Flyttat; hur gör jag med katterna
Jag har precis flyttat från en villa med några vägar samt en skog nära till ett parhus, nära vägar och en mindre skog. Katterna flyttade i fredags och jag har varit hemma med dem fredag - söndag (har varit borta några timmar ibland, men mestadels hemma.)
I morgon ska jag jobba. Direktiven vi fick senast vi flyttade med katterna (för åtta år sedan) var att de ska vara inne i sin nya bostad i två veckor för att lära sig var de bor. Sist fick de gå ut efter tre dagar eftersom någon av dem kissade inne (som protest, antar jag). Det gick då bra att de gick ut och jag var hemma (föräldraledig) så jag hade koll på dem hela dagarna.
Vad gör jag nu?
Ska jag stänga in dem i ett rum där de inte kan kissa på något med tyg (t ex tvättstugan)?
Ska de få vara lösa i huset, med risk för "innekissande"? Ska jag i så fall sätta plast under överkast etc i sängen för att de inte ska förstöra sängen? Jag har ingen dörr till mitt sovrum.
Ska jag släppa ut dem i förtid? (känns läskigt att släppa dem när det inte är helg eftersom det är ganska mycket trafik där jag bor nu. Det känns bättre att de får vara ute första gången när det är helg för att minska risken för att de blir rädda och sticker iväg.
Hur gör jag?