• Anonym (TS)

Jag känner att jag börjar hata alla okända män

Jag vill börja med att säga att jag är gift med en fantastisk man. Jag har en bra far och en bra bror, som har tre unga döttrar, som han är en fantastisk far till. Flera av mina närmaste vänner är män och jag har alltid varit tjejen som har fler killkompisar än tjejkompisar. Överlag kommer jag bra överens med män. 

Men, varje dag läser jag eller får höra från kvinnor hur de utsätts för ett massivt hat på nätet från anonyma män. Så fort en kvinna utmärker sig på minsta lilla, oavsett vilket område det är, så kommer de anonyma kommentarerna, mailen, sms:en och telefonsamtalen. Varje semi-offentlig kvinna, självvalt eller inte, utsätts för hat, hot om våld och kränkningar varje dag. Och gemensamt är att det alltid är man som står bakom hoten och kränkningarna. 

Det är också självklart att dessa avskyvärda män, som försöker skrämma kvinnor till tystnad, inte på något sätt representerar alla män, eller ens en majoritet av dem. Men jag känner att min reptilhjärna börjar ta över. Jag läser de fruktansvärda ord vissa män skriver till kvinnor som bryter mot deras uppfattning om hur kvinnor "bör" vara, och när jag undrar, "Vilka är dessa män, känner jag dem? Är det mina kollegor? Mina bekanta? Någon i min närhet?" Och det blir allt svårare att inte känna allt mer avsky för alla dessa anonyma män som beter sig så vidrigt på nätet, som hotar, skrämmer och kränker. Och jag börjar avsky alla män jag inte känner, för ni är alla potentiellt en av dessa sjuka kvinnohatande män. 

Jag VILL se alla människor som individer och döma alla utifrån sina handlingar, men med män börjar det bli allt svårare. Hatet gentemot kvinnorna är så massivt och så genomträngande på nätet att jag börjar undra hur många av det faktiskt är. Kanske är ni trots allt en majoritet? Kanske kommer jag snart döma alla män jag träffar utifrån det näthat som sköljer över oss kvinnor som bara försöker uttrycka en åsikt. 

Jag är feminist, jag har alltid varit feminist, men jag vill inte bli en manshatare. Men deras hat mot oss kvinnor driver mig dit. 

• Svar på tråden Jag känner att jag börjar hata alla okända män
  • KäntBärtil
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-03-17 13:53:49 följande:
    ...för att dessa kvinnor yttrar sig offentligt. En kvinna blev mordhotad därför att hon tyckte att det vore bra om det fanns fler kvinnliga hjältar i spelvärlden, som de spelande tjejerna kunde använda sig av. I spelvärlden finns mycket näthat mot kvinnor. Man kan tycka att dessa nördiga män som har svårt att hitta någon när de bara sitter framför datorn hela dagarna skulle vara glada för att de kan träffa kvinnor i den världen. I stället skrämmer de bort tjejerna.

"...för att dessa kvinnor yttrar sig offentligt. En kvinna blev mordhotad därför att hon tyckte att det vore bra om det fanns fler kvinnliga hjältar i spelvärlden, som de spelande tjejerna kunde använda sig av. I spelvärlden finns mycket näthat mot kvinnor. Man kan tycka att dessa nördiga män som har svårt att hitta någon när de bara sitter framför datorn hela dagarna skulle vara glada för att de kan träffa kvinnor i den världen. I stället skrämmer de bort tjejerna."

Vad får dig att tro att de VILL träffa tjejer? Många har säkert valt spelvärlden för att de inte är intresserade av och slipper kvinnor, spel och intriger. Det är lättare att förstå en dator än en kvinna sa en datornörd till mig för några år sedan.

• Anonym (Hmmmm)
    KäntBärtil skrev 2015-03-18 19:59:53 följande:

"...för att dessa kvinnor yttrar sig offentligt. En kvinna blev mordhotad därför att hon tyckte att det vore bra om det fanns fler kvinnliga hjältar i spelvärlden, som de spelande tjejerna kunde använda sig av. I spelvärlden finns mycket näthat mot kvinnor. Man kan tycka att dessa nördiga män som har svårt att hitta någon när de bara sitter framför datorn hela dagarna skulle vara glada för att de kan träffa kvinnor i den världen. I stället skrämmer de bort tjejerna."

Vad får dig att tro att de VILL träffa tjejer? Många har säkert valt spelvärlden för att de inte är intresserade av och slipper kvinnor, spel och intriger. Det är lättare att förstå en dator än en kvinna sa en datornörd till mig för några år sedan.

Men för den skulle behöver man ju inte mordhota kvinnor som vill spela. Jag känner faktiskt ett par som träffades just via WOW.
  • Har gjort det
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-03-19 09:46:46 följande:
    Men för den skulle behöver man ju inte mordhota kvinnor som vill spela. Jag känner faktiskt ett par som träffades just via WOW.
    Jag har tjejkompisar som spelar och dom råkar ut för idioter ibland men dom säger att 99% är helt ok. Gäller att ha proportionerna klara för sig. Verkar som om en del inte har det många gånger.
  • Anonym (Hmmmm)
    Har gjort det skrev 2015-03-19 09:54:47 följande:
    Jag har tjejkompisar som spelar och dom råkar ut för idioter ibland men dom säger att 99% är helt ok. Gäller att ha proportionerna klara för sig. Verkar som om en del inte har det många gånger.
    Nej. "Jag ska hacka ihjäl dig jävla fitta" är inte kul att höra/läsa och står verkligen inte i proportion till nåt.
  • Har gjort det
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-03-19 10:07:45 följande:
    Nej. "Jag ska hacka ihjäl dig jävla fitta" är inte kul att höra/läsa och står verkligen inte i proportion till nåt.
    Klart det inte är men när jag pratade om proportioner menade jag antalet människor som beter sig illa inte grovheten i uttalandena,
  • KäntBärtil
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-03-19 09:46:46 följande:

Personerna jag pratar om är mycket lugna och civiliserade. De har bara konstaterat att de inte har samma intressen som kvinnor och gnäller inte över det har valt att leva ensamma.

Är det bättre om en kvinna mordhotar en man eller en man mordhotar en annan man vilket också förekommer. Tongångarna kan vara MYCKET otrevliga oavsett kön när man spelar on-line vilket jag gör dagligen sedan +15 år. Har spelat roll/dator/tvspel sedan 1983. 

• Har gjort det
    KäntBärtil skrev 2015-03-19 11:33:31 följande:

Personerna jag pratar om är mycket lugna och civiliserade. De har bara konstaterat att de inte har samma intressen som kvinnor och gnäller inte över det har valt att leva ensamma.

Är det bättre om en kvinna mordhotar en man eller en man mordhotar en annan man vilket också förekommer. Tongångarna kan vara MYCKET otrevliga oavsett kön när man spelar on-line vilket jag gör dagligen sedan +15 år. Har spelat roll/dator/tvspel sedan 1983. 

Jag har ingen koll, men är det inte så att det har frodats en ganska dålig och destruktiv miljö i dom här sammanhangen som skulle behöva stödas upp på nåt sätt?
  • KäntBärtil
    Har gjort det skrev 2015-03-19 11:42:38 följande:
    Jag har ingen koll, men är det inte så att det har frodats en ganska dålig och destruktiv miljö i dom här sammanhangen som skulle behöva stödas upp på nåt sätt?
    De som driver WoW, Dota, CS:GO etc gör sitt bästa men det räcker inte. Det är vårt ansvar som föräldrar att uppfostra våra barn.

Jag brukar säga att det skall vara hårt men rättvist och att man alltid skall respektera sin motståndare. Gör de något fel är det bara att anmäla precis som här på forumet.
  • KäntBärtil
    Har gjort det skrev 2015-03-19 10:11:37 följande:
    Klart det inte är men när jag pratade om proportioner menade jag antalet människor som beter sig illa inte grovheten i uttalandena,
    Peroner som säger så skall anmälas och stängas av. Jag anser personligen att det skall polisanmälas av ren princip om inte annat.
  • Har gjort det
    KäntBärtil skrev 2015-03-19 11:49:27 följande:
    De som driver WoW, Dota, CS:GO etc gör sitt bästa men det räcker inte. Det är vårt ansvar som föräldrar att uppfostra våra barn.

Jag brukar säga att det skall vara hårt men rättvist och att man alltid skall respektera sin motståndare. Gör de något fel är det bara att anmäla precis som här på forumet.
    Okej låter bra. Jag håller med dig om att det nog ofta är ett uppfostringsproblem.

Jag känner en snubbe som spelar med sina kompisar. Dom har tydligen en ganska tuff stil mellan sig men alla fattar att det är på skämt. Problemet är att ibland så spelar han med främmande människor och kör samma stil. Dom fattar ju såklart inte att han har en viss jargong utan tar det som grova påhopp.

Kan vara en delförklaring.
  • KäntBärtil
    Har gjort det skrev 2015-03-19 11:54:25 följande:
    Okej låter bra. Jag håller med dig om att det nog ofta är ett uppfostringsproblem.

Jag känner en snubbe som spelar med sina kompisar. Dom har tydligen en ganska tuff stil mellan sig men alla fattar att det är på skämt. Problemet är att ibland så spelar han med främmande människor och kör samma stil. Dom fattar ju såklart inte att han har en viss jargong utan tar det som grova påhopp.

Kan vara en delförklaring.

Låter som en rimlig teori. Det är ungefär som i trafiken. Vissa beter sig som rövhål när de sitter i bilen men går man fram till dem när de parkerat och frågar varför de beter sig som idioter ser de ut som barnen när de gjort nåt dumt. Inte sällan är det en komplexfylld liten gubbe med flint och kulmage.

Att man kan köpa större tuttar har inte påverkat bilindustrin vad jag känner till men frågan är hur det skulle gå om man kunde erbjuda jättepenisar till de som lider av peniskomplex? 

• Har gjort det
    KäntBärtil skrev 2015-03-19 12:11:55 följande:

Låter som en rimlig teori. Det är ungefär som i trafiken. Vissa beter sig som rövhål när de sitter i bilen men går man fram till dem när de parkerat och frågar varför de beter sig som idioter ser de ut som barnen när de gjort nåt dumt. Inte sällan är det en komplexfylld liten gubbe med flint och kulmage.

Att man kan köpa större tuttar har inte påverkat bilindustrin vad jag känner till men frågan är hur det skulle gå om man kunde erbjuda jättepenisar till de som lider av peniskomplex? 

Haha den tanken har jag inte tänkt tidigare. Intressant teori :)
  • KäntBärtil
    Har gjort det skrev 2015-03-19 15:40:22 följande:
    Haha den tanken har jag inte tänkt tidigare. Intressant teori :)
    Om inte bilindustrin vore så inflytelserik hade det funnits för länge sedan. Kvinnor som gillar jättepenisar hade sparat pengar och miljön hade också tjänat på det när de inte behöver åka till Gambia längre.
  • Anonym (Hmmmm)
    KäntBärtil skrev 2015-03-19 16:29:25 följande:
    Om inte bilindustrin vore så inflytelserik hade det funnits för länge sedan. Kvinnor som gillar jättepenisar hade sparat pengar och miljön hade också tjänat på det när de inte behöver åka till Gambia längre.
    På vilket sätt hade kvinnor sparat pengar?
    ...och det finns välutrustade män även i Sverige. Jag känner en
  • KäntBärtil
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-03-20 13:48:02 följande:
    Då kan han ju puttra runt sin sin Nissan Micra med snabeln över axeln...
  • KäntBärtil
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-03-20 13:48:02 följande:
    Då kan han ju puttra runt sin Nissan Micra med snabeln över axeln...
Svar på tråden Jag känner att jag börjar hata alla okända män