Belöningssystem för att ändra ett beteende - tips tack!
Har funderat på att testa någon form av belöningssystem med dottern på 4,5 år. Hon har en extremt viljestark personlighet och har svårt med motgångar. Nu är det så att tandborstningen/nattningen blivit ett stort ångestmoment hemma. Det tar lång tid för hon ska krångla, ha allt på sitt sätt, göra det när hon vill och inte när vi säger att det är dags. Så läst lite om belöningssystem som exempelvis "ormen" (googla).
Nu undrar jag hur man bäst går till väga? Det måste ju vara tydligt vilket beteende vi önskar vid nattning. Ska man fokusera på bara tandborstningen? Eller hela nattningen? Kanske en guldstjärna om tandborstningen genomförs utan protest och sura miner och en extra om hela nattningen går lugnt till? Och vad är en lämplig belöning när man fått sina stjärnor? Och hur många stjärnor (man kan ju få en om dagen då eller två) är lämpligt att kräva innan det blir någon belöning?
Sen undrar jag om man ska påminna om stjärnan eller inte? Alltså vi säger att man känner att tandborstningen är på väg att spåra ur. Ska man då säga typ "tänk på vad vi sagt om du vill ha en guldstjärna" eller ska man låta det vara och sen inte ge någon stjärna den dagen? Och förklara för barnet varför hon inte fick någon idag? Precis som jag hat tänkt förklara varför hon får den när hon får den.
Och hur gör man om det finns syskon/bonussyskon i hemmet? Om de tycker det är orättvist att syrran får chansen att samla stjärnor och få en belöning sedan. Måste de också ges möjligheten till detta fast de inte har samma problem? Eller ska man förklara varför man använder systemet med systern bara och så får de köpa det?
Någon som jobbat på detta sätt får gärna berätta hur ni gjorde och hur det gick. Eller om någon är psykolog eller liknande och kan ge några bra tips så mottages de gärna! Inga moralpredikningar tack!