• louisecaroline

Är ledsen och trött på min hund, snälla hjälp mig

Skriver och hoppas verkligen någon kan hjälpa mig. Någon/några som verkligen kan det här med hundar och deras beteenden. Har en chihuahua/pomeranian hane som är 2 år i sommar. Han är en jättesnäll hund och är världens goaste här hemma när bara jag och min sambo är hemma. Men han är så himla jobbig med sitt muttrande/morrande. Kommer det någon hit skäller och muttrar han som en idiot och ger sig aldrig. Är vi ute och kastar boll/pinne har han jättekul tills han ser att det kommer någon. Om någon bara hår på andra sidan gatan börjar han muttra kryper ihop, svanSen mellan benen öronen bakat och kryper fram till mig. Vi har testat ALLT. Inte bry oss om honom när han muttrar, skälla på honom, säga att det är inte farligt försökt få honom att tänka på annat, genom bus godis. Hjälper inte. Tror ändå hm vet om att han inte får muttra för när han gör det skäms han och lägger sig på rygg ibland. Går vi förbi någon ute ex med hundmöte och han går i koppel bryr han sig inte då går han tyst och lugnt bara förbi. Det r hemma, om han hör något eller om någon kommer hit till oss, vi sitter i bilen om han ser någon ( då han inte går i koppel ) som han kan skälla rakt ut och alltid morrar han. Snälla ni hundduktiga, hjälp mig jag orkar inte med honom mer. Börjar gråta i frustration att han inte lyssnar på något när det gäller muttrandet. Hjälp mig förstå min hund och vad jag ska göra. Han åker snart ut.

• Svar på tråden Är ledsen och trött på min hund, snälla hjälp mig
  • anyXX

Har ni testat antiskäll-halsband? Det är ganska dyrt typ 800 men det funkade bra för vår hund. Vi hade också problem med att hon skällde jämt när vi fick gäster, när det ringde på dörren. Jobbigt. Set fungerar som så att när hunden skäller får den en dusch av citrondoftande spray. Hunden gillar det inte och slutar skälla. Morra kan den dock. Har funkat bra för oss hon skäller inte alls lika mkt, även om vi inte alltid har halsbandet på när vi har gäster. Skällandet när det kommer gäster har slutat helt.

flicka 2008 & pojke 2010
  • J91

Hej svårt att hjälpa på långt håll men kan ge några tips.

1. Jag rekommenderar er att sluta kasta pinne eller boll. Det många inte vet är att detta stressar hunden väldigt mycket. Många ägare säger att dem kan kasta boll hur länge som helst utan att hunden blir trött men det ägaren missar är att hunden är så uppe i varv så den kan inte koppla av.

2. Din hund skäms inte för att han skäller att han lägger sig på rygg betyder att han är undergiven.

3. När en hund börja skälla plocka upp honom håll honom imot din sida mellan armen och kroppen med hans rumpa mot det han skäller på. Han får alltså inte se det han skäller på.

4. TÅLAMOD! Ge inte upp efter några försök hundar tar längre tid för att ändra på sitt beteende räkna med två månader. Va konsekvent. Din hund kommer att kravla å åla sig i din famn och göra allt för att komma loss och kanske inte sluta direkt. Va bara lugn låt det ta sin tid och låt han krångla men håll fast honom. säg ingenting utan va bara tyst. När han lugnat sig kan du släppa ner börjar han skälla igen så tar du upp honom och börja om igen.

5. Finns det nån bra hundinstruktök där du bor så be om hjälp. Bor du i Småland eller är beredd på att åka en bit så vet jag en som absolut kan lösa ditt problem.

LYCKA TILL!

Glömt inte bort att ha tålamod! Ge inte upp för lätt och va konsekvent. :)

• louisecaroline

Hej. Tack för att ni tog er tid att svara. Skällhalsband har vi inte testat. Men testat att spruta vatten med citron men det skiter han i. Han tycker det är obehagligt men fortsätter ändå tyvärr :/ det där med att plocka upp honom och vända på honom kan vi testa. Har inte provat. Har dock testat att lägga honom i sin korg när folk kommer men han morrar som en galning iallafall. Så fort han slutar låter vi honom hälsa men när så fort han får hälsa och gå ut som korg går han runt och muttrar morrar igen. Han ger sig inte liksom. Är som att han är undergiven men ändå inte för han kan lägga sig på rygg och sen ändå ligga och morra. Det där med att kasta boll gör vi inte så ofta. Men ibland. Vi bor på bottenplan med en gräsplätt utanför och har massa grannar. När vi släpper ut honom på kvällen morgonen för att han ska få kissa bajsa om han då ser något hör något morrar han till går sedan ihopsurrad in igen. Sedan kan han ändå vara så kissbajs nödig att han sätter sig inne istället. :(

• Anonym (Grabben brevid)

Jag tror att han behöver kastreras. Då ska han lugna ner sig.

• Dexter dot com

Er hund verkar väldigt osäker och morrandet är ju ett tydligt sätt för en hund att tala om att den känner sig otrygg och inte bekväm i situationen. Hur aktiverar ni hunden? Att jobba med sin hund ( tex spår,lydnad,agility) bygger hundens självförtroende och stärker erat samarbete vilket gör hunden säkrare och tryggare.
    Att lägga ner, fysiskt korrigera, använda antiskallhalsband mm skadar bara hunden tillit för er och gör den mer osäker så skippa det.

Måste han vara med när ni får främmande då? Han mår förmodligen bättre med ett smarrigt ben i rummet bredvid med ett kompostgaller i dörröppningen. 

• Anonym (Hund före barn)

Det är bra att du testat på att inte klara av en hund innan du skaffade barn. Många använder sällan hundar som försökskaniner. Vilket är synd. Så skaffa aldrig barn förränsdu kan ta hand om en hund.

• louisecaroline

Också funderat på kastrering. Får se. Vet om att han är väldigt osäker, försöker träna det, med blandannat söklekar, spår promenader mm. Allt annat är han jätteduktig på. Kommer alltid när man ropar duktig på söklekar, lättlärd. Det enda är morrandet som rent ut sagt är förjävligt jobbigt. Kanske inte låter så men det är otroligt jobbigt. Sen du som skriver att jag inte borde skaffa barn för att jag inte kan ta hand om en hund. Lägg fan ner. Det är ett beteende med min hund som jag inte förstår mig på därför ber jag om hjälp råd. Gör mig fan inte till en dålig mamma för det. Ska ha barn om en vecka, och kommer förmodligen behöva fråga om råd hjälp där med i början.gör mig inte till en dålig hundägare/förälder för det.

• louisecaroline

Jo testat att han får vara ifred i ett annat rum med galler. Då ligger han ändå och muttrar tills personen går. Testat att till och med låta honom ligga ifred i ett annat rum med stängd dörr. Han ligger och muttrar enda i flera timmar om personen stannar. det r så svårt. Vill inte att han ska vara såhär. :( dock inte om det är någon han känner då går det bra.

• Vanillaextract

Man gör sig inte av med levande varelser när dom blir lite för jobbiga. Förstår man inte något så grundläggande bör man inte ansvara för levande varelser, barn som hundar.

• louisecaroline

Kan man inte läsa mellan raderna behöver man inte kommentera. Skulle aldrig göra mig av med min hund. Är trött och uppgiven och behöver råd om hur jag kan göra för att han ska må bättre! Behöver inte idiotiska kommentarer!!! Så lämna bara tråden istället för att kommentera massa skit!

• Dexter dot com

Om du istället för att irritera dig på morrandet försöker se det som att din hund talar om att den inte mår bra och "ber" dig om hjälp kanske det går lättare. Hunden känner naturligtvis av din frustration och blir osäker när du som är hans trygghet blir stressad och frustrerad.
    Jag tror att om du "skyddar" din hund mot dom främmande människor han upplever så skrämmande genom att visa att han slipper träffa dom så kommer morrandet ge sig. Det kommer naturligtvis ta tid att bygga upp den tryggheten så ha tålamod!

• Anonym (nora)

Hej! Inte läst alla svar du fått. Men sök på gyllerboda hundcenter. Bengt är fantastiskt med hundar!

• louisecaroline

Tror du det hjälper då? Hört att man inte ska "skydda" hunden så för då visar man den ju bara att det är farligt! Alla säger så olika.

• Anonym (skäll)

Tycker man ska ta reda på om hundraser och deras 'typiska' beteenden innan man skaffar hund, är inte fruktansvärt förvånad att en chihuahua är skällig, väldigt många avd en rasen brukar ju vara det även om självklart inte alla är det, men det borde ju int ekomma som en överraskning?

Hoppas ni får ordning på det ts för en skällande hund ÄR jobbig, inte bara för ägarna

• louisecaroline

Läst väldigt mycket om rasen både nu och innan och de är väldigt vaktiga. Det är inte skällandes som är ett problem. Han kan skälla till en gång och det är ok. För han slutar när man säger åt honom. Han skäller inte så mycket utan är som sagt att han ligger och morrar på allt han ser hör 24/7:(

• Dexter dot com
    louisecaroline skrev 2015-03-14 22:07:18 följande:

Tror du det hjälper då? Hört att man inte ska "skydda" hunden så för då visar man den ju bara att det är farligt! Alla säger så olika.

Din hund klarar ju helt uppenbarligen inte av stressen och osäkerheten den känner tex när ni får främmande utan blir osäker och avståndstagande så att fortsätta utsätta den för det ökar ju bara på det hela så problemet blir större och större.
    Jag har en hund som är osäker på andra hundar och jag genom avledning och att jag håller avstånd fått henne att förstå att hon inte behöver vara orolig eftersom jag ser till att hundarna aldrig kommer fram till henne. Skulle jag däremot tvinga henne att möta hundar på nära håll skulle hon känna sig trängd och börja skälla.
  • SasuButt

Pröva att ha honom i koppel inomhus nör ni har besök, så fort han börjar hålla på så rycker du till och säger "Nej." ifall han blir tyst, belöna honom. sen när han har fattat detta så börjar du träna utan koppel. han kommer förhoppningsvis fatta att ifall han håller tyst, så kommer han få belöning.

rekomenderar Klicker träning :)

• LFF

Att kastrera en redan osäker hund kan göra den mer osäker.

Bättre att träna ordentliga saker (ej bollkastning, däremot att gömma bollen och låta honom söka upp den) som ger mycket mentalt istället för bara fysiskt stressande. Läs om skvallerträning, där hunden lär sig att skvallra till dig att det kommer någon.

Kör sjävlförtroendebyggande övningar, går att göra ute i naturen (hopp över stockar/upp på stenar) eller utefter gångvägarna (hopp upp på parkbänk), jobba i förebyggande syfte med avledning INNAN han hunnit låsa sig vid det som stör honom.

Antiskäll tar bara bort symtomen och inte problemet (orsaken).

Svar på tråden Är ledsen och trött på min hund, snälla hjälp mig