• Anonym (Betalande resenär)

    Alla tjuvåkande idioter...

    Nu är jag rejält less på alla dessa tjuvade idioter och sl som gör noll och intet åt det.

    Jag jobbar i Stockholm och är alltså bara vid spärrarna i t-banan den korta tid som det tar mig att passera dom varje dag. Idag var det fyra tjuvåkare som hjälpte varann att ta sig igenom. Förra veckan såg jag en. Spärrvakten i båda fallen såg allt och gjorde noll. Och dessutom tänker sl höja priserna. Vad är det med dräggfolk egentligen som inte gör rätt för sig? Varför byter sl ut spärrar för massor av pengar som är så lätta att lura? Jag är tokless och tycker sl borde göra mer kontroller och bötfälla dyrt plus byta sina spärrar till några som funkar. Vad tycker ni andra? Vad kan göras åt saken? Hur ofta se ni tjuvåkare? Fenomenet verkar mer omfattande än nånsin. Och sen alla dessa j-vla tiggare som dyker upp varenda resa på t-banan... Har dom verkligen betalat för sig?

  • Svar på tråden Alla tjuvåkande idioter...
  • Meddelande borttaget
  • DendärJessie

    Salem är ju det är en liten promillesom plankar,den gruppen är stor och det kommer ni få betala i höst.Jag åker inte kommunalråden när jag väl åker har jag ALlTID en svartmuskig man bakom,och jag släpper INTE igenom dom.

  • driver28

    Blir så trött på alla människor som inte tycker det är värt att betala för att åka kollektivt. Jag har ett förslag till er:

    Åk inte! Ni har flera andra sätt att ta er till jobbet på. gå, cykla, bil, samåka med era vänner/grannar/kollegor, taxi eller båt. Så slipper ni gnälla på dålig service och höga priser, och de som åker slipper alla snyltare som tycker sig ha rätten att ta det som andra betalar för och sätter ett värde i.

    Ni som tycker er bli illa bemötta av personalen i kollektivtrafiken, ta en titt i spegeln. Ni är inte alltid så trevliga heller, men förväntar er att alla ni stöter på skall ha en tiptopdag med glatt humör och kunna utstå verbal misshandel dagligen utan att påverkas. Att jobba med människor kan göra vem som helst cynisk, särskilt som man ser vissa reagera i den här tråden.

    Det gäller här att själv välja hur man vill göra. är Oxfilé för dyrt får man köpa Fläskfilé. Tycker man det är för dyrt att åka buss, cykla då istället. en anständig cykel kostar ungefär som 4-6 månadskort så är saken biff!

    Vill bara nämna några av alla felaktigheter i tråden:

    SL har inte monopol. Inte vad gäller busslinjer i allafall. men en snabb läsning här avskräcker alla som vill starta alternativ eftersom de inte kommer att få betalt av er......

    Om ingen plankade skulle man inte behöva spärrar för att hålla ute folk. Att gnälla på att SL lägger pengarna på fel saker som bygger spärrar borde rikta blicken mot dem som orsakar spärrlinjens existens istället. Nu har man valt att ha ett system som bygger på att större delen av kostnaden för driften av kollektivtrafiken finansieras av avgifter på resorna, vilket de allra flesta städer i Sverige, och Europa har. Om man en dag ändrar på detta, vilket jag starkt tvivlar på eftersom även S tycker det är rättvisast såhär, så anpassar man säkert utformningen av stationer etc. för detta då, men innan dess krävs ett politiskt beslut. Inget politiskt beslut, plankning som är olagligt, straffbart och omoraliskt.

    Till sist:

    En resa med SL i en zon för vuxen resande med accesskort kostar 25:-
    Du kan t.ex. åka från Fruängen till Ropsten i en zon. Denna resa är på ca 17km. 1,40/kilometer. Väldigt billigt faktiskt. Taxi 020 tar 25:-/kilmetern  eller 432:- som jämförelse. Med egen bil blir driftskostnaden grovt räknat ca 33:- för hela resan eller ca 1,90/km. men då ingår inte service reparationer eller finansiering av bilen.

    Är 790:- per månad dyrt? Nä, inte särskilt.

    Men om ni nu snattar resor till jobbet, varför inte leva ert väg fullt ut och snatta veckohandlingen också? Eller gör som ni brukar göra i alla andra sammanhang, BETALA FÖR ER!

  • Förtryckt

    790, snart 890 snart1000 snart 1500 kr

    Jo det är alldeles för dyrt när det är den ENDA möjligheten för oss att ta oss till och från våra arbeten! Man kan inte cykla direkt! Därför tycker jag det ska subventioneras.
    Har man tio tusen rent ska man inte behöva lägga ett tusen av dom på arbetsresor. Åtminstone borde då arbetsgivaren kunna ge en nån sorts förmån avdrag på hälften, som med rikskuponger t ex.


    "I haven't got time for this Mickey Mouse bullshit!"
  • Anonym (Trött på plankare.)

    Jag plankar inte men 790 kr är för dyrt för ett månadskort, speciellt om man har kort sträcka då vinner man mer på att köpa en gammal bil och tanka den en gång i månaden, även om det tillkommer skatt och försäkring eftersom man ändå använder bilen till annat.

    Sluta mesa med plankarnan anställ mer vakter kasta av dem med våld om så behövs.

  • Förtryckt
    Anonym (Spånga) skrev 2015-03-15 17:02:54 följande:
    Mataffärer brukar erhålla god service och trevlig personal. 
    Mataffärer öppnar inte 30min senare än utsatt tid pga elfel. 
    Mataffärer spenderar inte miljonbelopp på onödiga saker som typ måla om vagnar från svarta till blåa som de gjorde med spårvagnarna(med mera, jag orkar inte leta upp länkar men oerhört mycket pengar läggs på saker som i mina ögon är helt onödiga). 
    Mataffärer brukar se till att deras lokaler är anpassade till vårat klimat, istället som SL som beställde tunnelbanevagnar som inte klarar av svensk vinter. 

    T ex kan man inte heller köpa en biljett på bussen utan först behöver man ladda ner en app och registrera ett konto på sin android/iphone, koppla sitt kontokort till det och sedan visa busschauffören. 
    Kan man inte det inom ca 30 sek så blir busschauffören sur och irriterad - trots att jag är en kund som vill betala.. För mig fungerar det ändå med planering men jag tycker synd om pensionärer, turister och de som inte har android. 

    Tänk om en matbutik gjort likadant och sagt att "Nej, det går inte att betala med kort eller kontanter här, du får gå fem kilometer åt det hållet där det finns en betalautomat, för vi vill inte riskera att bli rånade.. Men du kan ladda ner ett program på din telefon och registrera dig så kan vi skicka faktura sen". Hur hade det gått för en sådan butik som dessutom snäser åt kunden när denne tycker deras system är krångligt? 

    På vår station stängde de ner trapphuset i flera månader för restauration så alla fick gå runt stationen och uppför bron mitt i smällkalla vintern så flertal pensionärer bröt benen i halkan. Varför man inte gjorde det på sommaren när det är färre resenärer och inte lika halt undrar jag. Rulltrappan krånglar dock fortfarande lika mycket som innan restaureringen. 

    Matbutiker har inte heller monopol. Det är ju inte som att jag kan byta till ett annat trafikbolag om jag är missnöjd, som jag kan göra om jag är missnöjd när jag handlar mat. 
    Om någon snattar från en butik där personalen är otrevlig och jag fått vänta i tid och otid skulle jag inte tycka så värst synd om den butiken faktiskt.  

    Det är tyvärr så jag upplever det hela, dels är de otrevliga och det är förseningar så ofta att jag får åka så jag är på mitt jobb en halvtimme innan jag egentligen börjar då jag kan inte riskera att komma försent. 
    Bästa inlägget jag sett på familjeliv någonsin tror jag faktiskt. Du borde skicka in detta till tidningarnas insändarsida!! Skål
    "I haven't got time for this Mickey Mouse bullshit!"
  • Förtryckt
    Anonym (Trött på plankare.) skrev 2015-04-12 01:24:45 följande:

    Jag plankar inte men 790 kr är för dyrt för ett månadskort, speciellt om man har kort sträcka då vinner man mer på att köpa en gammal bil och tanka den en gång i månaden, även om det tillkommer skatt och försäkring eftersom man ändå använder bilen till annat.

    Sluta mesa med plankarnan anställ mer vakter kasta av dem med våld om så behövs.


    Är det verkligen plankarnas fel att du får betala 800/månaden? Nej. Det är SL:s skitpolitiks fel. De skaffar högre och svårare spärrar. I stället för att ta bort alla spärrar vilket vore mer lönsamt enligt forskare...
    "I haven't got time for this Mickey Mouse bullshit!"
  • FDFMGA

    Jag tillhör dem som tycker det är kul att köra bil och som dessutom har gångavstånd till jobbet - så det är inte ofta jag reser med SL.

    Inte desto mindre kan jag tycka att trängselskattsintäkterna borde gå till att subventionera biljettpriser. Utan att ha kollat så gissar jag att intäkterna från trängselskatten ligger på ungefär samma nivåer som SL:s intäkter från biljetter och månadskort.

    Ett sådant system skulle framförallt öka framkomligheten för bilisterna men också öka det kollektiva resandet samt innebära att det blir mer angeläget med satsningar på kollektivt resande.

    En bieffekt skulle vara att ingen behövde planka av ekonomiska skäl.

    Kanske en utopi - men en intressant tanke, tycker jag.


    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • driver28
    Förtryckt skrev 2015-04-11 23:57:46 följande:

    790, snart 890 snart1000 snart 1500 kr

    Jo det är alldeles för dyrt när det är den ENDA möjligheten för oss att ta oss till och från våra arbeten! Man kan inte cykla direkt! Därför tycker jag det ska subventioneras.
    Har man tio tusen rent ska man inte behöva lägga ett tusen av dom på arbetsresor. Åtminstone borde då arbetsgivaren kunna ge en nån sorts förmån avdrag på hälften, som med rikskuponger t ex.


    "I haven't got time for this Mickey Mouse bullshit!"
    SL ÄR subventionerat. Är det så svårt att läsa? ALLA skattebetalare i Stockholms län betalar ca 400:- i månaden på skattsedeln till SL utan att någonsin kliva på en buss/tåg/spårvagn. Men det är rättvist att de som faktiskt åker betalar mest. Och så är fallet nu.
  • driver28
    Anonym (Trött på plankare.) skrev 2015-04-12 01:24:45 följande:

    Jag plankar inte men 790 kr är för dyrt för ett månadskort, speciellt om man har kort sträcka då vinner man mer på att köpa en gammal bil och tanka den en gång i månaden, även om det tillkommer skatt och försäkring eftersom man ändå använder bilen till annat.

    Sluta mesa med plankarnan anställ mer vakter kasta av dem med våld om så behövs.


    Var glad att du inte bor i Jönköping..... Där kostar det 1450:- i månaden och deras trafikområde/ antal avgångar per dag är inte ens i närheten av SL.
  • driver28
    FDFMGA skrev 2015-04-12 12:38:53 följande:

    Jag tillhör dem som tycker det är kul att köra bil och som dessutom har gångavstånd till jobbet - så det är inte ofta jag reser med SL.

    Inte desto mindre kan jag tycka att trängselskattsintäkterna borde gå till att subventionera biljettpriser. Utan att ha kollat så gissar jag att intäkterna från trängselskatten ligger på ungefär samma nivåer som SL:s intäkter från biljetter och månadskort.

    Ett sådant system skulle framförallt öka framkomligheten för bilisterna men också öka det kollektiva resandet samt innebära att det blir mer angeläget med satsningar på kollektivt resande.

    En bieffekt skulle vara att ingen behövde planka av ekonomiska skäl.

    Kanske en utopi - men en intressant tanke, tycker jag.


    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    De är inte på samma nivå som SLs intäkter nej, och pengarna ska gå till underhåll av vägnätet vilket ju gagnar kollektivtrafiken med. Mindre potthål, fler kollektivkörfält och prioriterade trafiksignaler etc.
  • FDFMGA
    driver28 skrev 2015-04-12 17:57:31 följande:
    De är inte på samma nivå som SLs intäkter nej, och pengarna ska gå till underhåll av vägnätet vilket ju gagnar kollektivtrafiken med. Mindre potthål, fler kollektivkörfält och prioriterade trafiksignaler etc.
    Jag får väl kolla när jag får tid över, det var inte helt enkelt att få fram uppgifter.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Anonym (Perspektiv..)
    Förtryckt skrev 2015-04-11 23:57:46 följande:

    790, snart 890 snart1000 snart 1500 kr

    Jo det är alldeles för dyrt när det är den ENDA möjligheten för oss att ta oss till och från våra arbeten! Man kan inte cykla direkt! Därför tycker jag det ska subventioneras.

    Har man tio tusen rent ska man inte behöva lägga ett tusen av dom på arbetsresor. Åtminstone borde då arbetsgivaren kunna ge en nån sorts förmån avdrag på hälften, som med rikskuponger t ex.


    Du vet att du kan dra av resor till och från arbetet på din deklaration va?

    Billigt månadskort plus ovan nämnda tips och folk har ändå mage att klaga.

    I Skåne kan man köpa ett sommarkort för 675:- och får då resa hur mycket man vill i hela Skåne 15 juni-15 aug. Folk gnäller på det priset!

    Jag blir så trött. Res inte då!
  • Anonym (Perspektiv..)
    driver28 skrev 2015-04-11 23:46:19 följande:

    Blir så trött på alla människor som inte tycker det är värt att betala för att åka kollektivt. Jag har ett förslag till er:

    Åk inte! Ni har flera andra sätt att ta er till jobbet på. gå, cykla, bil, samåka med era vänner/grannar/kollegor, taxi eller båt. Så slipper ni gnälla på dålig service och höga priser, och de som åker slipper alla snyltare som tycker sig ha rätten att ta det som andra betalar för och sätter ett värde i.

    Ni som tycker er bli illa bemötta av personalen i kollektivtrafiken, ta en titt i spegeln. Ni är inte alltid så trevliga heller, men förväntar er att alla ni stöter på skall ha en tiptopdag med glatt humör och kunna utstå verbal misshandel dagligen utan att påverkas. Att jobba med människor kan göra vem som helst cynisk, särskilt som man ser vissa reagera i den här tråden.

    Det gäller här att själv välja hur man vill göra. är Oxfilé för dyrt får man köpa Fläskfilé. Tycker man det är för dyrt att åka buss, cykla då istället. en anständig cykel kostar ungefär som 4-6 månadskort så är saken biff!

    Vill bara nämna några av alla felaktigheter i tråden:

    SL har inte monopol. Inte vad gäller busslinjer i allafall. men en snabb läsning här avskräcker alla som vill starta alternativ eftersom de inte kommer att få betalt av er......

    Om ingen plankade skulle man inte behöva spärrar för att hålla ute folk. Att gnälla på att SL lägger pengarna på fel saker som bygger spärrar borde rikta blicken mot dem som orsakar spärrlinjens existens istället. Nu har man valt att ha ett system som bygger på att större delen av kostnaden för driften av kollektivtrafiken finansieras av avgifter på resorna, vilket de allra flesta städer i Sverige, och Europa har. Om man en dag ändrar på detta, vilket jag starkt tvivlar på eftersom även S tycker det är rättvisast såhär, så anpassar man säkert utformningen av stationer etc. för detta då, men innan dess krävs ett politiskt beslut. Inget politiskt beslut, plankning som är olagligt, straffbart och omoraliskt.

    Till sist:

    En resa med SL i en zon för vuxen resande med accesskort kostar 25:-

    Du kan t.ex. åka från Fruängen till Ropsten i en zon. Denna resa är på ca 17km. 1,40/kilometer. Väldigt billigt faktiskt. Taxi 020 tar 25:-/kilmetern  eller 432:- som jämförelse. Med egen bil blir driftskostnaden grovt räknat ca 33:- för hela resan eller ca 1,90/km. men då ingår inte service reparationer eller finansiering av bilen.

    Är 790:- per månad dyrt? Nä, inte särskilt.

    Men om ni nu snattar resor till jobbet, varför inte leva ert väg fullt ut och snatta veckohandlingen också? Eller gör som ni brukar göra i alla andra sammanhang, BETALA FÖR ER!


    Bästa inlägget någonsin!!
  • Anonym (resenär)

    SL skulle kunna göra spärrarna svårare att passera för tjuvåkare genom att göra en glasvägg ovanför. Sen skulle de kunna göra spärrarna som slussar där en person går in så stängs det bakom personen. Därefter så öppnas spärren. Det skulle minska antalet tjuvåkare samt otrevliga situationer.

  • Anonym (Betalande resenär)

    Har läst att dom nu gör försök med att minska tiden innan spärren slår igen bakom den som passerat spärren. Tvivlar på att det kommer göra skillnad men ändå...

  • Moderno
    Anonym (Betalande resenär) skrev 2015-04-22 08:18:38 följande:

    Har läst att dom nu gör försök med att minska tiden innan spärren slår igen bakom den som passerat spärren. Tvivlar på att det kommer göra skillnad men ändå...


    Visst kan mer svårforcerade spärrar hindra tjuvåkande. Frågan är dock i hur stor utsträckning de som tjuvåker kommer att börja betala för sig istället för att tjuvåka.

    Om det visar sig att de som tjuvåker hellre avstår från att åka än att betala för sin resa har SL inte vunnit något med att göra det svårare att ta sig förbi spärrarna - annat än tillfredsställelsen för de som betalar att slippa se tjuvåkeriet, å ena sidan, och missnöjet med att tvingas till en otrevlig och stressande passage för de som betalar, å den andra. 

    Det skulle vara intressant om någon kände till en undersökning över hur många som skulle betala om det var helt omöjligt att att planka.
Svar på tråden Alla tjuvåkande idioter...