• hemmamamma82

SGI-fråga

Vi har ett barn och vi kommer inte ha fler barn. Jag är föräldraledig nu och funderar på om jag ska snåla på de föräldradagar jag har kvar genom att ta ut förre än 5 dagar/vecka. Vet att min sgi nollas då.

Om jag snålar på de sista dagarna kan jag ju vara hemma längre. Kommer att jobba senare och då får jag ny sgi.

Alternativet är att ta ut alla (ev spara några) föräldradagar med 5 dagar/vecka och sedan börja jobba. Då kan jag inte vara hemma likalänge då dagarna snabbt försvinner.

Vad ska man ha sgi'n till? Sjukskrivning?

Är det dumt att nolla den?

Är det bättre att ta ut alla dagarna, är ju samma summa pengar...

Ja jag känner mig snurrig av dessa tankar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-06 16:34
    Tillägg: Om jag tagit ut alla föräldrapenningsdagar och sedan börjar arbeta deltid, vad händer Med sgi'n då?
    Gör det nån skillnad om jag har dagar kvar att ta ut när jag börjar arbeta deltid men väljer att bara jobba och Inte ta ut några föräldradagar alls?

• Svar på tråden SGI-fråga
  • Annelie 76

Nollar du SGI får du 0kr om du blir sjuk eller behöver vabba och det tar 6 månader av arbete att få ny SGI.

• FruEmma2011

Antar att ditt barn närmar sig ett år. Det är ju först då du måste ta fem dagar i veckan för att skydda din SGI på den nivån den var innan du blev mammaledig (alltså baserad på den inkomst du hade innan din ledighet)
    Som ovan sagt så är det ju vid sjukskrivning eller VAB som du "behöver" din SGI.

Går du ner i arbetstid utan att fylla ut med föräldradagar kommer din SGI sänkas (den baseras på din inkomst och eftersom deltid ger mindre i plånboken än heltid så sjunker SGIn också vilket då ger sämre ersättning vid VAB och sjukskrivning)

Hoppas du förstår vad jag skriver.

• Alexi

SGI:n återställs första dagen när du jobbar när du har för avsikt att arbeta på den nivån i minst sex månader framåt.

Med SGI noll får du noll kr i sjukpenning, tillfällig föräldrapenning mm så länge som du inte har börjat arbeta igen.

• hemmamamma82

Tack för era svar!

Men om jag börjar arbeta exempelvis 3 dagar/vecka men inte tar ut 2 dagar föräldrapenning utan väljer att spara de dagarna till längre sommarlov t.ex.

Om tanken är att jag ska arbeta framåt minst 6 månader så får jag ny sgi baserat på min nya lön.

Skulle det göra nån skillnad om jag t.ex. Har noll dagar kvar på föräldrapenningen att ta ut men bara jobbar 3 dagar/vecka?

• pigglet

Nej, det gör ju ingen skillnad om du har dagar kvar eller inte, om du ändå inte använder dem?

När du börjar jobba 3 dagar/vecka kommer din nya SGI vara just den lön du får dessa 3 dagar, om du inte tar ut fp 2 dagar/vecka.

Svar på tråden SGI-fråga