Inlägg från: celluliten |Visa alla inlägg
  • celluliten

Drag med liten hund?

MoaElis skrev 2015-03-16 13:03:05 följande:

Jag har en liten tax som tycker om att dra, och tycker det ser så roligt ut med hundar som drar en kickbike så funderar på att köpa en, blir ju lite som en cykel men att man har mer kontroll. Jag förstår ju att hon absolut inte kan dra den själv, men man kan ju hjälpa till att sparka på.

Frågan är om det är dåligt på något sätt att dra med en så liten hund? Hon är väldigt förtjust i att dra som sagt, drar väldigt mycket i kopplet. 

Klart du kan dra med liten hund! Jag drar med mina mittelspitzhanar på 8 resp 11 kg. Selar finns att sy upp i rätt storlek, å sen är det bara å köra! Kör med cykel, skidor och jogging med mina, å de älskar det

Om du väljer kickbike eller cykel är ju en smaksak, vissa är med bekväm med kickbike och andra med cykel, välj det du själv är bekväm med.
  • celluliten
    MoaElis skrev 2015-03-17 20:46:12 följande:

Men varför är cykel ett bättre val? Den cykeln jag har är väldigt hög och vinglig redan utan hund så jag vågar nog inte det... Jag har inte heller testat kickbike men andra säger att man har mer kontroll, och det känns ju rimligt eftersom att man kan sätta ner fötterna snabbare. Men jag vet inte, det kanske inte är så stor skillnad.

Aha vad roligt! Min tax väger nog också ca 8 kg. 

Jag säger inte att cykel är ett bättre väl, det är en smaksak. Jag har inte tillgång till kickbike regelbundet så därför är jag rätt dålig på att köra med sån, så för hundarnas skull använder jag cykel.

Oavsett vad man använder sig av så är det viktigt att draglinan är tillräckligt lång så att selen inte trycker ner bakdelen/"lyfter upp" från hundens kropp.
Svar på tråden Drag med liten hund?