• framtiden

    apt/utvecklingsdagar

    hej
    jag är sjukskriven nu på deltid.
    min arbetsgivare har inte anmält detta än fast de gäller från igår

    vi pratade om vår utvecklingsdag dag som kommer nästa vecka och hon önskade gärna att jag försöker vara med. dagen kommer att börja med frisvård 1h timma och sedan 1timmas frukost därefter börjar dagen med föreläsning och disskussion. Jag vet inte riktigt hur delaktig jag skulle klara vara i disskussionerna men de skulle kännas bra att närvara för all info hur vi ska jobba med våra brukare.
    Jag kan känna att jag känner mig osäker om jag orkar en hel dag men med tanke på att de är en utvecklingsdag med friskvård så kanske jag borde försöka.
    men då undrar jag om det är okej för försäkringskassan så att jag inte blir ifrågasatt samt om jag har rätt att ta bort 4timmar från en annan dag den veckan?
    ja vet ju att de kommer ta oerhört mycket av mig.

  • Svar på tråden apt/utvecklingsdagar
  • Försäkringskassan

    Hej!


    Du som anställs för minst en månad eller har arbetat sammanhängande i 14 dagar har rätt till sjuklön från arbetsgivaren de första 14 dagarna i din sjukperiod. Svaret på din fråga beror på om de 14 första dagarna i din sjukperiod har passerats när er utvecklingsdag äger rum.

    Om utvecklingsdagen äger rum under den period som du får sjuklön från din arbetsgivare så är Försäkringskassan inte involverad vid det tillfället. Om du har möjlighet att vara med på hela utvecklingsdagen så klassas du som frisk och åter i arbete den dagen. Det finns dock en återinsjuknanderegel som innebär att om du har varit sjuk, börjar arbeta och därefter insjuknar på nytt inom fem dagar räknas den nya sjukperioden som en fortsättning på den tidigare. Då räknas inte någon ny karensdag och du kan få ersättning redan den första dagen i den nya sjukperioden. I ditt fall innebär det att din arbetsgivare betalar sjuklön till och med dagen innan utvecklingsdagen, betalar ordinarie lön för utvecklingsdagen och forsätter sedan att betala sjuklön efter utvecklingsdagen. Om du fortfarande är sjukskriven när de sammanlagda 14 sjuklönedagarna har passerat sjukanmäler din arbetsgivare dig och du kan ansöka om sjukpenning från Försäkringskassan.

    Om utvecklingsdagen däremot äger rum efter de första 14 dagarna i din sjukperiod, det vill säga under perioden som du ansöker om sjukpenning från Försäkringskassan, så behöver du informera oss om att du har varit tillbaka helt i arbete under din utvecklingsdag så att du inte får sjukpenning och hel lön för samma dag. Detta gör du genom att friskanmäla dig till Försäkringskassan den dagen som du deltar i utvecklingsdagen och sedan åter sjukanmäla dig dagen efter när deltidssjukskrivningen fortsätter. Det finns en regel för återinsjuknande som innebär att om du har varit sjuk, börjar arbeta och därefter insjuknar på nytt inom fem dagar räknas det som samma sjukperiod. Då slipper du karensdagen och får ersättning redan från den första sjukdagen. När du återinsjuknar inom fem dagar under den period som du ansöker om sjukpenning från Försäkringskassan är det viktigt att du gör sjukanmälan som "anställd utan sjuklön" eftersom din arbetsgivare inte ska påbörja en ny sjuklöneperiod vid återinsjuknandet.

    Friskanmälan gör du enklast på Mina sidor på Försäkringskassans webbplats:
    http://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/login

    Du kan också göra friskanmälan genom att ringa Försäkringskassans kundcenter på telefonnummer 0771 - 524 524.


    Sjukanmälan som anställd utan sjuklön gör du enklast själv på Försäkringskassans webbplats:
    https://www.forsakringskassan.se/servicewebb/start?op=14000


    Du kan också göra sjukanmälan som anställd utan sjuklön genom att ringa Försäkringskassans självbetjäningstelefon på telefonnummer 020 - 524 524 eller kundcenter på telefonnummer 0771 - 524 524.


    Kundcenter har öppet:
    Mån-fre: 8.00-21.00
    Lör: 8.00-15.00
    Sön: 15.00-21.00


    Mer information om återinsjuknande inom sjuklöneperioden kan hitta läsa i faktabladet "Sjuklön" på Försäkringskassans webbplats:
    http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/d2e839c1-c8d2-4eec-8a77-3370da2eb5df/4085_sjuklon.pdf?MOD=AJPERES


    Mer information om återinsjuknande vid sjukpenning kan du hitta i faktabladet "Sjukpenning" på Försäkringskassans webbplats:
    http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/1fa8167e-fe09-49e9-aebd-5b434843d65b/sj_4086_sjukpenning1501.pdf?MOD=AJPERES


    Hälsningar
    Stig, handläggare

Svar på tråden apt/utvecklingsdagar