tankfull skrev 2015-03-11 11:18:08 följande:
Jag har funderat över hur mycket man ska pressa barn att fortsätta med något som är lite motigt ibland.. Min dotter har en kompis som inte verkar tycka att nånting är kul, hur ska man göra då? Man vill ju trots allt att de ska vidga sina vyer?
Jag har också tänkt på det där. Jag var själv ett sånt barn som började med i stort sett allt (mycket press utifrån för något måste man ju göra eller hur) men jag ville helst leka med mina kompisar och vi var galet aktiva och lekte ute hela dagarna när möjlighet fanns även om ingen styrde vår lek. Jag upplever att jag lyckades vidga mina vyer, har svårt att se att det krävs en styrd fritidsaktivitet för det. Viktigt tycker jag är att barnet rör på sig mycket och ofta och att det får en chans att utveckla
egna intressen, en fritidsaktivitet kan absolut vara en hjälp på vägen speciellt idag där det är mycket stillasittande framför skärmar. För egen del minns jag att jag tyckte det var så skönt när jag slapp den där
aktivitetshetsen och kunde ägna min fritid åt
mina intressen för jag hade många även om ingen sa åt mig när, var, hur. Jag läste massvis och översatte engelska texter, försökte lära mig språk på egen hand och studerade andra länders kultur och planerade för resor dit i framtiden (och jag åkte sedan). Jag skrev långa noveller. Jag och min då bästa vän spelade in låtar och lärde oss spela gitarr med hjälp av böcker. Och jag rörde mig massor och lekte fritt. Jag har svårt att se att ett barn som jag skulle ha blivit lyckligare eller vidgat sina vyer mer (den där har jag svårt att förstå) om det hade styrda aktiviteter på sin fritid.
På grund av det där har jag tyckt att det har varit viktigt att barnen själva kommer på vad de vill syssla med så långt det går, sedan känner man ju sina barn. Min dotter ville t.ex inte på balett senast eftersom hon hade så kul med en kompis när det var dags men efter ett kort snack (ni kan leka när du kommer hem) ville hon absolut dit. Skulle de uppenbart må dåligt av det hade jag inte tvingat dem att fortsätta men nog får de fortsätta även om det är bara lite trist ibland.