• Gravid m nr2 hypo

Sköldkörteln - hypotyreos

Hej

Jag har precis i vecka 13 fått reda på att jag har underproduktion av sköldkörteln-hypotyreos. Jag fick behandling med levaxin direkt men är orolig över eventuella skador som fostret kan ha fått de första (kritiska) veckorna. Har läst att det kan bli allvarliga missbildningar/komplikation?

Är det någon som också fått reda på detta en bit in i graviditeten och som kan hjälpa mig få klarhet i detta? Det är alltså inte biverkningar av medicinen som oroar mig, utan det faktum att jag inte var medicinerad den första trimerstern..

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Sköldkörteln - hypotyreos
  • Cissi2801

Är det någon här som vet ifall det är svårare att bli gravid om man inte fått rätt mängd hormon i kroppen av levaxin

• Isssan

Jag har hypotyreos sedan 2012. När jag blev gravid 2014 så hade jag precis höjt min dos av annan anledning till 100 mikrogram. Mina värden TSH låg på 3.14 i vecka 6. I vecka 10 låg dem på 2 men läkaren på MVC ville ha ner värdena mer så fick utskrivet 150 mikrogram. Jag gick på kontroller var 6:e vecka t.o.m v 20 och mina värden ligger nu på 0.14 så inga mer kontroller görs nu och efter förlossningen ska jag gå tillbaka till 100 mikrogram. Jag är inte orolig för fosterskador då mina värden varit relativt låga men fick ett missfall 6 månader innan jag blev gravid igen och då hade jag ett TSH som låg på 17

• Annelie 76
    Cissi2801 skrev 2015-03-08 14:57:49 följande:

Är det någon här som vet ifall det är svårare att bli gravid om man inte fått rätt mängd hormon i kroppen av levaxin

Ja, det kan vara svårare. Jag är helt infertil på Levaxin men jag mådde aldrig bra på det heller.

Fick efter en massa bråk naturlig licensbelagd medicin och har nu två barn.
  • Cissi2801
    Annelie 76 skrev 2015-03-08 17:11:37 följande:
    Ja, det kan vara svårare. Jag är helt infertil på Levaxin men jag mådde aldrig bra på det heller.

Fick efter en massa bråk naturlig licensbelagd medicin och har nu två barn.
    Vad är naturlig licensbelagda medicin?
  • Annelie 76
    Cissi2801 skrev 2015-03-08 17:17:44 följande:
    Vad är naturlig licensbelagda medicin?
    Frystorkad grissköldkörtel, NDT. Jag vet tre sorter Armour Thyroid (jag har den), Thyroid från Erfa och Nature-Throid. Finns säkert fler sorter. Läkaren behöver söka licens hos Läkemedelsverket för att få skriva ut den. Det är skitsvårt att få läkaren att göra det då de inte kan nåt varken om medicinen eller sjukdomen. Läkemedelsverket kräver dessutom att man haft en stabil dos av Levaxin under ett år för att godkänna.
  • Cissi2801
    Annelie 76 skrev 2015-03-08 17:23:59 följande:
    Frystorkad grissköldkörtel, NDT. Jag vet tre sorter Armour Thyroid (jag har den), Thyroid från Erfa och Nature-Throid. Finns säkert fler sorter. Läkaren behöver söka licens hos Läkemedelsverket för att få skriva ut den. Det är skitsvårt att få läkaren att göra det då de inte kan nåt varken om medicinen eller sjukdomen. Läkemedelsverket kräver dessutom att man haft en stabil dos av Levaxin under ett år för att godkänna.
    Okej, jag ska på ny provtagning på onsdag morgon... Då hoppas jag att värdena ligger på det de ska göra..
  • Agentkia

Jag fick veta att jag har hypotyreos samtidigt som jag blev gravid. Jag hade 5.2 på min första provtagning. Läste sen på nätet och hittade som du att man kan få ett missbildat foster eller missfall. Jag var väldigt orolig och i vecka 10 så var jag till kvinnokliniken och gjorde bil. Då var det chefen här i staden som tog emot mig. Hon sa att det är mest för forskningens skull som man försöker se om det ger missbildningar och dyl. Det var inte stor risk o h blir det fel på fostret menar hon att man får missfall Isåfall. Jag är i vecka 18 nu och var på RUL i fredags. Då såg allt alldeles strålande ut med min lille knodd. Så jag säger, oroa dig inte, du kan ändå inget göra tyvärr.

I andra länder behandlar man inte om inte TSH ligger betydligt högre än i Sverige. Har läst om folk som haft närmare 200 o TSH.

• Anonym (Ingen fara)

Du kan vara lugn! Jag hade oupptäckt grav hypotyreos under graviditeten. Mitt värde låg på över 40 fyra månader efter förlossningen. Men allt är bra och inga som helst bekymmer med min flicka :) däremot fick jag hemska symptom, nu medicinerar jag 75mg levaxin om dagen.

Länk till info om hypotyreos www.skoldkortelforeningen.se/sjukdomsfakta/hypotyreos/symptom

• Emeralda

Jag fick min diagnos efter mitt andra barn. Men med facit i hand och med tanke på hur jag mådde under den graviditeten så tror jag att jag hade högt TSH redan efter barn nr 1 (dom kom tätt). Båda mina barn är fullt friska och mycket klyftiga. De ligger före i skolan och har inga som helst inlärningssvårigheter eller kognitiva handikapp (vilket jag läst mig till att det finns risk att barnet får om man ligger galet i sina värden). Nu är jag gravid igen och äter jag Levaxin och har fått öka dosen från min vanligs dos på 125 mkrg till 175 mkrg. Jag ska fortsätta ta prover var 6:e v enligt det PM som finns.

• Gravid m nr2 hypo

Vet ni om obehandlad hypotyreos kan ha påverkat KUB blodprovet? Fick dåliga resultat på KUB testet för Trisomi 13 & 18 men det var bara mitt blodprov som drog ner provsvaret. Bara UL var absolut inga konstigheter eller så. Jag är ju helt frisk i övrigt och är 27 år och det är mitt andra barn. Varken jag eller min man har några sjukdomar i släkten eller så heller.. Det enda jag kan tänka mig är om hypotyreosen ( som var obehandlad när blodprovet togs ) kan ha påverkat..

Någon som vet?

Svar på tråden Sköldkörteln - hypotyreos