• Ishari

Hur gör ni för att få i era barn kåvepenin?

Min dotter på snart 3,5 är stört omöjlig att få i kåvepeninet! Hon har halsfluss och behöver verkligen det för att bli frisk.

Är bråk varje gång. Och hon blir hysterisk och sparkar och slåss.

Vill inte göra det till en dålig upplevelse genom tvång och mer eller mindre sätta mig på ungen ????

Vi har fått droppar denna gång för att det skulle vara lättare, men.icke!

Någon som har tips ?

• Svar på tråden Hur gör ni för att få i era barn kåvepenin?
  • Ishari

Tack för fler bra svar.

Och tro mig...det går inte att bara ge medicinen med dosspruta när barnet verkligen inte vill, dottern ligger inte still och gapar definitivt inte hahah...

• Nathal

Blanda med ohoj chokladsås, det är faktiskt det enda som fungerat här hemma... Sonen hade halsfluss typ 4 gånger på ett år och vägrade ta medicinen. Han fick senare operera bort dom, tack och lov! Men alla ungar gillar ju chokladsås haha se till att såsen är kall då är det "godare".

• Nathal

Ett annat tips är också att kolla hur stor dos du måste ge. Dom ville att jag skulle ge honom mycket Kåvepenin tre gånger dagligen i 10 dagar och jag sa glöm det då hinner jag bara få i honom första dosen innan det är dags för nästa. Då skrev läkaren ut en starkare Kåvepenin som jag behöver ge 2 gånger dagligen och dessutom mindre mängd! Min son kunde man inte bara spruta in medicinen direkt i munnen för då spydde han upp den i samma sekund typ. Så chokladsåsen var räddningen! Och jag vet att man inte ska blanda med något men blandar du i en liten tallrik och ser till att få i barnet allt utan krig så är det bättre än att tvångspruta in dosen och barner kanske spottar ut halva.

• Anilo

Fast den starkare är bara mer koncentrerad = även äckelsmaken koncentrerad. Sonen kaskadkräktes direkt.

• bebis86

Vi har satt oss och förklarat varför man måste ta medicinen på ett barnvänligt sätt. Mutat honom med godis/glass och oftast har det funkat. Även sagt att om han inte tar den så måste vi tvinga honom och det vill han aldrig. Även haft saft i beredskap så att han fått dricka det imellan då man själv vet hur illa det smakar. När han tagit den så berömmer vi han extremt mycket med att göra high five, vågen mm och säga hur duktig han är på ett sådant sätt som om han gjort något för första gången typ ;)

Hoppas du hittar ngt som funkar :)

• Nathal

Den smakar ju skit oavsett mängd tyvärr och jag föredrar att blanda 5ml med chokladsås 2 gånger per dag som går i, istället för att behöva ge 10ml 3 gånger dagligen men självklart får man ju göra som man vill ???? bästa är om man kan få amimox utskrivet istället för den är "god" som den är men det är inte alla som gör det.

• Ishari

Nu sista dagarna har det gått bättre. Hon har insett att det är bättre att ta den än bråka om det, för Hon får den ändå...varken hon vill eller inte ;)

Vi har den koncentrerade varianten. Så tur i oturen har hon bara behövt ta 1 ml 3/dag. Men förstår inte varför den.måste smaka såå illa.

Har fått amimoxillin tidigare vid öroninflammation, men de vill inte ge den i första hand. Då den påverkar magen mer.

Imorgon är sista dagen med penicillin så sen kan vi pusta ut för den här gången haha!

• Sweet Sofia

Ger inte mina barn Kåvepenin eller annan antibiotika. Anser det inte är nödvändigt vid små infektioner.

• bebis86
    Sweet Sofia skrev 2015-03-10 12:42:07 följande:

Ger inte mina barn Kåvepenin eller annan antibiotika. Anser det inte är nödvändigt vid små infektioner.

Vad menar du med små infektioner? Om dina barn får ex dubbelsidig öroninflammation, får de ingen hjälp med antibiotika då?
  • Sweet Sofia
    bebis86 skrev 2015-03-10 16:40:54 följande:

Vad menar du med små infektioner? Om dina barn får ex dubbelsidig öroninflammation, får de ingen hjälp med antibiotika då?

Nej, det läker ut av sig själv. Har aldrig gett mima barn antibiotika/penicillin.
  • nozpa
    Nathal skrev 2015-03-09 09:45:30 följande:

Den smakar ju skit oavsett mängd tyvärr och jag föredrar att blanda 5ml med chokladsås 2 gånger per dag som går i, istället för att behöva ge 10ml 3 gånger dagligen men självklart får man ju göra som man vill ???? bästa är om man kan få amimox utskrivet istället för den är "god" som den är men det är inte alla som gör det.

Den fick vi efter första försöket med kåvepenin. Fast iofs fick hon inte i sig kåvepeninen, hon bara kräktes.
    Nu funkar ju tabletter.
  • nozpa
    Sweet Sofia skrev 2015-03-10 19:13:59 följande:
    Nej, det läker ut av sig själv. Har aldrig gett mima barn antibiotika/penicillin.
    Kan iofs hålla med delvis. Allt beror på hur dom mår och deras ålder anser jag. Min 3½ åring har både haft öroninflammation då hon ätit antibiotika, och även dubbelsidig utan. Det beror som sagt på hur hon mår i övrigt.
  • Hedebris

Min son hade en kraftig lunginflammation sist, inget jag låter läka utan antibiotika...

• Pentra
    Sweet Sofia skrev 2015-03-10 19:13:59 följande:

Givetvis skall man inte äta antibiotika etc i onödan, men i vissa lägen är det verkligen befogat. Även om en öroninflammation läker ut av sig själv så är den i många fall väldigt och ihållande smärtsam, och den kan även leda till att trumhinnan spricker. Hoppas verkligen att du iaf då har förstånd att ge barnet något mot smärtan, detta eftersom att kraftig och ihållande smärta allteftersom ger skador på psyket. Skador som kanske aldrig läker. Att inte ge smärtstillande mot förslavande smärta bör därför jämställas med misshandel. ... /Pentra
  • Sweet Sofia
    Pentra skrev 2015-03-10 21:10:03 följande:

Givetvis skall man inte äta antibiotika etc i onödan, men i vissa lägen är det verkligen befogat. Även om en öroninflammation läker ut av sig själv så är den i många fall väldigt och ihållande smärtsam, och den kan även leda till att trumhinnan spricker. Hoppas verkligen att du iaf då har förstånd att ge barnet något mot smärtan, detta eftersom att kraftig och ihållande smärta allteftersom ger skador på psyket. Skador som kanske aldrig läker. Att inte ge smärtstillande mot förslavande smärta bör därför jämställas med misshandel. ... /Pentra

Ger mina barn ytter sällan smärtstillande (har hent en gång) då det finns andra mera skonsamma metoder mot smärta. Anser inte att man ska trycka i barn smärtstillande och antibiotika mer än i ekstrem fall. Så nej, ingen smärtstillande eller antibiotika här.
  • Pentra

För ett tag sedan när min tonårsson var liggande i körtelfeber, hade bortåt och runt 40 grader i 1.5 vecka och hans hals kändes fullproppad med taggtråd, så var det enda sätt som funkade att mortla tabletterna, som var mot feber och värk, och röra ner dem i yoghurt som han sedan åt. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Svar på tråden Hur gör ni för att få i era barn kåvepenin?