• Anonym (*)

Måste jag vänta tills min tvättid börjar?

Vad tycker ni? Är det okej att lägga i sin tvätt i maskinerna och börja tvätta när föregående hyresgäst har 2-3 timmar kvar på sin tvättid och är klar med maskinerna men har sin tvätt kvar för torkning i tumlare och torkrum? Eller måste man vänta tills den bokade tvätttiden börjar?

Har man rätt att använda tvättstugan hur man vill när man har bokad tid?

• Svar på tråden Måste jag vänta tills min tvättid börjar?
  • Förtryckt
    Anonym (*) skrev 2015-03-14 15:40:08 följande:

Vad tycker ni? Är det okej att lägga i sin tvätt i maskinerna och börja tvätta när föregående hyresgäst har 2-3 timmar kvar på sin tvättid och är klar med maskinerna men har sin tvätt kvar för torkning i tumlare och torkrum? Eller måste man vänta tills den bokade tvätttiden börjar?

Har man rätt att använda tvättstugan hur man vill när man har bokad tid?

Skulle du vara hemma hos mig och börja tvätta 2-3 timmar före din tvättid så skulle det innebära att du tog hela min tvättid. Hur lång tvättid har ni egentligen?

Det enda rätta är att fråga grannen så klart. "Går det för sig om jag tvättar redan nu"

så kanske du får svaret "nej jag ska hem och hämta mer tvätt" eller "ja visst det går jättebra!"

---
  • Förtryckt
    Anonym (*) skrev 2015-03-14 16:16:04 följande:

Nej det är ingen provokationstråd. Detta hände mig nyss och vill ha råd hur jag ska hantera situationen.

Jag var inte klar utan var och hämtade mer tvätt och när jag kommer ner har någon snott tiden för mig (3 timmar).
    Nu kan jag alltså inte tvätta klart och helgerna är fullbokade och svårt att få tid.

Vad skulle jag har gjort? Skriva en lapp och lägga där det står att min tid inte var slut? Slänga tvätten på golvet eller ringa på och börja tjafsa med grannen i trapphuset?

Nu sitter jag här med tvätt som inte blev tvättad för att jag inte hade maskinerna igång hela tiden.

Jag brukar faktiskt ta rosa postits från jobbet bara för att skriva med spritpenna: "UPPTAGEN - Hemma o hämtar kläder - åter strax"
    ---
  • Anonym (asta)
    Lavish skrev 2015-03-16 14:14:57 följande:

Bara om man vet att tidigare hyresgäst ÄR klar med maskinerna, vilket du inte kan veta bara av att det hänger tvätt i torkrum men inte är ngt i maskinerna tre timmar innan deras tid är slut. 

Är det en halvtimme kvar kan jag tycka att det är okej, eftersom man i princip inte hinner köra en maskin inom sitt pass då ändå. (Och det är förstås väldigt hög chans att dom är klara med maskinerna). 

Är det 2-3 timmar kvar tycker jag allt att man frågar, kan mycket väl hända att de tänkt komma tillbaka och tvätta mer. 

Jag vill inte ha folk öht springande i tvättstugan när jag har bokat den. Min tvätt är personlig och privat och själv skulle jag ALDRIG gå in i tvättstugan när den är bokad av annan boende. För mig är det nästan som att jag går in i vederbörandes lägenhet utan lov. Har man så mkt tvätt så man inte klarar sig på ett pass så får man tvätta oftare. 
  • Förtryckt
    gertie skrev 2015-03-16 07:13:39 följande:
    Sist jag tvättade i tvättstugan så hade personen innan mig lagt in tvätt som ännu inte var klar, minns inte hur lång tid det var kvar på programmet men en halvtimme typ. Jag tryckte fram programmet och tog ut den ej klara tvätten och la i en sån tvättvagn. 

Vi har bara 2 timmars tvättid hos oss så då har man inte tid att "bjussa" på en halvtimme. Tack och lov så har jag egen tvättmaskin och torktumlare hemma så det är ytterst sällan jag känner att jag behöver tvätta i tvättstugan, det gör jag om jag har mycket lakan och handdukar t ex.
    Det har jag också gjort. Fan vad skönt att man slipper tvättstugorna numera. Egen tvättmaskin med inbyggd torktumlare sen tio år tillbaka.

Det var vanligt i gamla tvättstugan som tillhörde min BRF att de som bodde i hyresrätterna ett kvarter ifrån brukade komma in och tvätta sin tvätt. Det hände ofta att jag fick ta ut folks dyblöta tvätt och låta den droppa av sig på avsedd plats.

---
  • Tom Araya

Nej, inte ok att ta andras bokade tid.
    När man inte längre behöver sin tid bokar man av så att andra kan boka och använda tiden.

• DeLo

Om grannen är klar så skulle jag frågat innan jag börjar. Annars: nej.

• Duckan

Har man rätt att använda tvättstugan hur man vill när man har bokad tid? Ja.

Inte okej alls. Hos oss har vi endast en nyckel till tvättstugan så ingen kan sno ens tid så länge man har nyckeln. Däremot om man inte tagit nyckeln en timme efter passets början så anses tiden förbrukad för bokaren.
  • Anonym (smile every day)

Bor du i mitt gamla område?? Det var någon som var så upprörd av att en annan person inkräktat på hennes tvätt-tid där!

• Anonym (*)
    Förtryckt skrev 2015-03-16 14:50:12 följande:
    Jag brukar faktiskt ta rosa postits från jobbet bara för att skriva med spritpenna: "UPPTAGEN - Hemma o hämtar kläder - åter strax"

Jag funderar på att ordna ett stort plakat med ett snöre och hänga utanför där det står "UPPTAGET" och vänder man på den står det "LEDIGT".

Tack alla för era svar.
  • Anonym (*)
    Anonym (asta) skrev 2015-03-16 14:50:14 följande:
    Jag vill inte ha folk öht springande i tvättstugan när jag har bokat den. Min tvätt är personlig och privat och själv skulle jag ALDRIG gå in i tvättstugan när den är bokad av annan boende. För mig är det nästan som att jag går in i vederbörandes lägenhet utan lov. Har man så mkt tvätt så man inte klarar sig på ett pass så får man tvätta oftare. 

Exakt så känner jag med, min tvätt och tid är personlig och privat och vill inte ha folk där som till och med öppnar dörren till torkrummet och lämnar den öppen när dom tittat färdigt...??!! Vad är det frågan om!?

Grannen hade 3 stora IKEA-kassar fulla med tvätt med det behöver inte betyda att det ska bli mitt problem för att personen inte har tvättat på länge.
  • Anonym (*)
    Anonym (smile every day) skrev 2015-03-16 16:19:13 följande:
    Bor du i mitt gamla område?? Det var någon som var så upprörd av att en annan person inkräktat på hennes tvätt-tid där!

Var var det?
  • Anonym (*)
    Förtryckt skrev 2015-03-16 14:49:05 följande:

Skulle du vara hemma hos mig och börja tvätta 2-3 timmar före din tvättid så skulle det innebära att du tog hela min tvättid. Hur lång tvättid har ni egentligen?

Vi har fem timmar.
  • Anonym (smile every day)
    Anonym (*) skrev 2015-03-16 17:50:36 följande:

Var var det?
    I Hägersten.
  • Lavish
    Anonym (asta) skrev 2015-03-16 14:50:14 följande:
    Torkrum och rummet där tvättmaskinerna finns är separata utrymmen i vår tvättstuga, med allmänna utrymmen för källarförråd emellan. Man kommer alltså inte i närheten av någon annans tvätt om tvätten är i torkrummet och man går in i tvättrummet. Man måste gå in i tvättrummet för att boka tider i vilket fall, så det går inte att hålla privat, då kan inte folk boka tider.
  • molly50

Där jag bodde satt bokningstavlan i ett litet rum utanför tvättstugan.
    Men det hindrade ändå inte folk från att gå in i tvättstugan på andras tider då alla hyresgäster hade ett sk tvättkort som man kunde dra vid låset för att öppna dörren.
    Så man fick ju alltid vara beredd på att någon annan kunde komma in under ens tvättid.

Mattias och Hannah.
  • Anonym (*)
    Anonym (smile every day) skrev 2015-03-16 19:47:50 följande:
    I Hägersten.
    Nej det är det inte.
  • Anonym (*)
    Lavish skrev 2015-03-16 20:52:54 följande:
    Torkrum och rummet där tvättmaskinerna finns är separata utrymmen i vår tvättstuga, med allmänna utrymmen för källarförråd emellan. Man kommer alltså inte i närheten av någon annans tvätt om tvätten är i torkrummet och man går in i tvättrummet. Man måste gå in i tvättrummet för att boka tider i vilket fall, så det går inte att hålla privat, då kan inte folk boka tider.
    Här hänger bokningstavlan utanför så det finns absolut ingen anledning av gå in överhuvudtaget.

Det händer också att folk ställer in sina överfulla tvättkorgar/bagar och låter dom stå där flera dagar innan dom har tvättid.
  • FEEEEEEL

Nej för f*n man tar inte andras tid!

Blir lack på sådant :) ofta hos oss så är det något nöt som lägger in tvätt i maskinen på vår tid. Bara för att jag inte använder maskinen just nu så innebär det inte att jag skall tvätta mer återstående tid. Ibland kan det t.o.m hänga någon annans t-shirtar i tvättrummet....bredvid våra kläder. Svårt att ha kolla på vems grejerna är då.

Även om maskinen är klar och jag bara använder torkrummet + torktumlaren...så har jag bokat tvättstugan! Det skulle rent generellt kunna funka att någon annan tvättar- eftersom jag ändå bara har torkrummet....MEN, då JAG bokat tvättstugan så är det JAG och bara JAG som skall vara där. Jag vill inte ha en massa andra folk där när jag tvättar. Skaffa en egen tid eller en egen maskin om det är så svårt :)

• Anonym (n)

alla tvättstugor har regler så det är väl bara att ta reda på vad som gäller  din tvättstuga. Det kan ingen på nätet svara på

Svar på tråden Måste jag vänta tills min tvättid börjar?