• scrapparlotta

Bra billig speldator, vilken??

Har du kunskap om datorer, då skulle jag vilja ha din hjälp...om du har tid och lust med det. Jag kan inte detta...

Det är så att mina barn, 8 och 10 år ska köpa sig var sin dator. Dom har sparat ihop en bra slant själva, ca 3000 kr och resten ska vi lägga till. Dom ska ha en dator som dom kan spela minecraft på, musik och titta på filmer. Skypa vill dom nog åxå kunna. Men samtidigt vill vi inte köpa en megadyr dator. Så om nån har tid, vill ni kika in på netonnets, elgigantens eller mediamarkts hemsida och kolla vilken dator dom skulle kunna tänkas köpa. Storleken spelar ingen större roll...det är bättre att den funkar till spel och sånt. Så orkar nån och har tid att kika in där och sen länka mig bra, men prisvänliga datorer.

Tusen tack på förhand

• Svar på tråden Bra billig speldator, vilken??
  • KäntBärtil

www.netonnet.se/art/dator/laptop/lenovo-y50-7059429340/210765.2001/

Rekommenderade denna till grannens barn pojke och flicka i ungefär samma ålder. De fick den i julklapp och är mycket nöjda :) De kör mest Minecraft och Sims 3 på den.

Kolla efter Nvidia GTX (viktigt med X:et) grafikkort när du skall köpa för de är anpassade för spel ASUS med GT820M är inte anpassad för spel.

• Monchichier
    ormtjusarn skrev 2015-03-10 11:10:48 följande:

Hejsan! 
    Vid köp av dator skulle jag STARKT rekommendera av märket Asus. Dom bygger bra datorer för en shysst peng.

AKTA dig för Lenovo.

Mvh 

Får man fråga varför du tycker att man ska akta sig för Lenovo?
  • suziz
    KäntBärtil skrev 2015-03-10 11:23:30 följande:

Rekommenderade denna till grannens barn pojke och flicka i ungefär samma ålder. De fick den i julklapp och är mycket nöjda :) De kör mest Minecraft och Sims 3 på den.

Kolla efter Nvidia GTX (viktigt med X:et) grafikkort när du skall köpa för de är anpassade för spel ASUS med GT820M är inte anpassad för spel.

Men GT820M klarar ju Minecraft.
  • scrapparlotta
    KäntBärtil skrev 2015-03-10 11:23:30 följande:

Tack för tipset, men 7000 kr....nja, där har vi nog passerat en gräns. Max 5500 har vi sagt....men gärna mindre. Men tack för att du hjälper mig
  • KäntBärtil
    suziz skrev 2015-03-10 11:45:36 följande:
    Men GT820M klarar ju Minecraft.
    Om du bara vill att datorn skall funka idag så... Nvidia GT är för kontorsgrafik GTX är för spel.
  • suziz
    KäntBärtil skrev 2015-03-10 12:46:37 följande:
    Om du bara vill att datorn skall funka idag så... Nvidia GT är för kontorsgrafik GTX är för spel.
    Nja, för det som TS barn ska använda datorerna till så fungerar det.

Ska man ha en dator med ett GTX-grafikkort så blir det genast dyrare, runt 7000 kr för de billigaste. Och eftersom barnen inte spelar spel som behöver ett sådant grafikkort idag så är det inte nödvändigt även om det förstås är bra ifall de hittar andra spel som de vill spela som är mer grafikkrävande.

Den billigaste uttalade speldatorn på NetOnNet är denna:
    http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/anvandningsomrade/spel/hp-pavilion17-f019no/206655.6039/

Den skulle ju fungera utmärkt, även om de hittar på att vilja spela in när de kör Minecraft vilket inte är helt otroligt att de kommer att vilja.
  • scrapparlotta

Nu pratar ni lite grekiska för mig Bör jag köpa en dator med den GTS_grafikkortet? Jag vill inte slänga ut för mycket pengar nu. Om två - tre år kanske dom köper en ny.... Så vi behöver inte värstingarna

• suziz
    scrapparlotta skrev 2015-03-10 10:50:16 följande:
    Ok, det har dom inte pratat om....du menar spela in när dom spelar minecraft? Eller andra videosnuttar? Men det tror jag inte dom tänker.....Dom vill ha det till spel, och då mest minecraft....men även andra spel. Dom spelar musik och filmer. Skypar med vänner och sånt.
    Är verkligen jättetacksam, blir att räkna deras pengar och se vad dom sparat ihop :)
    Precis, om de vill spela in Minecraft. Ska de spela andra spel än Minecraft kan det vara bättre att satsa på en något dyrare dator men det beror på vilka spel det är.

Den jag länkade till först är nog den som jag skulle satsat på om jag var er.
  • KäntBärtil
    suziz skrev 2015-03-10 13:18:56 följande:
    Nja, för det som TS barn ska använda datorerna till så fungerar det.

Ska man ha en dator med ett GTX-grafikkort så blir det genast dyrare, runt 7000 kr för de billigaste. Och eftersom barnen inte spelar spel som behöver ett sådant grafikkort idag så är det inte nödvändigt även om det förstås är bra ifall de hittar andra spel som de vill spela som är mer grafikkrävande.

Den billigaste uttalade speldatorn på NetOnNet är denna:
    http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/anvandningsomrade/spel/hp-pavilion17-f019no/206655.6039/

Den skulle ju fungera utmärkt, även om de hittar på att vilja spela in när de kör Minecraft vilket inte är helt otroligt att de kommer att vilja.
    Den datorn är helt okej :)
  • thekinglol

Hej. När man ska skaffa dator är det många faktorer som stämmer in. Vad man ska spela. Hur länge man vill den ska hålla osv. I detta fallet är det bara lite man ska tänka på jag har tittat runt lite på datorer om man ska kunna köra spelen och det ska bli relativt roligt för barnen så får man ju ligga mellan fem och sex tusen. Denna datorn jag har tagit fram kommer hålla cirka 3-5 år. Detta beror helt på hur man använder om din dator ska hålla länge måste du ha det organiserat i hårddisken samt att du måste hålla insidan av datorn ren från speciellt damm och annat smuts. Man ska vara försiktig var man sätter datorn eftersom att fläktarna måste ha plats till att ta in luft och skicka ut luft. Jag rekommenderar att du inte sätter den på golvet eftersom där finns mycket smuts samt att barnen inte ska ha läsk eller godis vi den. Jag har tittat på denna datorn den kostar 499 kr mer än vad du tänkt dig men den håller i 3-5 år. Så detta är vad jag rekommenderar iallafall

www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/stationara-datorpaket/datorpaket-22-tum/acer-aspiretc-605vs228ne/212436.4020/

Lycka till med sökandet av datorn 

Obs jag är inte expert med är ändå bra med datorer. Jag byggde min första dator när jag var 10 år och jobbar nu inom it branschen 

Mvh

• Bozz

IT-Shoppen har speldatorer i alla möjliga prisklasser och för alla typer av spel ? från värstingarna på marknaden till en billig speldator som ändå är gjorda för att klara prestandakrävande spel.

https://www.it-shoppen-butik.se/speldatorer/

Lycka till med sökandet av datorn 

Svar på tråden Bra billig speldator, vilken??