• PappaCasper

Skillnad på dagis/förskoleklass?

Hej, min stora kille (5 år) ska börja förskoleklass till hösten.

Han kommer då vara runt 5,5 år. Vad är skillnad på dagis och förskoleklassen? Saker att träna på innan han börjar där. Sonen håller på att utredas för adhd ( svårt att sitta stilla, lyssna och svårt med kompisar, specialpedagogen på dagis tyckte att han borde utredas) något man borde ta med skolan?

Hur stora ungefär brukar klasserna vara i förskoleklass? Många lärare?

Funkade det bra för era barn?

Somsagt många frågor, tacksam för svar!:)

Elias- 21/12-2009 Alexander- 4/12-2013
  • Svar på tråden Skillnad på dagis/förskoleklass?
  • Sisisisi

I sonens F-klass är de 28 barn och två förskollärare plus en till personal. Så minst tre vuxna på 28 barn brukar de vara. Det är lite mer krav på barnen än på förskolan. De måste sitta stilla och arbeta med uppgifter och inte bara lek. Enligt min 6-åring var det mycket roligare på dagis :) Han har ingen problematik utan vill bara leka och tycker att det är tråkigt att sitta stilla.

Min 9-åring har adhd med autistiska drag och han tyckte att F-klass var bättre än dagis! Mer stimulans, mer uppgifter, mer struktur.

Skolan borde absolut informeras om problematiken redan från början. De lär ju märka det annars ändå.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Flickan och kråkan

Har haft äldsta i förskoleklass. Det gick bra, men jag är ingen anhängare av just förskoleklass. Äldsta går i ettan nu. Väldigt nöjd med skolan. Förskoleklass känns mest som en besparingsåtgärd. Större barngrupper med lägre personaltäthet. Mellansonen ska börja efter sommaren. Jobbigare för honom tror jag. Han trivs inte på samma sätt i större grupper. När de börjar ettan så är det mer uppstyrt med skolarbete och då fungerar större grupper på ett annat sätt. Men det är min personliga uppfattning.

• Alexi

Vår dotter går i förskoleklass nu och vi är jättenöjda med det. Hon går i en klass med 26 barn (lite för stor grupp alltså) och det är tre personal i snitt i klassen. Vi tycker verksamheten är jättebra, på förmiddagen är det ju lite skollikt med samling, matte, bokstäver och sånt, men också en hel del utflykter, gympa mm. Efter lunch är det fritids med verkstad, gympa, mycket utelek osv.

Jag tycker det är jättebra upplägg att de får träna på att gå i skolmiljö ett år innan det blir krav på prestationer osv.

Och självklart ska ni informera skolan om allt som kan vara relevant om ditt barn. Vår förskola hade rejäla överlämningssamtal med muntlig och skriftlig information till skolan om de barn som hade något extra att informera om.

• anyXX

om barnet inte torkar sig själv efter tolettbesök är det en bra sak att träna på inför förskoleklassen. Där förväntas de klara sånt själva. Att klä på sig själv mer än på dagis, stå i kö och tà upp mat, dela mat... Sådana grejer :)

flicka 2008 & pojke 2010
  • Catti41

Min son går i förskoleklass nu, vi är mkt nöjda. De är 21 barn med tre pedagoger och en resurs till ett barn. Förmiddagen har de lektioner av olika slag. Läsgrupp en FM, musik med utbildad musiklärare en fm, idrott en fm, matematik en fm, och en fm åker de skridskor på vintern/simhallen i övrigt. En läsläxa i veckan och en "matteläxa". De arbetar med olika projekt under längre tid emellan. De är ofta indelade i 3-4 grupper och jobbar mkt tillsammans med ettan i smågrupper.

På eftermiddagen är det fritids, förskoleklassen har fritids för sig i egna lokaler med sina egna pedagoger, ofta är de ute, det finns flera lekparker och skogsområden i närheten. De är tillbaka 15.30, hämtar man tidigare så finns det en skylt om var de är den dagen.

Två heldagar per termin är de tillsammans hela skolan. 2-3 elever från varje årskurs bildar en egen grupp som man är i under hela sin skoltid (0:an till 6:an) och då jobbar man ihop och löser olika uppgifter och äter sin mat ihop och liknande. Detta innebär ju att alla barn känner alla och det förekommer ingen mobbning och de stora tar hans om de små.

På fredag ska de titta på solförmörkelsen om vädret tillåter så de har byggt särskilda grejer så att de kan projicera solen utan att titta rakt på. Samtidigt läser de im vad det innebär och lär sig en massa saker.

Helt klart är vi föräldrar och barnet väldigt nöjda.

• Catti41

Helt klart är att min son var redo att lämna förskolan för att gå över till skolans värld och lära sig mer saker.

• hammarhajen

Ja, berätta för skolan att ni ska/vill utreda sonen. Var öppna och prata direkt, ju mer de vet på förhand desto lättare har de att stötta sonen INNAN det uppstår bekymmer. 

Träna på självständighet, på att sätta ord på känslor och på att vänta (ja, jag vet - inte det lättaste med adhd...)

Barnen behöver kunna klara toalettbesök, påklädning och ombyte vid idrott. De behöver ytterkläder de klarar självständigt (antingen kunna knyta skorna själva eller kardborreband) och det är bra om de vet var ni märker kläderna så att de själva kan kolla om just DEN röda vanten är deras egen.
    Ta mat själv är också bra att kunna, dvs. att klara pastaslevar och sådant. 

Supertråkigt när man är fem år, men träna gärna lite på väntan utan Ipad/spel, t.ex. åka bil lite längre sträckor utan spel, stå i kassaköer utan mobil och så. Vänta på sin tur att prata, alltså kanske att pappa får berätta något först vid middagsbordet och avbryter barnet markera man vänligt att nu pratar pappa, snart får du säga men först måste pappa få prata färdigt. 

Just det sista ser vi massor av i skolan, barn som fått vara mycket i centrum och som helt enkelt inte övat på att vänta på att få uppmärksamhet. Hemma behövs det kanske inte ens tränas, för det fungerar så bra ändå med bara 2-3 barn som "konkurrerar" om mammas och pappas öron. Men tränas det inte kan skolan bli svår sedan, för hur engagerade lärare man än har kan de inte lyssna på 20 barn samtidigt.

• Ellifant

Hej! 
    Jag jobbar i förskoleklass och har lite tips.  När man ska arbeta med barn med speciella behov är det jätte viktigt att samverka mellan förskolan och förskoleklassen. Förskolan (dagis) och skolan ( förskoleklassen) har båda sekretess och tystnadsplikt vilket gör att pedagogerna på respektive plats inte kan säga något om ditt barn utan din tillåtelse. 

Därför föreslår jag att du begär att pedagogerna i förskolan fixar ett överlämnande samtal där det kan diskutera bara ditt barns situation.  I förskolan är de fantastiska på att hitta lösningar för att underlätta barnen utveckling. tex barnen mår bäst om hen alltid får gå sist i ledet eller barnet behöver en avskild plats till ytterkläderna m.m 

Genom att förskoleklass pedagogerna får alla dessa tipsen innan barnet börjar skolan så kan de förbereda övergången mellan skolan och förskola på bästa sätt. inga barn är lika och för barn med speciella behov är det jätte jobbigt att bara byta miljö.

När det gäller utredning om Adhd kan det vara bra att på börja. Det finns mycket hjälp att få och det kan var bra att veta att OM utredningen kommer fram till Adhd kan man som förälder säga nej till en diagnos! 

Blivande sexåringar är livliga barn som är inne i en väldigt egoistisk period av livet och det kan vara mycket som påverkar tex.. har man syskon? skilda föräldrar? 

Många barnen klarar skolan bättre då ramarna är mer tydliga och man vet vad som förväntas av en.

Första året av skolan är helt fantastisk och du kommer se en jätteförändring, barnen börjar knäcka läskoden och börjar ta mer ansvar, av mina 39 barn i förskoleklassen så har det fungerat utmärkt för alla och alla har utvecklats enormt :)

Hoppas jag hjälpte till lite!

Svar på tråden Skillnad på dagis/förskoleklass?