• SweetJune

Föräldraledighet/gå ner i tid vid nyanställning

Hej,

Jag undrar om man har rätt att ta föräldraledighet eller gå ner i tid (fylla ut med fp dagar) om man är fast anställd men har jobbat mindre än 6 månader på den nya arbetsplatsen? Sökte här på forumet och hittade nämligen en liknande tråd där någon hade svarat att arbetsgivaren har rätt att neka föräldraledighet om man har varit anställd i mindre än 6 månader? 

Man kan väl inte heller bli diskriminerad och bli uppsagd om man väljer att gå ner i tid och fyller ut med fp dagar om barnet är under 8 år?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Föräldraledighet/gå ner i tid vid nyanställning
  • any19877

Om du har en provanställning så har ju du givetvis samma rättigheter men du kan bli uppsagt iaf då arbetsgivaren behöver ej ge någon anledning flr uppsägning. Det hände mig tyvärr. Så vänta helst tills du fpr fast å sen kan du gå ner i tid

• MoLsMamma

Du har rätt att gå ner men tipsar om att jobba heltid 6 mån så att du får din sgi på heltid samt att provanställningen löpt ut, då ska det mkt till innan uppsägning

• SweetJune

Tack för svar. Ingen provanställning utan fast direkt och har redan sgi då det inte gått en dag från förra anställningen.

Om man är tills vidare anställd så kan de inte neka eller säga upp?

• SweetJune
    MoLsMamma skrev 2015-03-11 19:11:50 följande:

Du har rätt att gå ner men tipsar om att jobba heltid 6 mån så att du får din sgi på heltid samt att provanställningen löpt ut, då ska det mkt till innan uppsägning

SGI:n baseras väl ändå på heltid om jag fyller ut med fp? Har SGI sedan tidigare men annan lön nu på det nya arbetet.
  • any19877

Då är det inga problem. Do k kan du ju ändå få sparken om de inte vill att du gå ner i tid... Det beror ju på vad du har för tjänst. Du kan ju få sparken pga arbetsbrist eller nt annat.

Jag skulle rekommendera att du pratar med din chef och diskuterar detta med chefen istället för att bara säga att du har bestämt dig att göra det...

• pigglet

Jag har inte läst någonstans att rätten till att gå ner i tid kulle vara bundet till att ha jobbat en viss tid? Ska kolla om jag hittar något...

• SweetJune
    any19877 skrev 2015-03-11 21:59:24 följande:

Då är det inga problem. Do k kan du ju ändå få sparken om de inte vill att du gå ner i tid... Det beror ju på vad du har för tjänst. Du kan ju få sparken pga arbetsbrist eller nt annat.

Jag skulle rekommendera att du pratar med din chef och diskuterar detta med chefen istället för att bara säga att du har bestämt dig att göra det...

Ok tack för tips
  • Alexi

Jag fick lära mig för några år sedan att vissa kollektivavtal har generösare regler än lagen på rätten att gå ner i tid när man har barn mellan 8 och 12 år. Men att dessa regler bara gällde när man jobbat en viss tid.

• MoLsMamma
    SweetJune skrev 2015-03-11 21:29:36 följande:
    SGI:n baseras väl ändå på heltid om jag fyller ut med fp? Har SGI sedan tidigare men annan lön nu på det nya arbetet.
    Du behåller din gamla sgi och skyddar den med fp om du går ner i tid, du kan dock inte få sgi från ditt nuvarande arbete förrän du arbetat 6 mån på heltid ... Sen kan du gå ner o skydda din nya sgi
  • SweetJune
    MoLsMamma skrev 2015-03-12 15:42:26 följande:

Du behåller din gamla sgi och skyddar den med fp om du går ner i tid, du kan dock inte få sgi från ditt nuvarande arbete förrän du arbetat 6 mån på heltid ... Sen kan du gå ner o skydda din nya sgi

Tack ska inte sgi:n baseras på det nya jobbet om det förväntas pågå i minst 6 månader? Dvs man måste inte ha arbetat i 6 månader på det nya men förväntas göra det?
  • MoLsMamma
    SweetJune skrev 2015-03-12 21:36:47 följande:
    Tack smile1.gif ska inte sgi:n baseras på det nya jobbet om det förväntas pågå i minst 6 månader? Dvs man måste inte ha arbetat i 6 månader på det nya men förväntas göra det?
    Jo om du förväntas göra det, dvs din avsikt är att göra det.. Går du ner i tid efter 4-5 månader så ser man ju att din avsikt inte var detta. Så bäst att jobba 6 mån för att säkra sgi:n, man vet aldrig hur de bedömer
  • Anonym (-)

Kan man få sparken för att man går ner i tid!? - Något man har rätt till att göra som småbarnsförälder.

Svar på tråden Föräldraledighet/gå ner i tid vid nyanställning