• Seadoo1

Gruppköp av vattenskoter = billigare köp

Tjenare gott folk!

Jag har hittat båt / vattenskoter tillverkare i Kina som har varit aktiva i ca 10 år.
    Känns som om de har bra kvalitet på det de säljer.

Ju fler vattenskotrar man köper från de (grupp köp) desto lägre får man betala per skoter! :)

Så min fråga till alla där ute är, någon som vill vara med på grupp köp av vattenskoter från Kina?!!

• Svar på tråden Gruppköp av vattenskoter = billigare köp
  • Seadoo1
    puss skrev 2015-03-09 22:09:13 följande:

Låter riskfritt!!

Haha ironiskt nog.
    Hur vet du att det är riskfritt eller ej då?
    Jag har knappt nämnt några detaljer.
  • Kjell2
    Seadoo1 skrev 2015-03-11 13:43:19 följande:
    Haha ironiskt nog.
    Hur vet du att det är riskfritt eller ej då?
    Jag har knappt nämnt några detaljer.
    Gäller svensk konsumentlag om det skulle bli problem?
    Vem kan göra service?
    Reserdelar, var köper jag det?
    Hur blir det med tull och moms?
  • Seadoo1
    Kjell2 skrev 2015-03-11 13:47:21 följande:
    Vem kan göra service?
    Det finns nog en del som erbjuder service på importerade fordon. Var bor du? Så kan jag försöka googla fram det åt dig.

Jag har kollat upp det med reservdelar och de har gott om reservdelar som man kan beställa ifrån.
    Men är lite osäker på om det finns gott om delar här i Sverige till just de vatten skotrar som de har att erbjuda.
    (Kan försöka kolla upp det med)

Moms och tull tillkommer. Finns en del som väljer att komma överens med leverantören om att de skall skriva låtsas kvitto åt dig där det står att du köpt varorna för billig peng, då behöver man inte betala så mycket i moms och tull. (Men vette f*n om det kan vara något)

Man får med 1 års garanti på deras varor.

Tack för visat intresse
  • Seadoo1
    Kjell2 skrev 2015-03-11 13:47:21 följande:
    Vem kan göra service?
    Vill även tillägga att de är CE märkta
  • Demmpa
    Seadoo1 skrev 2015-03-13 12:38:11 följande:
    Vill även tillägga att de är CE märkta
    CE = China Export?

eller

CE = Conformité Européenne?

sv.m.wikipedia.org/wiki/CE-märkning

Länkar till tillverkaren/säljaren?

Länkar till CE-dokumenten?
  • Kjell2
    Seadoo1 skrev 2015-03-13 12:25:21 följande:
    Det finns nog en del som erbjuder service på importerade fordon. Var bor du? Så kan jag försöka googla fram det åt dig.

Jag har kollat upp det med reservdelar och de har gott om reservdelar som man kan beställa ifrån.
    Men är lite osäker på om det finns gott om delar här i Sverige till just de vatten skotrar som de har att erbjuda.
    (Kan försöka kolla upp det med)

Moms och tull tillkommer. Finns en del som väljer att komma överens med leverantören om att de skall skriva låtsas kvitto åt dig där det står att du köpt varorna för billig peng, då behöver man inte betala så mycket i moms och tull. (Men vette f*n om det kan vara något)

Man får med 1 års garanti på deras varor.

Tack för visat intresse
    Så du tycker att jag ska köpa en dyr komplicerad pryl från Kina på postorder utan svenska importör, generalagent och serviceorganisation. Reservdelar måste beställas från Kina, bara ett års gararanti och ingen svensk konsumentlagstiftning från ett företag som är så pass oseriöst att det erbjuder falska handlingar för att fuska med moms och skatt? Hur pass äkta är CE-märkninga och annat?

• Seadoo1
    Kjell2 skrev 2015-03-13 15:22:24 följande:
    Så du tycker att jag ska köpa en dyr komplicerad pryl från Kina på postorder utan svenska importör, generalagent och serviceorganisation. Reservdelar måste beställas från Kina, bara ett års gararanti och ingen svensk konsumentlagstiftning från ett företag som är så pass oseriöst att det erbjuder falska handlingar för att fuska med moms och skatt? Hur pass äkta är CE-märkninga och annat?

Du, nästan allt i Sverige är importerad. Vi i Sverige "äger knappt marken som vi går på" Även volvo ägs av Kina nu för tiden. Det mesta du ser på blocket är beställningsvaror just för att de själva beställer allting från Kina, USA och andra ställen. Kina varor är inte per automatiskt dåliga, det gäller bara att hitta rätt kvalitet. Vissa tror att även de Kines människorna är gjorda av dåliga kopior.

Jag citera ju någon länk till dig nyss, enligt den länken så är gäller det konsumentlagen. För de i Kina är ju registrerad företag.

Jag mena inte att just denna vatten skoter försäljare går med på att skriva fel pris på alla papper. Men något sånt har jag läst på andra forum trådar.

Det är förstås min första gång när det gäller att beställa vattenskoter från Kina.
    Så jag påstår inte att jag är proffs inom detta ämne, jag tackar för all hjälp jag kan få av de som tänker vara med på detta gruppköp.
  • Kjell2
    Seadoo1 skrev 2015-03-13 17:16:09 följande:
    Du, nästan allt i Sverige är importerad. Vi i Sverige "äger knappt marken som vi går på" Även volvo ägs av Kina nu för tiden. Det mesta du ser på blocket är beställningsvaror just för att de själva beställer allting från Kina, USA och andra ställen. Kina varor är inte per automatiskt dåliga, det gäller bara att hitta rätt kvalitet. Vissa tror att även de Kines människorna är gjorda av dåliga kopior.

Jag citera ju någon länk till dig nyss, enligt den länken så är gäller det konsumentlagen. För de i Kina är ju registrerad företag.

Jag mena inte att just denna vatten skoter försäljare går med på att skriva fel pris på alla papper. Men något sånt har jag läst på andra forum trådar.

Det är förstås min första gång när det gäller att beställa vattenskoter från Kina.
    Så jag påstår inte att jag är proffs inom detta ämne, jag tackar för all hjälp jag kan få av de som tänker vara med på detta gruppköp.
    Du missförstår mig, jag har inget emot att köpa saker producerade i Kina. Det jag har bekymmer med är att köpa komplicerade dyra saker från försäljare i Kina. Det vill jag köpa från ett företag i Sverige, en generalagent eller återförsäljare t ex. Då gäller svensk konsumenträtt och jag har en motpart i Sverige jag kan vända mig till vid fel och reklamationer.

Om jag jag köper en vattenskoter från ett företag i Kina och den är så pass dålig att jag vill häva köpet blir det väldigt besvärligt om företaget krånglar.
  • sportpappa
    Seadoo1 skrev 2015-03-14 18:31:11 följande:
    http://www.hisonjetski.com/
    Det är alltså sämre kopior av Jetskis från Kawasaki och Seadoo.
    Synd att de inte nämner någon effekt eller vridmoment i specifikationerna för då hade man kunnat jämföra.
    Jag hittade inget om CE-märkningen.

I vilket fall som helst måste någon kunnig oberoende person provköra minst en innan köp. Fakta om prestanda måste man också ta fram.

Vad blir prisspannet?
    Precis som Kjell2 skriver så är det en stor risk att köpa något så dyrt och komplicerat utan någon svensk eller stor internationell motpart.
    Om man har koll på alla fakta så kan man börja jämföra med vad motsvarande modell skulle kosta från en av de kända tillverkarna och se om det är värt risken.

I den här promovideon så använder de en mycket mer kraftfull konkurrent:

Inte så lyckat när det upptäcks och skadar trovärdigheten gravt.

Hittade en artikel om Hison:
    www.personalwatercraft.com/news/chinese-pwc-maker-told-to-stop-using-suzuki-engines-1102.html
    De använder tydligen billiga Suzukimotorer som normalt bara används i Kina.
  • Seadoo1

Tack för alla nyttiga inlägg gott folk!

Ja det här är klurigt, vi måste vara lite försiktiga.

Jag har växlat lite e-mails med 2 från Kina, ena är Hison och den andra är www.sjboats.com 

Tycker ni att någon av de kan vara något att ha och göra med?

• Krillekung

Hej! Jag har grejat lite med Kina saker och ägt två kinesiska vattenskotrar men det har varit kopior på dels polaris virage också Yamaha waverunner båda 2 takt. Jag tror hisun är rätt okej grejer.... Jag kanske också skulle vara intresserad bror på lite vad priset blir

• Demmpa
    stipo skrev 2016-08-05 19:45:39 följande:

Jag är med:

Det är över ett år sedan sista postningen i tråden och det är nästan ett å halvt år sedan TS skrev första inlägget.
    Jag tror inte det blev något gruppköp, det lär iaf inte bli något gruppköp nu om inte du tar tag i det hela.
Svar på tråden Gruppköp av vattenskoter = billigare köp