Jag känner att jag börjar hata alla okända män
Jag vill börja med att säga att jag är gift med en fantastisk man. Jag har en bra far och en bra bror, som har tre unga döttrar, som han är en fantastisk far till. Flera av mina närmaste vänner är män och jag har alltid varit tjejen som har fler killkompisar än tjejkompisar. Överlag kommer jag bra överens med män.
Men, varje dag läser jag eller får höra från kvinnor hur de utsätts för ett massivt hat på nätet från anonyma män. Så fort en kvinna utmärker sig på minsta lilla, oavsett vilket område det är, så kommer de anonyma kommentarerna, mailen, sms:en och telefonsamtalen. Varje semi-offentlig kvinna, självvalt eller inte, utsätts för hat, hot om våld och kränkningar varje dag. Och gemensamt är att det alltid är man som står bakom hoten och kränkningarna.
Det är också självklart att dessa avskyvärda män, som försöker skrämma kvinnor till tystnad, inte på något sätt representerar alla män, eller ens en majoritet av dem. Men jag känner att min reptilhjärna börjar ta över. Jag läser de fruktansvärda ord vissa män skriver till kvinnor som bryter mot deras uppfattning om hur kvinnor "bör" vara, och när jag undrar, "Vilka är dessa män, känner jag dem? Är det mina kollegor? Mina bekanta? Någon i min närhet?" Och det blir allt svårare att inte känna allt mer avsky för alla dessa anonyma män som beter sig så vidrigt på nätet, som hotar, skrämmer och kränker. Och jag börjar avsky alla män jag inte känner, för ni är alla potentiellt en av dessa sjuka kvinnohatande män.
Jag VILL se alla människor som individer och döma alla utifrån sina handlingar, men med män börjar det bli allt svårare. Hatet gentemot kvinnorna är så massivt och så genomträngande på nätet att jag börjar undra hur många av det faktiskt är. Kanske är ni trots allt en majoritet? Kanske kommer jag snart döma alla män jag träffar utifrån det näthat som sköljer över oss kvinnor som bara försöker uttrycka en åsikt.
Jag är feminist, jag har alltid varit feminist, men jag vill inte bli en manshatare. Men deras hat mot oss kvinnor driver mig dit.