• miscela05

Gravid och sjukskriven samtidigt som första barnet inte hunnit börja på förskola

Fick mitt första barn för 1 år sedan. Under den graviditeten fick jag kraftig foglossning och karpaltunnelsyndrom vilket gjorde att jag blev 100% sjukskriven redan i vecka 20. Foglossningen försvann aldrig och direkt när jag blev gravid nu igen började den bli värre. Jag är nu i vecka 17 med andra barnet och kämpar på. Jag och min man har splittat på föräldraledigheten så jag har hunnit jobba 100% i några månader och planerade att göra det fram till BF. Min man är föräldraledig med 1-åringen. Nu lutar det åt att jag kommer bli sjukskriven igen då mina symptom bara blir värre och värre. Om jag blir sjukskriven måste min man börja jobba igen. Vi har inte råd att vara hemma båda två.

Nu till min fråga...

Får jag vara sjukskriven pga foglossning och karpaltunnelsyndrom samtidigt som min 1-åring inte går på förskola? Måste min man eller någon anhörig ta hand om barnet för att jag ska få rätt att vara sjukskriven?

• Svar på tråden Gravid och sjukskriven samtidigt som första barnet inte hunnit börja på förskola
  • Alexi

Men när ni räknar på ekonomin så kan ni ju räkna med att din man tar ut sju dagar per vecka, det gör ju stor skillnad ekonomiskt.

• Dixie
    miscela05 skrev 2015-03-10 08:30:13 följande:

Jag har ju inte försökt att ta hand om 1-åringen själv så jag vet ju inte om jag ens skulle klara av det. Jag kommer förmodligen inte klara det.

Vad är mina alternativ?

Om du inte kan ta hand om barnet så får ju pappan ta hand om barnet - finns ju inte så många andra alternativ - om ni inte har en förskoleplats. 
  • Dixie
    lindalinaa skrev 2015-03-10 08:44:17 följande:
    Vadå nån annan måste ta hand om barnet? Är man sjukskriven har man rätt till förskola för sitt barn punkt.
    ja - men då behöver man ju ha en förskoleplats - tyvärr är det ju svårt att få plats på många ställen! 
  • cissi82

Jag har varit sjukskriven sen vår son föddes pga en fraktur precis innan sonen föddes (7/4-14) så han fick komma lite tidigare med akut snitt. I mitt läkarintyg står det att jag är sjukskriven från föräldraledighet och oförmögen att ta hand om mitt barn.
    Min man får då vara hemma istället. Är barnet över 240 dagar kan man vabba om den andra föräldern är sjukskriven. Dock bara 60 dagar per år. Sen får han ta föräldraledigt.

• Anonym (Vattendroppen)

Jag blev sjukskriven (inte graviditetsbesvär men ändå) när min minsta var ett år och inte hade börjat förskola än. Jag var tvungen att redogöra för vem som tog hand om barnet på dagarna för det "fick" jag inte göra själv.

Nu var det inget problem för mig, jag kunde verkligen inte ta hand om barnet själv och min man och min mamma (pensionär) turades om att vara hemma tills vi hade ordnat med förskoleplats.

• Minza83

Min kompis är sjukskriven och får inte ha sitt barn hemma! För att få sjukpenning så Måste barnet ha någon form av barnomsorg eller att den andra föräldern är föräldraledig..

Så ska du vara sjukskriven och din man jobba så måste ert barn vara på förskolan 8h per dag om jag förstått det hela rätt..

• miscela05

Tack för era svar.

Det är ca 5 mån kvar av graviditeten. Eftersom förskoleplats bara är att drömma om så får det nog bli pappan och farmor (pensionär) och eventuellt någon annan släkting som får hjälpa till. De där 60 VAB-dagarna hjälper ju lite.

Typiskt att man ska behöva tänka på sådant här när man blir sjuk. Det är inte lätt att få ihop vardagen...

• Alexi

Fast i just ditt fall måste ni väl ha kalkylerat med risken när ni satsade på två barn så tätt, i och med att du blev sjukskriven så tidigt första gången?

• miscela05
    Alexi skrev 2015-03-10 12:52:34 följande:

Fast i just ditt fall måste ni väl ha kalkylerat med risken när ni satsade på två barn så tätt, i och med att du blev sjukskriven så tidigt första gången?

Det var inte planerat att vi skulle få barn så tätt. Jag hann aldrig få mens och började därför inte med p-piller. Det är olyckligt att behöva drabbas av smärtor och jag kämpar på med att jobba 100% så länge det går. Behöver inte fler motgångar och speciellt inte av troll på FL.
  • Alexi

Haha är det mig du kallar troll? Då bör du nog se över din definition av troll, det känns inte som att den överensstämmer med övrigas på familjeliv.

Jag kan nog för övrigt mer än de flesta här om regler kring bland annat sjukpenning och föräldrapenning, de flesta brukar svara tack på ett trevligt sätt över att få svar, inte kalla folk vid öknamn.

• pigglet
    miscela05 skrev 2015-03-10 12:07:39 följande:

Tack för era svar.

Det är ca 5 mån kvar av graviditeten. Eftersom förskoleplats bara är att drömma om så får det nog bli pappan och farmor (pensionär) och eventuellt någon annan släkting som får hjälpa till. De där 60 VAB-dagarna hjälper ju lite.

Typiskt att man ska behöva tänka på sådant här när man blir sjuk. Det är inte lätt att få ihop vardagen...

Tror inte ni kommer kunna ta VAB-dagar. Tillfällig föräldrapenning kan man få antingen när barnet eller dess vårdare är sjukt. Barnet är friskt, pappan (som är barnets ordinarie vårdare, eftersom du skulle jobbat och han skulle varit hemma) är också frisk. Så jag kan inte se hur ni på något sätt skulle kunna ha rätt till TFP.

Man KAN vara sjukskriven och ändå få vårda sitt barn hemma. Beror naturligtvis på vad man har för jobb, och varför man är sjukskriven. Jag vet de som utan problem kunnat ta hand om sitt barn, men inte kunnat jobba.
    Däremot så när det gäller dig så har du ju så kroppsliga problem att du inte ens kommer kunna jobba på kontor, och då tror jag inte att det heller kan vara möjligt att ta hand om en 1-åring. Så just i ert fall tror jag absolut inte att försäkringskassan skulle godkänna att du vårdar barnet. Så ni får börja se er om efter andra alternativ.
Svar på tråden Gravid och sjukskriven samtidigt som första barnet inte hunnit börja på förskola