• audio

    Är man för gammal vid 45 ?

    Har inte hunnit med barn ännu, men har några år på mig än om man ff. kan få barn vid 45 års åldern. Är det det fel av mig att skaffa barn så sent ?

  • Svar på tråden Är man för gammal vid 45 ?
  • aleakim

    Är barnet efterlängtat och önskat kan jag inte se något fel med det. . 


    W och liten i magen :)
  • Det vackraste

    Det kommer bli svårt om du vill ha ett barn av ditt eget ägg och utan att frysa ner dem några år före. Men det finns ju ägg-och embryodonation liksom surrogat. Om du har hälsan. Men fel är det väl inte.

  • audio
    Det vackraste skrev 2015-03-13 14:46:04 följande:

    Det kommer bli svårt om du vill ha ett barn av ditt eget ägg och utan att frysa ner dem några år före. Men det finns ju ägg-och embryodonation liksom surrogat. Om du har hälsan. Men fel är det väl inte.


    Vart vänder man sig om man vill frysa ägg, är det dyrt ?
  • audio
    aleakim skrev 2015-03-13 14:39:41 följande:

    Är barnet efterlängtat och önskat kan jag inte se något fel med det. . 


    Det lär det vara om jag nu ska ha det eller hinner med det.
  • Jag är bara jag

    Förutom att det är extremt ovanligt att både lyckas bli gravid och verkligen få barn spontant vid 45 och senare är det absolut inget fel i det. Jag försöker för fullt,men då via ED. Frysa ägg,då ska man vara rätt ung tror jag. Få kliniker gör det,men kontakta Sahlgrenska,tror de gör det.

  • anemon1
    audio skrev 2015-03-13 14:33:08 följande:

    Har inte hunnit med barn ännu, men har några år på mig än om man ff. kan få barn vid 45 års åldern. Är det det fel av mig att skaffa barn så sent ?


    Jag pratade om detta på jobbet idag (I ett nytt förhållande funderar jag samma sak) och det första jag kommer att tänka på är den fruktansvärt tuffa sömnlösheten, den var jobbig när jag var 31, och + det tar lång tid för kroppen att återställa sig efter en graviditet. Hur ska det då vara drygt 10 år senare i livet. Nej, jag skulle inte utsätta mig för det. Men å andra sidan har jag redan barn, så jag förstår om det är annorlunda om man ej hunnit med det än.
  • Seven Costanza

    Om du vill ha barn ska du naturligtvis försöka få det, men varför vill du inte börja redan nu? Hur gammal är du? Vid 45 är det väldigt svårt för de flesta att bli gravida.

  • audio
    Seven Costanza skrev 2015-03-13 19:45:03 följande:

    Om du vill ha barn ska du naturligtvis försöka få det, men varför vill du inte börja redan nu? Hur gammal är du? Vid 45 är det väldigt svårt för de flesta att bli gravida.


    Har inte hittat livskompanjon ännu Glad
    Jag har ca 5 år på mig isf. Är 40 idag.
  • Seven Costanza
    audio skrev 2015-03-13 20:07:47 följande:

    Har inte hittat livskompanjon ännu

    Jag har ca 5 år på mig isf. Är 40 idag.


    Aha. Du får nog vara beredd på att det redan nu kan vara väldigt svårt att bli gravid, det är ju väldigt individuellt. Om du verkligen vill ha barn hade jag rått dig att inseminera dig på egen hand redan nu.
  • Jag är bara jag
    Seven Costanza skrev 2015-03-13 20:43:53 följande:
    Aha. Du får nog vara beredd på att det redan nu kan vara väldigt svårt att bli gravid, det är ju väldigt individuellt. Om du verkligen vill ha barn hade jag rått dig att inseminera dig på egen hand redan nu.
    Alla jag känner lyckades efter 40,men jag som började några år före 40 lyckades inte. Man vet aldrig så kan man ta andra vägar än vänta ut den rätte och försöka på egen hand är det alltid bra. Om det nu inte är superviktigt med genetiska barn,då kan man vänta och sen satsa på ÄD/ED. Glad 
  • audio
    Seven Costanza skrev 2015-03-13 20:43:53 följande:
    Aha. Du får nog vara beredd på att det redan nu kan vara väldigt svårt att bli gravid, det är ju väldigt individuellt. Om du verkligen vill ha barn hade jag rått dig att inseminera dig på egen hand redan nu.
    Det är det jag är rädd för att det är för sent.
  • Gabriella46

    Det är inte alls försent! 

    Jag fick mitt första barn vid 37 år, mitt andra vid 40 år och vi funderar som bäst på att försöka med en trea som vi alltid drömt om maken och jag efter många år av sjukdom och dödsfall i familjen! Jag fyller 47 år i år och har inte gett upp hoppet även om det kanske kan vara svårt! Men så länge du har ägglossning och regelbunden mens och är frisk och kry i övrigt så säger jag - bara att köra på! Börja med att frysa in några ägg - det önskar jag att jag hade gjort i 40 årsåldern!

    Stort Lycka till!

  • havsblomman
    Gabriella46 skrev 2015-03-14 20:17:34 följande:

    Det är inte alls försent! 

    Jag fick mitt första barn vid 37 år, mitt andra vid 40 år och vi funderar som bäst på att försöka med en trea som vi alltid drömt om maken och jag efter många år av sjukdom och dödsfall i familjen! Jag fyller 47 år i år och har inte gett upp hoppet även om det kanske kan vara svårt! Men så länge du har ägglossning och regelbunden mens och är frisk och kry i övrigt så säger jag - bara att köra på! Börja med att frysa in några ägg - det önskar jag att jag hade gjort i 40 årsåldern!

    Stort Lycka till!


    Hej Gabriella46, hur har det gått?
  • Pyspunkan

    Jag är 42 år och var hos barnmorska för att ta ut en gammal spiral. Hon sa att jag behöver skydd, annars skulle jag "med 100 procents sannolikhet skriva in mig på mödravården inom ett år". Dvs bli gravid inom ett år...

    Hon bara garvade när jag yrade om säkra perioder, försiktighet och det faktum att jag trots allt är 42. "40-åringar är fortfarande mycket sexuellt aktiva och fertila" sa hon.

  • havsblomman
    Pyspunkan skrev 2015-07-07 16:47:12 följande:

    Jag är 42 år och var hos barnmorska för att ta ut en gammal spiral. Hon sa att jag behöver skydd, annars skulle jag "med 100 procents sannolikhet skriva in mig på mödravården inom ett år". Dvs bli gravid inom ett år...

    Hon bara garvade när jag yrade om säkra perioder, försiktighet och det faktum att jag trots allt är 42. "40-åringar är fortfarande mycket sexuellt aktiva och fertila" sa hon.


    Vilken trevlig attityd, när jag var och förnyade piller vid 43 sa barnmorskan att jag borde byta till minipiller eftersom jag inte längre är så fertil vid min ålder...
  • Pyspunkan
    havsblomman skrev 2015-07-09 11:31:25 följande:
    Vilken trevlig attityd, när jag var och förnyade piller vid 43 sa barnmorskan att jag borde byta till minipiller eftersom jag inte längre är så fertil vid min ålder...
    Ja där ser man, vad olika barnmorskorna ser på det där med fertilitet!
Svar på tråden Är man för gammal vid 45 ?