• Anonym (Fundersam)

tiggare, barn och olämplig miljö

Funderat nu ett tag och nyfiken på vad ni hade tänkt, reagerat och gjort.

På väg hem från affären idag så upptäckte jag att tiggare har "byggt" sig en bostad inte långt ifrån mataffären bredvid en av alla återvinningsstationer.
    Det är inget ordentligt boende, utan ett gammalt skjul som halvt har vittrat sönder.
    Ingen vattendragning, värme mm.
    Att det är fukt, mögel eller dålig ventilation är jag 100% säker på.
    Runt om är det nerlagd fabrik, glassplitter, troligtvis föroreningar, bensinstation, tågspår
    Med andra ord ingen lämlig bostadsmiljö.
    Hade det bara varit vuxna där, så hade jag inte brytt mig särskilt, då vi alla gör våra egna val.
    Men det fanns barn där. Och jag kan inte släppa det.
    Prata med dom vuxna går inte så bra, varken svenska eller engelska.
    Sett dom utanför affärerna och det enda dom säger är please och money.
    Har sett dom bli hotfulla mot andra då dom inte ger pengar.

Vad hade ni gjort.
    Hade ni kontaktat myndigheter för hjälpa dom eller hade ni sett mellan fingrarna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-10 18:31
    Vilka myndigheter kan man kontakta för hjälpa barnen då dom inte har uppehållstillstånd?

• Svar på tråden tiggare, barn och olämplig miljö
  • Anonym (Stop!)

Om detta är en verklig tråd och inte ett hypotetiskt fall:

Sverige kan inte tillåta att barn bor i misär. Anmäl genast! Förhoppningsvis kan barnen familjehemsplaceras.

I Stockholm syns nästan aldrig barn tillsammans med tiggarna eftersom det finns en policy att inte tillåta barntiggeri i det offentliga rummet. Såvitt jag kan förstå kan det här bli aktuellt med familjehemsplaceringar vilket gett intryck. Men om du åker till andra platser, Uppsala till exempel, finns barnen ofta med, endera på gatan när föräldern tigger eller boende i bilar på parkeringar. 

Det kan väl inte finnas något som rättfärdigar att barn ska leva så i Sverige 2015?

• Anonym (vi har inte pengar till allt)
    Anonym (Stop!) skrev 2015-03-10 13:57:06 följande:

Sverige kan inte tillåta att barn bor i misär. Anmäl genast! Förhoppningsvis kan barnen familjehemsplaceras.

I Stockholm syns nästan aldrig barn tillsammans med tiggarna eftersom det finns en policy att inte tillåta barntiggeri i det offentliga rummet. Såvitt jag kan förstå kan det här bli aktuellt med familjehemsplaceringar vilket gett intryck. Men om du åker till andra platser, Uppsala till exempel, finns barnen ofta med, endera på gatan när föräldern tigger eller boende i bilar på parkeringar. 

Det kan väl inte finnas något som rättfärdigar att barn ska leva så i Sverige 2015?

Låter smidigare att skicka hem dom och inte mangla dom i systemet här för ytterligare några tusen om dygnet.

Har du en aning om hur mycket dom redan kostar oss?!

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Stop!) skrev 2015-03-10 13:57:06 följande:

Detta är en verklig tråd tyvärr.
    Jag har pratat med sociala och tipsat om familjen.
    Men om barnen placeras ut eller om familjen skickas hem, avgör dom.
  • Anonym (nä)
    Jw83 skrev 2015-03-09 07:34:25 följande:
    Vem har försökt ge vilka tiggare jobb?

Det enda jag hört om är privatpersoner som anordnat arbete till tiggare och då har dom genomfört jobbet bra och varit tacksamma.
    nope, det var en sådan tråd här på forumet tex, de ville inte jobba, de ville bara ha pengarna
  • Anonym (Stop!)
    Anonym (vi har inte pengar till allt) skrev 2015-03-10 14:02:42 följande:

Låter smidigare att skicka hem dom och inte mangla dom i systemet här för ytterligare några tusen om dygnet.

Har du en aning om hur mycket dom redan kostar oss?!

Kostnaden spelar ingen roll för mig när det handlar om barn (de vuxna är en annan sak). I längden är det välinvesterade pengar därför att barnen får det bättre och kan bidra till välfärden när de blir äldre. Och dessutom - även om det låter cyniskt - slipper vi möta barn som bor utomhus om det sprids kunskap om att det finns en benhård policy av det här slaget (dvs. att barnen omhändertas omedelbart).
  • Anonym (Stop!)
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-03-10 17:12:02 följande:

Detta är en verklig tråd tyvärr.

Jag har pratat med sociala och tipsat om familjen.

Men om barnen placeras ut eller om familjen skickas hem, avgör dom.

Då tycker jag att du har gjort helt rätt och hoppas att de sociala myndigheterna uppfyller sina åtaganden.
  • tankfull

Men de är ju här utan uppehållstillstånd, det betyder väl att de inte "ingår" i det svenska samhället, då gör väl inte socialen någonting? De är ju så att säga här som turister eller gäster, även barnen.

• Anonym (salt)
    tankfull skrev 2015-03-10 17:54:33 följande:

Men de är ju här utan uppehållstillstånd, det betyder väl att de inte "ingår" i det svenska samhället, då gör väl inte socialen någonting? De är ju så att säga här som turister eller gäster, även barnen.

Intressant fråga.
    Kan svenska myndigheter tvångsomhänderta turistande barn som far illa?
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (salt) skrev 2015-03-10 18:00:05 följande:
    Intressant fråga.
    Kan svenska myndigheter tvångsomhänderta turistande barn som far illa?
    Det är det jag också funderade över.
    Därför jag skapade tråden och undrade var man vänder sig.

Men jag sa till iallafall om att dom inte pratar svenska, enbart rumänska och dom säger dom inte har uppehållstillstånd.

• Anonym (vi har inte pengar till allt)
    Anonym (Stop!) skrev 2015-03-10 17:36:12 följande:
    Kostnaden spelar ingen roll för mig när det handlar om barn (de vuxna är en annan sak). I längden är det välinvesterade pengar därför att barnen får det bättre och kan bidra till välfärden när de blir äldre. Och dessutom - även om det låter cyniskt - slipper vi möta barn som bor utomhus om det sprids kunskap om att det finns en benhård policy av det här slaget (dvs. att barnen omhändertas omedelbart).

Vi har svenska barn som far illa och en myndighet som går på knäna på grund av överbelastning och för få resurser.
    Andras barn är andras problem, vi har egna att ta hand om.

Kidnappa andras barn och göma sig bakom att dom kommer ha det mycket bättre här och kommer bidra till välfärden vilket givetvis är ren bullskit men det får mig på en osmaklig spår som leder mig till människohandeln.

I slutändan så lyckas vi ta en tillfälligt ett barn till absurda kostnader men vi har ingen legal rätt att styra över andra nationaliteter, dom kan bara hämta ut ungen sen och fortsätta verksamheten, vem tar notan för det? jo vi alla.

Det låter långt smidigare att framför att kidnappa andras ungar i avskräckande syfte att förbjuda tiggeri, dels hålla dom ansvariga för sina handlingar och återbetalningsskyldiga för skador dom orsakar landet och bötlägga folk som trots lag sponsrar, får man automatiskt säg 5000 i böter om tagen kommer snabbt göra att folk inte bidrar och dom åker hem.

• Anonym (Stop!)
    Anonym (vi har inte pengar till allt) skrev 2015-03-10 19:47:08 följande:

Vi har svenska barn som far illa och en myndighet som går på knäna på grund av överbelastning och för få resurser.

Andras barn är andras problem, vi har egna att ta hand om.

Kidnappa andras barn och göma sig bakom att dom kommer ha det mycket bättre här och kommer bidra till välfärden vilket givetvis är ren bullskit men det får mig på en osmaklig spår som leder mig till människohandeln.

I slutändan så lyckas vi ta en tillfälligt ett barn till absurda kostnader men vi har ingen legal rätt att styra över andra nationaliteter, dom kan bara hämta ut ungen sen och fortsätta verksamheten, vem tar notan för det? jo vi alla.

Det låter långt smidigare att framför att kidnappa andras ungar i avskräckande syfte att förbjuda tiggeri, dels hålla dom ansvariga för sina handlingar och återbetalningsskyldiga för skador dom orsakar landet och bötlägga folk som trots lag sponsrar, får man automatiskt säg 5000 i böter om tagen kommer snabbt göra att folk inte bidrar och dom åker hem.

Du kopplar samman bullar och välfärd på ett överraskande sätt. Och något förbud mot tiggeri får vi inte se i närtid så den tanken leder ingenstans. Jag kan inte heller följa ditt resonemang om människohandel, men det kan bero på min begränsade begåvning.

Däremot finns socialtjänstlagen som tillämpas även på dem som vistas i kommunen och åtgärder ska vidtas för att barn ska få en dräglig tillvaro även om det innebär att de separeras från föräldrar som uppenbart saknar förmåga att sörja för dem.

Att vara en humanitär stormakt medför också kostnader, det lär vi snart få erfara. Men om det är någonstans som utgifterna gör nytta så är det när resurserna spenderas på barnen.

Mot den bakgrunden anser jag att du har fel.
Svar på tråden tiggare, barn och olämplig miljö