• katten9292a

min sambo slog min valp

hej

min sambo slog precis min 3 månaders valp på nosen 2 gånger när hon inte ville lyssna på han.

jag blev skit för förbannad på han och förklarade att man inte kan göra så, att de kan bli allvarliga konsekvenser för valpen.

Han lyssnar såklart inte på mig utan blev istället arg på mig och sa att så kan man visst göra.

Nu är jag jätte rädd att han ska göra det ingen och eftersom han aldrig lyssnar på mig tänkte jag fråga vad eran åsikt är ang att göra så mot en liten valp?

Så han kan fatta att man inte gör så!!

• Svar på tråden min sambo slog min valp
  • SandraP81

Ni kan väl (ska väl) gå en valpkurs tillsammans? Då får man ju lära sig hur man gör. Och han får höra det från någon annan än dig..

• Purplepill

Släng ut idioten. Din valp får sannolikt men för livet om det upprepas. Jobbigt och dyrt att jobba bort...

• SandraP81

Tillägg: sen finns det ju jättebra litteratur om hunduppfostran på biblioteket! Låna hem och ge till honom.

Att slå en 3 månaders är befängt, det ger absolut ingenting. Kan på sikt leda till en osäker och aggressiv hund. Det är som att slå en liten bebis liksom.

• Rainbow gg

Din valp eller er valp? Är det din och endast din så är det du som bestämmer uppfostringsmetod annars är detta något ni borde diskuterat innan ni skaffade hund. Det finns många många metoder och några anser att det är okej att knäppa på nosen eller skrämmas med högljuda saker. Andra metoder säger att man i princip inte ska korrigera dåliga beteenden alls.

Men att knäppa en valp på nosen tror iallafall inte jag kommer åstakomma något positivt. Bättre att ni snabbt lär den 'nej'. Lärde min hund att 'nej' betyder 'stopp och titta på mig', alltså inget negativt betingat nej och jag slipper skrika " nej och fy" som en del gör.

• Birgitta02

Din kille är en idiot. Det enda som kommer ske är att valpen kommer bli rädd för händer. Händer ska vara mjuka och smeka och vara snälla. Tillrättavisning via slag är bara av ondo.

Gå valpkurser ihop. Läs böcker - moderna böcker. Finns fortfarande folk som tror att man gör en hund rumsren om man stoppar dess nos i kisset när den olyckats på ett golv!

• katten9292a

Nu säger min sambo efter att ha läst era svar att

"jag slog bara med två fingrar på nosen"

Och tycker fortfarande han gjort rätt!!!!!!!!!!!! :( :( :(

• Vanillaextract

Man slår inte levande varelser. Valpen är en oskyldig varelse som inte kan beskydda sig själv så det är upp till dig att beskydda den. Kan inte din sambo förstå att det är fel att slå en valp är det upp till dig att sätta valpen i säkerhet. Antingen gör du dig av med sambon eller så hittar du ett annat hem till valpen.

• Birgitta02
    katten9292a skrev 2015-03-10 11:56:44 följande:

Jag tror inte din sambo gjort allvarlig skada. Men problemet är ju att valpen inte kommer lära sig något av det i alla fall. Han bör nog läsa på så han sänder RÄTT signaler till valpen under uppfostran. Och valpar begriper inte vad man säger. De är inte födda med svenska språket. De klarar ETT ord. Efter många många upprepningar samtidigt som ni med mjuka händer vägleder. Många säger en hel mening till en hund, som inte begriper nåt alls och bara blir förvirrad. Att smälla till lite på nosen gör inte att den förstår bättre.

Gör om och gör rätt käre sambo!
  • Dexter dot com

Be din sambo läsa och lära sig lite om hundfostran, träningsmetoder, samarbete, trygghet mm när det gäller valpar. Om han inte ändrar sig i sitt tankesätt och förhållningssätt mot valpen skulle jag personligen aldrig lämna valpen ensam en sekund med honom.

• lyft

ta och rulla ihop en tidning och nästa gång din sambo gör något du inte tycker om slår du han med tidningen över näsan. och sen påstår du att så kan man visst göra.

• Sötsug

Jag hade lackat totalt. För mig är sånt där beteende helt oacceptabelt. Man han kunnat förstå lite grann om han ville tillrättavisa hunden på något vis. Men för att den inte lyssnade. Då finns det andra sätt att kalla på uppmärksamhet. Tycker ni borde gå på en valpkurs.

- what doesn't kill you, only makes you stronger -
  • Thyla
    katten9292a skrev 2015-03-10 11:56:44 följande:

släng ut sambo jäveln!!!!! Han bara ljuger. Han slog din valp och han har inte ens vett att ha ånger. En liten valp på 5kg mot 90kg? Wow---en sån karl. (ironi)
    Släng ut skitstöveln

Jag hade ett ex som slog till min hund. Han tyckte också han gjorde rätt. Folk som slår djur brukar ha nån störning av nåt slag. Behöver jag nämna att det är ett symtom bland psykopater?
  • Birgitta02
    Thyla skrev 2015-03-11 21:03:33 följande:
    släng ut sambo jäveln!!!!! Han bara ljuger. Han slog din valp och han har inte ens vett att ha ånger. En liten valp på 5kg mot 90kg? Wow---en sån karl. (ironi)
    Släng ut skitstöveln

Jag hade ett ex som slog till min hund. Han tyckte också han gjorde rätt. Folk som slår djur brukar ha nån störning av nåt slag. Behöver jag nämna att det är ett symtom bland psykopater?
    Nu överreagerar du. Alla kan lära om och lära rätt. Det är ju inte så att han misshandlat hunden. TS säger "slog" - enligt sambon duttade han till valpen med ett par fingrar på nosen. Inte helt ok - säger jag inte alls - men man slänger inte ut en människa för det. Perspektiv!
  • Trassel14
    katten9292a skrev 2015-03-10 10:45:18 följande:

hej

min sambo slog precis min 3 månaders valp på nosen 2 gånger när hon inte ville lyssna på han.

jag blev skit för förbannad på han och förklarade att man inte kan göra så, att de kan bli allvarliga konsekvenser för valpen.

Han lyssnar såklart inte på mig utan blev istället arg på mig och sa att så kan man visst göra.

Nu är jag jätte rädd att han ska göra det ingen och eftersom han aldrig lyssnar på mig tänkte jag fråga vad eran åsikt är ang att göra så mot en liten valp?

Så han kan fatta att man inte gör så!!

Nej, det är INTE ok att slå en levande varelse. Nu vet jag inte alls bakgrunden, men vad var det för bakgrund som gjorde att valpen fick en sådan tillsägelse. Men mitt ex slog min valp över nosen så fort han högg/bet honom, men samtidigt sa han nej. Kan säga att nu 1,5 år senare så är det inga fel eller större men på min hund. Jag blev också förbannad på mitt ex. 
    Läs på om hunduppfostran, gå kurs och hitta en uppfostringsteknik som passar er. 
  • Thyla
    Birgitta02 skrev 2015-03-12 11:51:17 följande:
    Nu överreagerar du. Alla kan lära om och lära rätt. Det är ju inte så att han misshandlat hunden. TS säger "slog" - enligt sambon duttade han till valpen med ett par fingrar på nosen. Inte helt ok - säger jag inte alls - men man slänger inte ut en människa för det. Perspektiv!
    Åh jo det gör man! Speciellt om han inte visar ånger och gör om samma skit igen.
    Ts sade också slog i början. Mannen ändrade sig sen till duttat till för att rättifärdiga sitt handlande. Det är ännu mer uselt! Då kan man undra hur han behandlar andra människor. Först okey att slå till en varelse, sedan okey att ändra storyn, och även okey att han gjorde rätt. Samt inte visa nån ånger. Knäppt.

När mitt ex slog min hund gav jag en chans till; han behandlade inte hunden värdigt efter det heller.
    Folk som misshandlar/slår djur är aldrig bra människor. Så alla sådana människor ska hålla sig borta från mig. Har personen den knäppa uppfattningen att knäppa hundar på nosen, slänga saker på dem osv; och inte ens kan förstå att det är psyko beteenden. Så är det hejdå fortare än kvickt.

Poängen är att det inte spelar nån roll att det är en hund. Att personen tycker det är okey att göra så mot en levande varelse betyder också att personen tycker det är okey att göra illa andra. Det är perspektiv; erfarenhet.

Gör själv analysen; se hur människor som slår sina djur eller tycker det är okey att använda våld mot sina husdjur behandlar sina medmänniskor. Inga riktiga charmtroll precis.
  • SasuButt

en hund som blir slagen som bestraffning kommer att bli en spänd osäker hund som kan bli aggressiv när den växer upp.

Om ni ska träna en hund ska man göra det med Positiv träning. om den försöker hoppa upp i soffan tex. putta den lätt bakåt, inte hårt, och säg nej.

Man ska ALDRIG uppfostra en hund med aggresivitet. många av kampraserns blir uppfostrade på detta sätt, inta alla, men folk tror att man måste vara aggresiv med dom. detta leder till de hundar man ser på nyheterna som attakerar barn etc.

En hund some har uppfostrats med lek och belöningar, samt positiv energi blir lugna, lydiga familjehundar.

Gå på valpkurs med din sambo så han lär sig hur man uppfostrar en hund på rätt sätt!

• Solidaritet
    lyft skrev 2015-03-10 14:58:21 följande:

ta och rulla ihop en tidning och nästa gång din sambo gör något du inte tycker om slår du han med tidningen över näsan. och sen påstår du att så kan man visst göra.

Bra idé. Jag tror att det fungerar bättre på sambos än på hundar. 
Svar på tråden min sambo slog min valp