• Anonym (Fundersam)

tiggare, barn och olämplig miljö

Funderat nu ett tag och nyfiken på vad ni hade tänkt, reagerat och gjort.

På väg hem från affären idag så upptäckte jag att tiggare har "byggt" sig en bostad inte långt ifrån mataffären bredvid en av alla återvinningsstationer.
    Det är inget ordentligt boende, utan ett gammalt skjul som halvt har vittrat sönder.
    Ingen vattendragning, värme mm.
    Att det är fukt, mögel eller dålig ventilation är jag 100% säker på.
    Runt om är det nerlagd fabrik, glassplitter, troligtvis föroreningar, bensinstation, tågspår
    Med andra ord ingen lämlig bostadsmiljö.
    Hade det bara varit vuxna där, så hade jag inte brytt mig särskilt, då vi alla gör våra egna val.
    Men det fanns barn där. Och jag kan inte släppa det.
    Prata med dom vuxna går inte så bra, varken svenska eller engelska.
    Sett dom utanför affärerna och det enda dom säger är please och money.
    Har sett dom bli hotfulla mot andra då dom inte ger pengar.

Vad hade ni gjort.
    Hade ni kontaktat myndigheter för hjälpa dom eller hade ni sett mellan fingrarna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-10 18:31
    Vilka myndigheter kan man kontakta för hjälpa barnen då dom inte har uppehållstillstånd?

• Svar på tråden tiggare, barn och olämplig miljö
  • Dr Nail

Bäst att lämna myndigheterna utanför. Om du inte vill göra dessa människor en ordentlig björntjänst dvs.

• Dr Nail

Dessutom är de inte blinda, myndigheterna. Jag är lagom säker på att de redan sett allt.

• Anonym (agera)
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-03-09 01:00:41 följande:

Funderat nu ett tag och nyfiken på vad ni hade tänkt, reagerat och gjort.

På väg hem från affären idag så upptäckte jag att tiggare har "byggt" sig en bostad inte långt ifrån mataffären bredvid en av alla återvinningsstationer.
    Det är inget ordentligt boende, utan ett gammalt skjul som halvt har vittrat sönder.
    Ingen vattendragning, värme mm.
    Att det är fukt, mögel eller dålig ventilation är jag 100% säker på.
    Runt om är det nerlagd fabrik, glassplitter, troligtvis föroreningar, bensinstation, tågspår
    Med andra ord ingen lämlig bostadsmiljö.
    Hade det bara varit vuxna där, så hade jag inte brytt mig särskilt, då vi alla gör våra egna val.
    Men det fanns barn där. Och jag kan inte släppa det.
    Prata med dom vuxna går inte så bra, varken svenska eller engelska.
    Sett dom utanför affärerna och det enda dom säger är please och money.
    Har sett dom bli hotfulla mot andra då dom inte ger pengar.

Vad hade ni gjort.
    Hade ni kontaktat myndigheter för hjälpa dom eller hade ni sett mellan fingrarna?

Om man ser barn fara illa ska man alltid kontakta myndigheterna så kan dom utreda vad som är bäst för barnet, det har inget att göra med tiggare utan om barn.

Så är det här en tråd där man bryr sig pm barn så självklart ska du agera som en ansvarsfull vuxen.
    Är det bara ytterligare en tråd om tiggare och det inte är barnen som är i fokus då är ju syftet med tråden något helt annat än barnens bästa

Men självklart ska du agera om du ser barn fara illa det tror jag du redan känner inne i dig, du kan ju göra det anonym om du är orolig

• Anonym (D)
    Dr Nail skrev 2015-03-09 01:08:23 följande:

Bäst att lämna myndigheterna utanför. Om du inte vill göra dessa människor en ordentlig björntjänst dvs.

Exakt!

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (agera) skrev 2015-03-09 01:17:11 följande:
    Om man ser barn fara illa ska man alltid kontakta myndigheterna så kan dom utreda vad som är bäst för barnet, det har inget att göra med tiggare utan om barn.

Så är det här en tråd där man bryr sig pm barn så självklart ska du agera som en ansvarsfull vuxen.
    Är det bara ytterligare en tråd om tiggare och det inte är barnen som är i fokus då är ju syftet med tråden något helt annat än barnens bästa

Men självklart ska du agera om du ser barn fara illa det tror jag du redan känner inne i dig, du kan ju göra det anonym om du är orolig
    Som jag skrev, dom vuxna bryr jag mig inte om. Men det är barnen som gör att det skär i hjärtat på mig. Oavsett vad dom vuxna gör, ska barnen inte behöva lida.
    Men är det socialen man kontaktar då? Ingen aning vem man kontaktar.

Men ska barnen verkligen få leva så? Att se mellan fingrarna och veta att barnen inte lever på ett värdigt ställe.

• Anonym (agera)
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-03-09 02:05:28 följande:
    Som jag skrev, dom vuxna bryr jag mig inte om. Men det är barnen som gör att det skär i hjärtat på mig. Oavsett vad dom vuxna gör, ska barnen inte behöva lida.

Men ska barnen verkligen få leva så? Att se mellan fingrarna och veta att barnen inte lever på ett värdigt ställe.

Kontakta sociala så kan ju dom hänvsa dig rätt ifall det inte är deras bord.

det är ju inte pga av tiggarnas i och för sig hemska situation för som du säger dom är vuxna och kan be om hjälp själva men barn ska inte behöva växa upp i smutsiga miljöer, och speciellt inte med tanke på de galningr som finns som överfaller tiggare.

Ring och hör, och självklart ska du inte lyssna på människor som har en attityd att man inte ska anmäla, det är barn inblandade och då anmäler man hellre en gång för mycket än en gång för lite, se på lilla Yara som dog.

Tack för att du reagerar, nu är allt du behöver göra är att ringa ett samtal och höra vad som kan göras
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-03-09 02:05:28 följande:

Låter ganska märkligt att man inte tycker synd om de vuxnas fattigdom, bara om barnen. Tror du på allvar att de dragit med sina barn hit för att tigga och levt i "skit och misär" för att de tycker det är trevligt eller för att de haft något val? Vad skulle krävts av dig själv för att du skulle utsätta dina barn för det? Varför tror du att de ens kunnat välja något annat?
  • Jw83
    Anonym (Linda) skrev 2015-03-09 05:37:44 följande:

Låter ganska märkligt att man inte tycker synd om de vuxnas fattigdom, bara om barnen. Tror du på allvar att de dragit med sina barn hit för att tigga och levt i "skit och misär" för att de tycker det är trevligt eller för att de haft något val? Vad skulle krävts av dig själv för att du skulle utsätta dina barn för det? Varför tror du att de ens kunnat välja något annat?

Precis! Tror verkligen någon att tiggarna väljer att utsätta sina barn för misären?! Hur tror ni att barnen lever i sina hemland? Många barn bor i plåthyddor även hemma, skillnaden är väl kanske att brottsligheten är högre och rent vatten en omöjlighet hemma.

Föräldrarna kommer hit och tigger i ett desperat försök att ge sina barn en bättre framtid.
  • Anonym (nä)
    Jw83 skrev 2015-03-09 07:23:25 följande:
    Precis! Tror verkligen någon att tiggarna väljer att utsätta sina barn för misären?! Hur tror ni att barnen lever i sina hemland? Många barn bor i plåthyddor även hemma, skillnaden är väl kanske att brottsligheten är högre och rent vatten en omöjlighet hemma.

Föräldrarna kommer hit och tigger i ett desperat försök att ge sina barn en bättre framtid.
    de har försökt hjälpa tiggare med jobb, men de ville inte ha jobbet, de ville bara ha pengarna. Så nej- det är inte här för att ge barnen en bättre framtid...de råkar bara vara där.
  • Jw83
    Anonym (nä) skrev 2015-03-09 07:32:01 följande:

de har försökt hjälpa tiggare med jobb, men de ville inte ha jobbet, de ville bara ha pengarna. Så nej- det är inte här för att ge barnen en bättre framtid...de råkar bara vara där.

Vem har försökt ge vilka tiggare jobb?

Det enda jag hört om är privatpersoner som anordnat arbete till tiggare och då har dom genomfört jobbet bra och varit tacksamma.
Svar på tråden tiggare, barn och olämplig miljö