuellt än.
  • Jag är bara jag
    pixipixi skrev 2015-03-06 19:13:14 följande:
    Hur är den medicinen med tanke på eventuell graviditet? Nu vet jag inte om du har barn eller inte eller ens vill ha men.. Jag har ett barn men har i många år försökt bli gravid igen. De rekommenderar ju p-piller eller liknande för endometrios, men det är ju inte aktuellt än.
    Man försätts i ett tillfälligt klimakterium och det är det som är så bra mot endon. Slemhinnan torkar ut helt så allt läker ihop. Sen är man lika fertil igen. Det är 21 år sen jag op.ades så min infertilitet har inget med nåt av det att göra.
  • LillaJag06

Hej!

Det tog mig några veckor innan såren var läkta. Jag luftade och plåstrade ett bra tag.

Tyvärr fick jag nervskador efter open så mitt gör ju fortfarande ont.

Har du en besvärlig Endo?

/endosister

• pixipixi
    Jag är bara jag skrev 2015-03-06 20:25:27 följande:
    Man försätts i ett tillfälligt klimakterium och det är det som är så bra mot endon. Slemhinnan torkar ut helt så allt läker ihop. Sen är man lika fertil igen. Det är 21 år sen jag op.ades så min infertilitet har inget med nåt av det att göra.
    Det har jag i och för sig hört talas om lite här på FL, men inte av läkarna.
  • pixipixi
    LillaJag06 skrev 2015-03-06 20:29:11 följande:

Hej!

Det tog mig några veckor innan såren var läkta. Jag luftade och plåstrade ett bra tag.

Tyvärr fick jag nervskador efter open så mitt gör ju fortfarande ont.

Har du en besvärlig Endo?

/endosister

Använde du kirurgtejp eller plåster?

Inte så besvärlig som jag hör många andra berätta om. Jag blöder mycket (har både blod-& järnbrist, men äter järntabletter, så nu är de ganska bra) och smärtorna känns mest under mens, men lite vid ägglossning. De blir värre och värre, men i höstas fick jag naproxen och det hjälper jättebra.

Jobbigast är att jag inte lyckas bli gravid.
  • pixipixi

Var magen svullen på er efteråt? Min mage blir supersvullen så fort jag äter mat.

• pixipixi

Nu har jag tagit bort de första plåstren som jag skulle efter en vecka. Har haft nya plåster på några dagar, men tog bort dem nu. Ett av de små ärren ser nästan läkt ut, de andra två små är lite rödare. Plåstrar väl om dem igen lite.

Har ett större sår/ärr från naveln och kanske 2 cm ner. Det ser fint ut, men vet inte om jag kan sätta på kirurgtjep nu eller om jag ska ha plåster ett tag till... Nån som vet? 1,5 vecka sen op nu.

• Jag är bara jag

Är ytan läkt räcker det med lite tejp som skydd. Det röda bleks med tiden och sen blir det vitt. Tur så få ser ärren! Tungan ute

• pixipixi

Gissar att jag kan ha tejp i alla fall på snittet vid naveln nu. Ett av de små ser inte lika bra ut, kör med plåster ett tag till och hoppas på att de läker snart! Åker utomlands om en vecka och börjar bli orolig att det inte är läkt eller att det blir nån infektion eller nåt. De sa innan op att det inte borde vara något problem att bada, men nu vet jag inte om det kommer gå!?

• Jag är bara jag

Infektion är väldigt ovanligt,jag hade otur bara. Du kan säkert bada!  Glad Är det saltvatten är det bara bättre.

• pixipixi

Hoppas att jag kan njuta av semestern ändå =) Jag har i alla fall köpt kirurgtejp med uv-skydd

• eecc

Hej allihop!

Jag har verkligen alla symptom till endo (barnlöshet vet jag inte då jag inte försöker bli gravid än) i övrigt har jag sånna smärtor att jag varit på akuten flera gånger, smärtortna sitter som punkter i kroppen. Mycket problem i ändtarmen, blödning och förstoppning. Blod i urinet, mycket infektionssymptom. Detta har pågått länge och väldigt ofta.. Alltså inget som går över..

Läkarna säger att jag nog bara har ett sår i ändtarmsöppningen, att det går över, att jag är ung, att det är vanligt när man är tjej osv osv osv.

Har någon annan haft samma problem som jag med läkarna? Några har nämnt endo men inte mer än så.. Vad gör man? Hur går man vidare?

• Jag är bara jag

Mitt enda-men däremot extremt jobbiga!- symtom på endo. var extremt smärtsam mensvärk. Inga andra av det du nämner. Tycker inte det hör till endo. Du måste få en diagnos och hjälp! Byt läkare,tjata.

• pixipixi
    eecc skrev 2015-03-17 17:21:00 följande:

Hej allihop!

Jag har verkligen alla symptom till endo (barnlöshet vet jag inte då jag inte försöker bli gravid än) i övrigt har jag sånna smärtor att jag varit på akuten flera gånger, smärtortna sitter som punkter i kroppen. Mycket problem i ändtarmen, blödning och förstoppning. Blod i urinet, mycket infektionssymptom. Detta har pågått länge och väldigt ofta.. Alltså inget som går över..

Läkarna säger att jag nog bara har ett sår i ändtarmsöppningen, att det går över, att jag är ung, att det är vanligt när man är tjej osv osv osv.

Har någon annan haft samma problem som jag med läkarna? Några har nämnt endo men inte mer än så.. Vad gör man? Hur går man vidare?

Har de kollat så du inte har hemorojder eller så? De bör ju göra en undersökning om du blöder så det inte är något allvarligt! Jag säger också - byt läkare och stå på dig att bli utredd!

Jag har inte haft de problemen med läkare. Men jag vet att jag nämnde endometrios själv för länge sen för min gynekolog, men han sa att han inte trodde att det var det. Men det visade ju sig vara det sen ändå.
Svar på tråden Efter titthålsoperation (endometrios, cysta)