• MoaElis

Drag med liten hund?

Jag har en liten tax som tycker om att dra, och tycker det ser så roligt ut med hundar som drar en kickbike så funderar på att köpa en, blir ju lite som en cykel men att man har mer kontroll. Jag förstår ju att hon absolut inte kan dra den själv, men man kan ju hjälpa till att sparka på.

Frågan är om det är dåligt på något sätt att dra med en så liten hund? Hon är väldigt förtjust i att dra som sagt, drar väldigt mycket i kopplet. 

• Svar på tråden Drag med liten hund?
  • Apopan

Haha! Men vad i helvete så många svar det blev! Säkert familjeliv-rekord = glappigaste touchscreenen i stan.

• celluliten
    MoaElis skrev 2015-03-16 13:03:05 följande:

Jag har en liten tax som tycker om att dra, och tycker det ser så roligt ut med hundar som drar en kickbike så funderar på att köpa en, blir ju lite som en cykel men att man har mer kontroll. Jag förstår ju att hon absolut inte kan dra den själv, men man kan ju hjälpa till att sparka på.

Frågan är om det är dåligt på något sätt att dra med en så liten hund? Hon är väldigt förtjust i att dra som sagt, drar väldigt mycket i kopplet. 

Klart du kan dra med liten hund! Jag drar med mina mittelspitzhanar på 8 resp 11 kg. Selar finns att sy upp i rätt storlek, å sen är det bara å köra! Kör med cykel, skidor och jogging med mina, å de älskar det

Om du väljer kickbike eller cykel är ju en smaksak, vissa är med bekväm med kickbike och andra med cykel, välj det du själv är bekväm med.
  • MoaElis

Men varför är cykel ett bättre val? Den cykeln jag har är väldigt hög och vinglig redan utan hund så jag vågar nog inte det... Jag har inte heller testat kickbike men andra säger att man har mer kontroll, och det känns ju rimligt eftersom att man kan sätta ner fötterna snabbare. Men jag vet inte, det kanske inte är så stor skillnad.

celluliten skrev 2015-03-17 12:31:08 följande:
    Klart du kan dra med liten hund! Jag drar med mina mittelspitzhanar på 8 resp 11 kg. Selar finns att sy upp i rätt storlek, å sen är det bara å köra! Kör med cykel, skidor och jogging med mina, å de älskar det

Om du väljer kickbike eller cykel är ju en smaksak, vissa är med bekväm med kickbike och andra med cykel, välj det du själv är bekväm med.
    Aha vad roligt! Min tax väger nog också ca 8 kg. 
  • celluliten
    MoaElis skrev 2015-03-17 20:46:12 följande:

Men varför är cykel ett bättre val? Den cykeln jag har är väldigt hög och vinglig redan utan hund så jag vågar nog inte det... Jag har inte heller testat kickbike men andra säger att man har mer kontroll, och det känns ju rimligt eftersom att man kan sätta ner fötterna snabbare. Men jag vet inte, det kanske inte är så stor skillnad.

Aha vad roligt! Min tax väger nog också ca 8 kg. 

Jag säger inte att cykel är ett bättre väl, det är en smaksak. Jag har inte tillgång till kickbike regelbundet så därför är jag rätt dålig på att köra med sån, så för hundarnas skull använder jag cykel.

Oavsett vad man använder sig av så är det viktigt att draglinan är tillräckligt lång så att selen inte trycker ner bakdelen/"lyfter upp" från hundens kropp.
  • MoaElis
    celluliten skrev 2015-03-18 08:24:55 följande:
    Jag säger inte att cykel är ett bättre väl, det är en smaksak. Jag har inte tillgång till kickbike regelbundet så därför är jag rätt dålig på att köra med sån, så för hundarnas skull använder jag cykel.

Oavsett vad man använder sig av så är det viktigt att draglinan är tillräckligt lång så att selen inte trycker ner bakdelen/"lyfter upp" från hundens kropp.
    Nej, inte du men resten verkar överens om det och då undrar man ju lite varför. 

Ja okej, hur lång ska den vara? Räcker 2 meter?
  • Axo

Jag skulle nog satsa på 2,5 meter expanderlina.

Se om du kan hitta någon i din närhet som kan det här med drag som kan hjälpa dig att prova ut sele och lina och som kan visa dig hur du kommer igång.

Som jag skrev innan så får du gärna köra med kickbike, men jag hade testat med cykel först innan jag lägger 5000 spänn på något som du kanske inte får användning fö. Det är ju trots allt skillnad på att bara dra i kopplet och att dra med en cykel/kickbike bakom sig.

• MoaElis
    Axo skrev 2015-03-18 12:11:13 följande:

Jag skulle nog satsa på 2,5 meter expanderlina.

Se om du kan hitta någon i din närhet som kan det här med drag som kan hjälpa dig att prova ut sele och lina och som kan visa dig hur du kommer igång.

Som jag skrev innan så får du gärna köra med kickbike, men jag hade testat med cykel först innan jag lägger 5000 spänn på något som du kanske inte får användning fö. Det är ju trots allt skillnad på att bara dra i kopplet och att dra med en cykel/kickbike bakom sig.

Jo det har du rätt i, jag kan ju alltid försöka med cykeln men det kommer nog inte fungera en längre bit då hon är så pass dragig i kopplet. Men om jag köper en kickbike när jag har råd, kommer jag förmodligen även använda den som vanlig cykeln, och låta henne och min andra hund springa bredvid.

Hunden ifråga blir 1 år den 2 maj, bör man vänta till dess? Men att bara (försöka) cykla en bit och låta henne dra kan väl inte skada?
  • Axo

Fast du vill ju att hon ska dra?

Jag har en expanderlina fastsatt i styret på min cykel när jag drar, tycker fu det känns otäckt skaffar du ett midjebälte och har hunden i det när du cyklar.

• MoaElis
    Axo skrev 2015-03-18 20:13:13 följande:

Fast du vill ju att hon ska dra?

Jag har en expanderlina fastsatt i styret på min cykel när jag drar, tycker fu det känns otäckt skaffar du ett midjebälte och har hunden i det när du cyklar.

Jo men jag menar att hon drar dit hon vill, om hon tex är på ena sidan cykeln kanske hon får för sig att springa över till andra sidan. Då finns ju risken att hon blir påkörd av cykeln.
  • Apopan

Grejen är att oavsett vad du väljer så behöver du träna lite med hunden först. Höger, vänster, sakta in, dra snabbare, stanna osv. Eventuellt gå med cykeln eller sparken till en början. Se till så att hunden känner sig bekväm med utrustningen. Att selet sitter perfekt. Vidare så är uppvärmning superviktigt innan draget.

Angående åldern så ser jag inte varför en skall börja med drag innan hunden har växt klart om en inte har tävlingsambitioner. Och då menar jag inte drag som i att dra en tom/väldigt lätt pulka eller vänja sig vid skrammel. Men om det finns en kunnig tax-uppfödare som du kan höra av dig till så skulle jag fråga hen om när det kan tänkas vara lämpligt att låta taxen dra lite mer seriöst när ni är ute. Tänker väl att just ryggen hos en tax kanske inte skall överansträngas när den växer? Och så skulle jag fortsatt att kämpa med att få bort dragandet på promenaderna, koppla det beteendet till när dragselet är på istället. Kanske börja med just det, ett dragsele och ett midjebälte?

• Axo

Då ska du, som det står hör ovan, först och främst lära hunden att skilja på promenad och arbete. När ni kör drag så är det förbjudet att stanna och lukta, hunden ska vara väl rastad innan man börjar.

• MoaElis

Ja färdigväxt blir hon ju egentligen först om ytligare 1 år även om hon växt klart det mesta. Men jag har faktiskt fundera på att börja med midjebälte och sele, jag gör nog så och kanske testar cykla lite. 

Svar på tråden Drag med liten hund?