• DevilsDaughter

Får man ha barn på dagis vid semester?

Mitt snart 4-åriga barn går på dagis 15h/v oavsett om jag jobbar eller är mammaledig. Jobbar halvtid ungefär och har farmor som barnvakt övrig tid. Men just nu är jag föräldraledig till bebis. På påsklov/höstlov brukar jag ha henne hemma hela veckan eftersom de andra barnen är hemma då. Veckan efter lovet brukar hon alltid ha svårt för att komma tillbaka till dagis, ledsen när vi lämnar, svårt att komma in i gruppen osv. En i personalen sa till mig sist att det nog inte är så bra att hon är hemma en hel vecka i taget sådär.
    Funderar nu över schemat inför sommaren som vi ska lämna in. Lättast vore ju såklart att ha henne hemma hela sommaren som vanligt men vet ju att det bästa för henne vore att gå på dagis iaf 2 dagar/v (under sommaren är det 3h/dag)..Frågan är då FÅR man ens det när min man har semester? Jag kommer jobba och vara föräldraledig lite om vartannat i sommar och inte ha någon "semester". Men vad är reglerna eg?

• Svar på tråden Får man ha barn på dagis vid semester?
  • Primrose Lilac

Devilsdaughter: Väldig skillnad från kommun till kommun verkar det som och sen bestämmer ju rektorerna i de olika områdena riktlinjer inom sitt eget område också så det kan ju variera en aning inom samma kommun. Hoppas iallafall att ni hittar någon bra lösning som funkar för er och ert barn. Lycka till! :)

• Pescetarian
    DevilsDaughter skrev 2015-03-12 20:44:08 följande:

primroselilac: Den formen av förskoleplats du tänker på kan man välja här men den har vi inte. Det du tänker på är att barnet går efter hur skolbarnen går (som du sa) och då har man ingen garanterad förskoleplats och måste därför söka ny plats på förskolan varje år. Denna form av plats är gratis. Detta har vi inte,hon går 15h/v och får gå även på loven. Vi betalar endast sommartid. Vi blandade också ihop dessa två olika former innan och kollade upp hur det låg till för ett tag sedan.

Isdimma: Det är vår förskola som är den sommaröppna förskolan, och det är alltid minst en pedagog från varje förskola på plats, annars hade jag som du sa inte ens funderat på det.

pescetarian: Vi har henne vanligtvis henne 3 dagar i veckan 5h/dag. Men under sommaröppetveckorna är det 5 dagar 3h/dag som gäller. Men tänkte ju isf bara ha henne där typ 2 dagar..

Natulcien: ja det är just det jag funderar på också. Brukar tänka att det är bra med ett avbrott för henne och det är just så vi brukar göra, ha henne hemma hela sommaren. Har funderat på om hon kanske inte behöver det eftersom hon aldrig går mer på dagis än 3 dagar i veckan.  När hon börjar sen igen så är det så jobbigt för henne och då brukar jag fundera på om det verkligen är rätt det vi gör. När jag dessutom fick kommentaren sist vi hade henne hemma en vecka att det nog var för länge för henne att vara ifrån förskolan så började jag tänka i de här banorna. Men som du säger så kan ju mkt hända under en sommar och som det verkar på svaren här så får man nog inte ha henne där ändå när man har semester så det gör ju beslutet betydligt enklare..

Vilka tre dagar får ni ha henne där? Eller är det valfritt? (Sådant kan ju också skilja sig från kommun till kommun).
  • Natulcien
    DevilsDaughter skrev 2015-03-12 20:44:08 följande:

Natulcien: ja det är just det jag funderar på också. Brukar tänka att det är bra med ett avbrott för henne och det är just så vi brukar göra, ha henne hemma hela sommaren. Har funderat på om hon kanske inte behöver det eftersom hon aldrig går mer på dagis än 3 dagar i veckan.  När hon börjar sen igen så är det så jobbigt för henne och då brukar jag fundera på om det verkligen är rätt det vi gör. När jag dessutom fick kommentaren sist vi hade henne hemma en vecka att det nog var för länge för henne att vara ifrån förskolan så började jag tänka i de här banorna. Men som du säger så kan ju mkt hända under en sommar och som det verkar på svaren här så får man nog inte ha henne där ändå när man har semester så det gör ju beslutet betydligt enklare..

Långledigt behöver nog alla barn, oavsett. Vår son gick också bara 15 tim (3 dagar x 5 tim) i 1,5 års tid, men långa sommarlov kändes det som om han behövde ändå. Ett längre avbrott från förskolan. Avsätt några extra dagar för en eventuell extra inskolning bara om ni tror att det kan behövas.
  • Ess

Strikt enligt reglerna så är barnet ledigt när föräldern har semester.
    Men sen skadar det inte att prata med personalen på avdelningen. Berätta när han ska ha semester och fråga vad dom rekommenderar för ert barn. Naturligtvis så ska ni inte ställa in ev resor för att barnet ska kunna gå på förskolan, men att hon kanske bör gå med någon regelbundenhet.

Men till syvende och sist så är det personalen man ska stå på god fot med när det gäller att töja/bryta mot reglerna.

• sextiotalist
    Ess skrev 2015-03-14 07:39:22 följande:

Strikt enligt reglerna så är barnet ledigt när föräldern har semester.

Men sen skadar det inte att prata med personalen på avdelningen. Berätta när han ska ha semester och fråga vad dom rekommenderar för ert barn. Naturligtvis så ska ni inte ställa in ev resor för att barnet ska kunna gå på förskolan, men att hon kanske bör gå med någon regelbundenhet.

Men till syvende och sist så är det personalen man ska stå på god fot med när det gäller att töja/bryta mot reglerna.

Nja. Lagen säger att man har rätt till barnomsorg om man yrkesarbetar eller studerar. Reglerna kan skilja sig från kommun till kommun, förskola till förskola. Så enligt lagen finns inget hinder. Reglerna kan vara enligt lagen till betydligt generösare.

Så det finns inget "enligt reglerna" generellt.

Ts, kolla vad som gäller på din förskola och vissa förskolor är väldigt generösa och andra förskolor erbjuder bara det lagen kräver
  • mmamma
    IsDimma skrev 2015-03-12 13:33:11 följande:

Jag jobbar i Göteborg och hör får du inte ha barnen på förskolan om någon förälder har semester. Och för att få ha barnen på sommaröppen förskola så måste båda föräldrarna lämna in intyg på att dom ska jobba vecka 28-31.

Dessutom om det nu är svårt för henne att komma in i gruppen normalt hade jag inte ens tänkt tanken på sommaröppen förskola med många förskolor (och fritids) som slår ihop och där personal som vill jobba under sommaren kanske inte alls är den personalen hon har nu. Där jag jobbar slår vi ihop åtta (vissa år elva) förskolor och två (vissa år tre) fritids till att vara på en och samma förskola (vilken alternerar mellan dom olika rektorerna). Det ingår egentligen åtta förskolor och två fritids i området där jag jobbar men dom tre andra förskolorna och det sista fritidset har ibland så få barn att dom slås ihop med oss vilket innebär att föräldrarna har en bra bit att åka också.

Jag jobbade en vecka förra året och av dom dryga 100 barn vi hade den veckan var tre från min egen förskola.

Har aldrig behövt lämnat ett intyg på att jag jobbar på sommaren, är väl kanske olika vart man bor då..
  • Pescetarian
    DevilsDaughter skrev 2015-03-17 16:41:25 följande:

pescetarian: tis,on,tors får vi ha henne där, 8.30-13.30.

Tack för alla svar!!!

Det var dit jag ville komma. Ni har henne alltså där endast tis-tors, vilket gör att hon är ledig en halv vecka åt gången. Hur kan ytterligare tre dagar göra en sådan ENORM skillnad!?
  • DevilsDaughter

prescetarian: Tanken är ju att hon bara ska gå 2 dagar i veckan under sommaren isf, alltså totalt 6 timmar i veckan. Dock menar nog de som skrivit i tråden att hon behöver semester/ledigt från dagis flera veckor och att det inte räcker att hon är ledig halva veckorna. Alltså att hon behöver ett längre avbrott från dagis ibland än bara halva veckor.

• cosinus

I ditt fall hade jag nog tagit sommarlov och jullov som vanligt (alltså ledigt) och tagit att det är trögt i början av terminerna. Man vinner ändå väldigt mycket ledighet för tjorvet s a s. Däremot hade jag inte tagit ledigt höst, sport och påsklov med den problematiken ni har.

• modsey

jag skulle definitivt inte ens fundera på att ha barnet där på sommaren alls! ge henne långledigt och ta en mjukstart igen i höst helt enkelt.
    Hur många gånger i livet har man möjlighet att få en hel sommar ledigt med sina barn. ta den chansen!

• Pescetarian
    DevilsDaughter skrev 2015-03-18 12:15:48 följande:

prescetarian: Tanken är ju att hon bara ska gå 2 dagar i veckan under sommaren isf, alltså totalt 6 timmar i veckan. Dock menar nog de som skrivit i tråden att hon behöver semester/ledigt från dagis flera veckor och att det inte räcker att hon är ledig halva veckorna. Alltså att hon behöver ett längre avbrott från dagis ibland än bara halva veckor.

Jag syftade till din trådstart. Att personalen ansåg att en veckas ledighet för ditt barn var för lång tid. Märkligt eftersom att hon annars är ledig 4 (och en halv) dagar. Hur kan 3 dagar till göra en sådan stor skillnad?
  • cosinus
    Pescetarian skrev 2015-03-18 14:17:54 följande:
    Jag syftade till din trådstart. Att personalen ansåg att en veckas ledighet för ditt barn var för lång tid. Märkligt eftersom att hon annars är ledig 4 (och en halv) dagar. Hur kan 3 dagar till göra en sådan stor skillnad?
    Förmodligen för att det i fallet hon går varje dag så blir det som du säger typ 4.5 dygn från det att hon går hem tills hon är tillbaka i fallet ledig vecka blir det ju 11.5 dygn från det att hon går hem en torsdag tills hon är tillbaka tisdag nästan två veckor senare.
  • Pescetarian
    cosinus skrev 2015-03-18 14:40:04 följande:

Förmodligen för att det i fallet hon går varje dag så blir det som du säger typ 4.5 dygn från det att hon går hem tills hon är tillbaka i fallet ledig vecka blir det ju 11.5 dygn från det att hon går hem en torsdag tills hon är tillbaka tisdag nästan två veckor senare.

Men va faaaaan! Jag är ju helt tappad! Givetvis är det så! Det blir ju inte alls bara tre dagar extra.

Jag hade MVG i matte A, B och C. Det kan man knappt tro du.
  • cosinus
    Pescetarian skrev 2015-03-18 14:44:04 följande:
    Men va faaaaan! Jag är ju helt tappad! Givetvis är det så! Det blir ju inte alls bara tre dagar extra.

Jag hade MVG i matte A, B och C. Det kan man knappt tro du.
    hahaha, man har inte alltid tur när man tänker Skrattande
  • Pescetarian
    cosinus skrev 2015-03-18 14:58:38 följande:

hahaha, man har inte alltid tur när man tänker 

• Gäst41234214

Ringde stadsdelsförvaltningen Göteborg om detta, och fick prata med den som ansvarar för förskolefrågor.

Fick svar att det är OK att ha barn på dagis om man jobbar och andra föräldern är utomlands på semester.

• modsey
    Gäst41234214 skrev 2016-10-27 11:35:11 följande:

Ringde stadsdelsförvaltningen Göteborg om detta, och fick prata med den som ansvarar för förskolefrågor.

Fick svar att det är OK att ha barn på dagis om man jobbar och andra föräldern är utomlands på semester.

I den kommun jag bor i är svaret nej även vid utlandsresa. Vilket jag faktivt håller med om...Varför skulle det vara ok men inte en fiskeresa i Norrland eller spa i Malmö. Måste man över gränsen t Norge eller Danmark blir de ju liksom löjligt. Jag är för sk fridagar men tycker att det blir fel om det beror på vad man gör eller snarare var man är !
Svar på tråden Får man ha barn på dagis vid semester?