Hur aktivera 8-åring?
Min son är åtta år och trots att han provat många sporter (för att vi mer eller mindre mutat honom till att prova...) vill han inte fortsätta med någon av dem. Han har provat hockey, fotboll, ridning, dans, gymnastik och friidrott och han visar nada intresse ens första gången han provar. Han är lång, smal, stark och snabb, så det är inte så att han inte klarar av det han ska göra, han vill bara inte. Problemet är dock inte att han inte sportar, utan att han helst inte rör sig alls. När han kommer hem från skolan, fritids eller en kompis så sätter han sig och bygger med Lego eller läser och han kan utan problem sitta stilla i tre timmar och läsa. Han får spela surfplatta eller se på TV en timme per dag, men han skulle nog gärna göra det all sin vakna tid om han bara fick.
Hur ska man få en åttaåring mer aktiv? Som det är nu suckar han tungt bara man ber honom gå ut en halvtimme, han vill vara inomhus. När han leker med kompisar så kan de vara ute, men många helger säger han att han nej till kompisarna och sitter sen inomhus all tid och läser och leker för sig själv, utöver ett par promenader som vi kräver att han följer med på (för att han ska få någon frisk luft och motion öht). Inte heller vill han spela något instrument, gå på utflykter, gå till badhuset eller liknande. Han svarar i princip nej på allting man frågar om han vill göra, om man nu inte frågar om han vill äta godis och se på film ;).
Både jag och maken sportar en hel del. Vi spelar tennis två dagar i veckan (då är sonen ofta med och sitter och läser intill planen), maken tränar styrketräning och jag springer. Inte heller detta inspirerar sonen det minsta.
Jag är inte ute efter att sonen ska bli någon idrottsstjärna, utan det handlar om ett barn som - om han fick - skulle sitta stilla i sitt rum dag ut och dag in. Han kommer ofta hem och säger "De sa att vi måste vara ute på fritids idag!", som om det vore det värsta som kunde hända.
Finns det andra barn som fullkomligt avskyr all form av motion? När man tittar på Facebook så är det mest familjer som spenderar helgerna på fotbollscuper, gymnastikuppvisningar och ridtävlingar, medan vår son säger "Måste jag?", när man undrar om han vill bowla. Ska man bara kapitulera som förälder, eller fortsätta uppmuntra till rörelse?