Hej!
Jag jobbar i förskoleklass och har lite tips. När man ska arbeta med barn med speciella behov är det jätte viktigt att samverka mellan förskolan och förskoleklassen. Förskolan (dagis) och skolan ( förskoleklassen) har båda sekretess och tystnadsplikt vilket gör att pedagogerna på respektive plats inte kan säga något om ditt barn utan din tillåtelse.
Därför föreslår jag att du begär att pedagogerna i förskolan fixar ett överlämnande samtal där det kan diskutera bara ditt barns situation. I förskolan är de fantastiska på att hitta lösningar för att underlätta barnen utveckling. tex barnen mår bäst om hen alltid får gå sist i ledet eller barnet behöver en avskild plats till ytterkläderna m.m
Genom att förskoleklass pedagogerna får alla dessa tipsen innan barnet börjar skolan så kan de förbereda övergången mellan skolan och förskola på bästa sätt. inga barn är lika och för barn med speciella behov är det jätte jobbigt att bara byta miljö.
När det gäller utredning om Adhd kan det vara bra att på börja. Det finns mycket hjälp att få och det kan var bra att veta att OM utredningen kommer fram till Adhd kan man som förälder säga nej till en diagnos!
Blivande sexåringar är livliga barn som är inne i en väldigt egoistisk period av livet och det kan vara mycket som påverkar tex.. har man syskon? skilda föräldrar?
Många barnen klarar skolan bättre då ramarna är mer tydliga och man vet vad som förväntas av en.
Första året av skolan är helt fantastisk och du kommer se en jätteförändring, barnen börjar knäcka läskoden och börjar ta mer ansvar, av mina 39 barn i förskoleklassen så har det fungerat utmärkt för alla och alla har utvecklats enormt :)
Hoppas jag hjälpte till lite!