gbgumman skrev 2015-03-08 08:36:59 följande:
Jag har hela tiden pratat om mig och mina känslor. Dömmer ingen. Men så här känner jag. Skulle jag köpa mig en weekendresa en en spa helg till mig och mannen skulle både han och jag känna att det känns konstigt och fel att vara från barnen. Samma sak att ringa någon för att be dem vara barnvakt för att vi ska gå på stan/bio/restaurang. Så känner vi. Det hade ju varit så mycket roligare om de var med ju. Det är ju då de (för oss) riktiga lyckokänslorna uppstår. Ibland åker barnen på loven till mormor. Då brukar vi gå ut och känns det rätt bra. Ta lite drinkar extra och så. Sedan har jag vänner jag träffar men det är ju för att träffa dem inte för att komma från barnen. Som sagt jag tänker aldrig att jag måste göra något för att komma ifrån men situationen då jag går ifrån uppstår av sig själv. Min man och jag är jämställda. Min man hamnar ofta i jobbsammanhang på utan familjen och det händer han åker på spelkvällar (även om han nu mer tar med den äldre för det är trevligt). Vi delar på vardagen och ansvaret för baren. Ett annat exempel var när vi fira tioårig bröllopsdag. Vi ville fira detta MED barnen. De skulle få vara delaktiga i vår kärlek. De är en produkt av den. Helgen friades på Kolmården med allt vad det innebär. Grannarna åkte till New York på tu man hand. De tyckte det var så de ville ha det vi gjorde så som vi ville ha det. Olika så som människor är.
Då får jag verkligen be om ursäkt om jag uppfattat dig fel tidigare!
Det låter som att ni trots allt har rätt mycket tid på egen hand men att det inte är självvalt utan mer ett nödvändigt ont då situationen helt enkelt uppstår? Har jag förstått det rätt? Sådana situationer kommer nog uppstå mer och mer ju äldre barnen blir, jag har ju egentid nu då våra barn är hos grannbarnen och leker, det är inget jag har planerat för men barnen vill vara där och jag mår inte dåligt av det. Igår var de här och lekte och med tanke på diskussionen sa grannen då att han skulle passa på och slappa framför house of cards en stund. Ta sig lite egentid med andra ord:)
Ju äldre de blir desto viktigare blir ofta egna relationer och intressen och av naturliga skäl med barnets utveckling väljer de gärna annat än att hänga med mamma och pappa jämt. Det är sunt. Känns sådant jobbigt om man inte tycker det är skönt att vara själv, utan barnen, ibland?
Intressant att höra hur du tänker, jag går också gärna på restaurang med mina barn och på bio, jag går också gärna på restaurang och bio utan dem och sitter kvar i timmar på restaurangen och samtalar med en vän eller min sambo eller ser en film med annan åldersgräns. Jag känner väl inte att det ena utesluter det andra men då delar jag ju inte heller din känsla, att det alltid är bäst med barnen närvarande och att det med det (bara?) lyckokänslorna uppstår.
Vi ber nästan aldrig heller om barnvakt numer (ser inget fel i att göra det) då vår vardag är fylld av situationer där vi får tid för oss själva, barnen gör upp planer själva med sin mormor och morfar och vi går inte in och styr där. De leker med kompisar ofta och mycket. Vi delar upp oss och gör inte allt som hel familj jämt. Vi har tid för oss själva, enligt vårt tycke, så att det räcker och blir över idag. Det skulle i så fall vara vid nån speciell tillställning vi båda vill gå på som vi hör med mina föräldrar, oftast passar vi dock på när vi ändå har den där tiden spontant och oplanerat från vår sida. Då har vi inte känt något behov av att åka bort utan ungarna någon längre period än kan tilläggas, i framtiden, nån gång, blir det säkert nån weekend. Längre resor känner jag att jag vill ha dem med men det kanske förändras med deras stigande ålder eller nåt, vad vet jag. Skulle jag inte ha tid så att det räcker och blir över ( ;)) med mina barn hade jag såklart ha prioriterat deras sällskap framför mitt eget osv men jag känner att här finns en balans där ingen behöver sakna något här.