• Anonym (Sofia)

Hur lyckas man bli så utsatt som folket i "Givning People"?!?!

Har just tittat på sidan "Givning People" och förfäras lite över hur många det är som inte klarar sig i Sverige. En för hög elräkning här, ett tandläkarbesök där och hoppsan sa, så står barnen utan mat!

Är folk i Sverige sådana ekonomiska idioter, eller vad är det för fel?!?!

En pappa skrev att han vände sig av och an av oro om natten eftersom han inte visste om sonen skulle få mat på bordet. Herregud, det får man väl SE TILL  som VUXEN att han får!

Jag säger inget om familjer som inte fått pengar in alls, för att a-kassa / FK strular och man får gå upp till ett halvår utan utbetalningar, men annars. . . Till och med när jag levde på existensminimum sparade jag i alla fall 500 varje månad för att ha en buffert. Nu undrar jag uppriktigt - varför gör inte alla det?!?!

PS: Själv skulle jag aldrig skänka en spänn till de här människorna, men gärna till Djurrättsalliansen eller Läkare utan gränser!

• Svar på tråden Hur lyckas man bli så utsatt som folket i "Givning People"?!?!
  • nozpa
    Anonym (Sofia) skrev 2015-03-10 11:19:06 följande:

Jag gick in och läste för att en vän skrev om gruppen i sin status. Sedan läste jag ett par stycken innan jag gav upp hoppet om mänskligheten.

Visst kan det bli kört om tillräckligt mycket händer samtidiigt som det inte kommer några åengar iun, men så var det inte i många av fallen på GP. Istället stod det om vardagliga saker som en högre elräkning (får man väl för attans räkna med på vintern.  . . ) och liknande. Det var DET som jag reagerade på!
    Okej. Om det är människor i ekonomiskutsatthet som får dig att ge upp hoppet om människan så bör du läsa lite nyheter och se vad som händer runt om i världen.
    Eller läsa din egen inställning till utsatta människor.
    Du har själv levt ganska fattigt, borde du inte ha ett öppnare sinne då? Fast det är precis som föredetta rökarna, det är dom som är de största motståndarna mot rökare.

Lite hävdande, lite bättre, lite mer värd sådär.
  • Anonym (Sofia)
    nozpa skrev 2015-03-10 11:30:21 följande:
    Okej. Om det är människor i ekonomiskutsatthet som får dig att ge upp hoppet om människan så bör du läsa lite nyheter och se vad som händer runt om i världen.
    Eller läsa din egen inställning till utsatta människor.
    Du har själv levt ganska fattigt, borde du inte ha ett öppnare sinne då? Fast det är precis som föredetta rökarna, det är dom som är de största motståndarna mot rökare.

Lite hävdande, lite bättre, lite mer värd sådär.

Det har ingenting med det att göra. Klart att det inte handlar om ens värde som människa! Jag tycker dock att det är MYCKET skumt med hur vissa beter sig!
  • neverpreggo

Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att förstå och hur viktigt det är att säga att du skulle aldrig ge? Jahapp.

Det kanske inte alltid heller är exakt den där elräkningen eller annan mer publik orsak som är problemet. Kanske har någon familjemedlem varit inlagd på sjukhus, att någon hämtat ut medicin men att elräkningen är lättare att ha ute på internet på en sida där någon kommer träffa en.

Mediciner kan vara dyrt, att plötsligt tvättmaskinen går sönder eller något annat som behövs. Man behöver inte vara ett Lyxfällanfall av dålig planering/spendering för att råka hamna i en situation där någon månad går minus.

• Anonym (Sofia)

Sitter och läser lite till och ser hur en "stackare" önskar sig blöjor (av ett dyrare märke) och våtservetter! Ja, kan man inte tvätta barnet med tvättlapp / handduk trots att ekonomin är så knapp så förstå man ju att de måste tigga. Ska inte skriva mer vad jag tycker. . .

• sextiotalist
    Anonym (Sofia) skrev 2015-03-10 13:56:22 följande:

Sitter och läser lite till och ser hur en "stackare" önskar sig blöjor (av ett dyrare märke) och våtservetter! Ja, kan man inte tvätta barnet med tvättlapp / handduk trots att ekonomin är så knapp så förstå man ju att de måste tigga. Ska inte skriva mer vad jag tycker. . .

Det kan jag hålla med om. När mitt barn föddes, då fixade jag tvättlappar av gamla slitna frottéhanddukar och sydde lakan av några av våra gamla lakan. Sedan hittade jag ett gammalt fint spetsörngott som jag flyttade spetsen på, så fick det bli "finlakan".
    Men det är något som många glömmer av, att man behöver inte slänga en frottéhandduk bara för att den är sliten i kanterna
  • Mandel

Nu låter jag mina livserfarenheter flöda fritt! (en del kallar det fördomar )

En del av de som hamnar i ekonomiskt trångmål har verkligen gjort allt rätt och gjort all som de har kunnat och lite till för att inte hamna där.
    Det har skitit sig rejält och gått åt helvete och samhället har mer eller mindre stått vid sidan av och tittat på. Kan röra sig om dödsfall, arbetsplatsolyckor, kroniska sjukdomar osv.
    Dessa är i minoritet.

Majoriteten består av folk som gjort en mängd dåliga val och som saknar förmågan till långsiktig planering och prioritering. Dessa saknar även förmågan att själva se sitt ansvar och att sedan ta ansvar för att komma ur situationen. De skyller ofta på andra och kräver att andra ska lösa problemet. Ofta saknas utbildning, blev förälder i ung ålder, separationer, rökning, hög konsumtion, avbetalningar, blancolån osv.

Den första gruppen gråter sällan ut vare sig i media eller på sociala medier och tigger mat/pengar/saker. De är för stolta för det. De vill verkligen klara sig själva.
    Den andra gruppen är de som skriker högst och uppmärksammas mest och får mest fördelar. De ska bara ha och ha och ha. 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Liten)
    Anonym (Sofia) skrev 2015-03-10 13:56:22 följande:

Dyrare blöjor kan jag förstå om det är de som passar barnet. När mina var små försökte jag vara ekonomisk och testade alla sorter, men många av blöjorna funkade inte på mina barn, de läckte och höll på, och då blir det inte så mycket billigare när man måste byta mycket oftare, tvätta oftare osv... minns att en billig blöjsort läckte så fort min bebis bajsade så det kom på kläder och lakan och allting, vilket ju inte blev billigare i längden.
  • sextiotalist
    Mandel skrev 2015-03-10 14:27:47 följande:

En del av de som hamnar i ekonomiskt trångmål har verkligen gjort allt rätt och gjort all som de har kunnat och lite till för att inte hamna där.
    Det har skitit sig rejält och gått åt helvete och samhället har mer eller mindre stått vid sidan av och tittat på. Kan röra sig om dödsfall, arbetsplatsolyckor, kroniska sjukdomar osv.
    Dessa är i minoritet.

Majoriteten består av folk som gjort en mängd dåliga val och som saknar förmågan till långsiktig planering och prioritering. Dessa saknar även förmågan att själva se sitt ansvar och att sedan ta ansvar för att komma ur situationen. De skyller ofta på andra och kräver att andra ska lösa problemet. Ofta saknas utbildning, blev förälder i ung ålder, separationer, rökning, hög konsumtion, avbetalningar, blancolån osv.

Den första gruppen gråter sällan ut vare sig i media eller på sociala medier och tigger mat/pengar/saker. De är för stolta för det. De vill verkligen klara sig själva.
    Den andra gruppen är de som skriker högst och uppmärksammas mest och får mest fördelar. De ska bara ha och ha och ha. 

Det finns undersökningar om vilka som blir överskuldsatta (som det fint heter), en majoritet är faktiskt de som har hamnat där pga dödsfall, skilsmässa, sjukskrivningar och arbetslöshet, sedan finns det självklart många som hamnar där pga lyxfälleliv
    Självklart så hade de flesta agerat annorlunda om de hade haft facit i hand, men de har kanske gjort exakt samma val, som grannen, som det inte gick åt skogen för.

• John D
    sextiotalist skrev 2015-03-10 15:17:20 följande:
    Det finns undersökningar om vilka som blir överskuldsatta (som det fint heter), en majoritet är faktiskt de som har hamnat där pga dödsfall, skilsmässa, sjukskrivningar och arbetslöshet, sedan finns det självklart många som hamnar där pga lyxfälleliv
    Självklart så hade de flesta agerat annorlunda om de hade haft facit i hand, men de har kanske gjort exakt samma val, som grannen, som det inte gick åt skogen för.
    Har du nån länk till en sådan undersökning eller tips på var man hittar dom?

Jag har rätt bra insikt i både sociala myndigheter och kronofogden och måste säga att min personliga erfarenhet stämmer inte alls med det du säger.
    Det är en väldigt liten minoritet som blir överskuldsatta pga dödsfall, olyckor, arbetslöshet eller annan 'force majeure'.

Det absolut vanligaste är en kombination av ansvarslöshet, ren ignorans samt dålig inkomst. Dom flesta verkar tro att man ska kunna ha fint hus, topprustat, en BMW och utlandssemester eftersom dom ser andra som har det. Att andra kanske jobbar hårt och har en hög inkomst medan dom själva går på bidrag verkar aldrig riktigt sjunka in hos dom.
  • Anonym (Liten)
    Mandel skrev 2015-03-10 14:27:47 följande:

Dessa är i minoritet.

Det kan ju också vara en kombination av båda, psykisk ohälsa som leder till saknad förmåga att långsiktigt planera osv.

Vi är ganska fattiga, min sambo blev nyligen förhoppningsvis rätt diagnoserad efter att ha mått dåligt i över 30 år (är 40 nu så han har alltså mått dåligt sedan unga skolåldern). Då på "den tiden" söktes inte hjälp, och tyvärr är det mycket så att för att kunna få hjälp när man är sjuk måste man vara frisk.

Min sambo har ett ganska dåligt konsekvenstänk och kan göra helt galna prioriteringar, jag försöker parera så gott det går. Vi hankar oss fram dock och jag skulle aldrig i livet snyfta ut på någon sida på facebook. Jag vet ju att vi hade kunnat göra bättre, problemet är ju att hjärnan inte alltid hänger med när man försöker hitta de positiva sakerna i vardagen, som tyvärr ibland då blir negativa veckan efter.

Mat på bordet har vi dock alltid haft, men ibland tack vare släkt.
    Vad jag vill säga är att den där majoritetsgruppen, att en del kan ha vuxit fram ur den första gruppen. Kanske känner man sig så jäkla sviken på livet (inte samhället) att man inte orkar bry sig längre.
  • sextiotalist
    John D skrev 2015-03-10 15:29:23 följande:
    Har du nån länk till en sådan undersökning eller tips på var man hittar dom?

Jag har rätt bra insikt i både sociala myndigheter och kronofogden och måste säga att min personliga erfarenhet stämmer inte alls med det du säger.
    Det är en väldigt liten minoritet som blir överskuldsatta pga dödsfall, olyckor, arbetslöshet eller annan 'force majeure'.

Det absolut vanligaste är en kombination av ansvarslöshet, ren ignorans samt dålig inkomst. Dom flesta verkar tro att man ska kunna ha fint hus, topprustat, en BMW och utlandssemester eftersom dom ser andra som har det. Att andra kanske jobbar hårt och har en hög inkomst medan dom själva går på bidrag verkar aldrig riktigt sjunka in hos dom.
    Enkelt att googla
    http://www.kronofogden.se/download/18.e395c37136463f43968000569/Overskuldsattningens+orsaker+och+konsekvenser.pdf
    http://lup.lub.lu.se/luur/download?

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1413087&fileOId=1413103

Min svägerska arbetar också med dessa frågor
  • Anonym (hyenor)
    Anonym (N) skrev 2015-03-10 10:30:52 följande:

Jag är inte med på den sidan, men en snarlik. Jag förvånas och förfasas över vad det är för fel på dessa människor. Ena sekunden har de inte mat på bordet och i nästa är de med i en utlottning av exempelvis cigaretter eller snus.. medan de är oroliga över att deras barn inte har mat på bordet. Jag vet eg inte varför jag är med på sidan, har aldrig skänkt något till någon där. Jag ger dock pengar till andra, ex Cancerfonden och liknande.

Du ger inte pengar och tycker det är fel på människorna osv.. Det är alldeles uppenbart varför att du är där, du är bara ytterlgiare en osympatisk människa som gillar att se på andras misär och klaga på dom samtidigt som du själv sitter och har det bra. beklämmande med människor som du

Ha åtminstone vett att gå ur gruppen om du bara ser ner på människorna annars är du bara en mänsklig hyena
  • Anonym (hyenor)
    Anonym (Sofia) skrev 2015-03-10 11:19:06 följande:

Jag gick in och läste för att en vän skrev om gruppen i sin status. Sedan läste jag ett par stycken innan jag gav upp hoppet om mänskligheten.
    och här har vi en till hyena

vad är det för fel på er? jag ger upp hoppet om mänskligheten pga av ert beteende
    brukar ni titta på olyckor också och komma med småsura kommentarer
  • Anonym (visa sympati!)

Jag tycker TS verkar vara väldigt osympatisk.

Själv är jag 30plus och har levt på existensmin. de sista 15 åren(!) pga svårt att jobba med min sjukdom (schizofreni). Det har varit tufft många ggr, och utan min mors hjälp hade jag troligen varit död för länge sedan. Dessutom ang. rökning så finns det faktiskt forskning som tyder på att det är de allra fattigaste som röker mest! Hur det blivit så vet jag inte, men jag kan också intyga att det stämmer då jag själv röker ibland. Det är självmedicinering för mig. Googla om ni inte förstår.

• Anonym (Liten)
    Anonym (visa sympati!) skrev 2015-03-10 16:13:37 följande:

Jag tycker TS verkar vara väldigt osympatisk.

Själv är jag 30plus och har levt på existensmin. de sista 15 åren(!) pga svårt att jobba med min sjukdom (schizofreni). Det har varit tufft många ggr, och utan min mors hjälp hade jag troligen varit död för länge sedan. Dessutom ang. rökning så finns det faktiskt forskning som tyder på att det är de allra fattigaste som röker mest! Hur det blivit så vet jag inte, men jag kan också intyga att det stämmer då jag själv röker ibland. Det är självmedicinering för mig. Googla om ni inte förstår.

Jag tror att många inte förstår det här med att leva på existensminimum så länge. Ett par månader, ett år, ja, det funkar. Men man får ju aldrig chansen att bygga upp en buffert, och varje gång något oförutsett inträffar så tar det månader att ordna upp det. En enda räkning som släpar efter, så släpas en till efter nästa månad osv.
    De som inte lever på existensminimum kan aldrig förstå hur det är, att alltid behöva offra något annat när man vill unna sig någonting. För man måste ju unna sig saker också, ibland.
Svar på tråden Hur lyckas man bli så utsatt som folket i "Givning People"?!?!